Odstraňte optické vady objektivu s pomocí RAWu

Objektivy fotoaparátů trpí nejrůznějšími optickými vadami. Naštěstí lze některé z nich více, či méně úspěšně potlačit při úpravách v počítači. Tomuto následnému procesu zpracování můžete výrazně pomoci tím, že budete fotografovat do formátu RAW.

Vinětace, chromatická vada, sférické zkreslení – to jsou tři hlavní vady, se kterými se u objektivů můžete setkat a které lze také v Zoner Photo Studiu (ZPS) potlačit či dokonce trvale odstranit.

Proč v RAWu a ne JPEGu?

ZPS umí dané vady potlačit i na snímcích ve formátu JPEG. Jestliže ale fotografujete do RAWu, budou dané úpravy provedeny na větším množství dat, dojde tak k menším ztrátám a degradacím obrazu. Nehledě na to, že potlačení takové chromatické aberace je ve formátu RAW výrazně jednodušší.

Optické vady objektivů
Vinětace – ztráta jasů v rozích obrazu vůči středu. Většinou se dá potlačit i během fotografování tím, že více zacloníte. Někdy to ovšem není možné, například vinou slabého nasvícení scény nebo tím, že chcete využít pouze malého zaclonění k dosažení nízké hloubky ostrosti.
Chromatická vada – podrobněji bychom si její vznik a vliv na výslednou fotografii mohli rozdělit na axiální, laterální atd. Pro naše potřeby však nyní bude stačit vědět, že se projevuje barevným posunem patrným na kontrastních hranách ve fotografii. Typicky jsou to červené, fialové, modré nebo žluté kontury okolo zmiňovaných hran.
Sférické zkreslení – prohnutí rovných hran v obraze, soudkovité podle charakteristického oblého zahnutí hran směrem ke středu obrazu, poduškovité opačným směrem, či dokonce vlnkovité.

Otevřete fotografii v surovém formátu v modulu RAW ZPS. Po provedení základních jasových a barevných úprav, o kterých jsme psali například zde, se přesuňte na záložku Objektiv. Zde totiž můžete opravit optické vady.

Snímek po základních úpravách – Vyrovnání bílé, Expozici a Tonální křivky.

Záložka Objektiv.

Transformace a korekce

Na naší ukázkové fotografii nebudeme pozorovat přímo potlačení sférického zkreslení (nejsou na ní žádné vodorovné nebo svislé linie u krajů obrazu). Protože se však jedná o široké ohnisko a z předchozích fotografií jsme věděli, že objektiv mírně soudkuje, nastavili jsme mírnou korekci Soudkovitosti.

Lehká korekce Soudkovitosti.

Pozn.: Tento krok bychom pochopitelně v našem případě mohli přeskočit, protože pro budoucího diváka nebude mít tato změna téměř žádný vliv.

Mírné ztmavení v rozích obrazu je patrné i při použití clony F5,6. Posunem Síly směrem doprava, tedy do kladných hodnot, dojde k zesvětlení okrajů snímku. Opačným posunem byste naopak vinětaci ještě více zvýraznili. Podle potřeby je následně třeba ještě vyladit Poloměr. Čím širší poloměr, tím bude vinětace aplikována na menší část obrazu.

Oprava ztmavení v rozích.

Nakonec je třeba se ještě poprat s barevnou vadou. Doporučujeme přiblížit si snímek alespoň 1:1 (hvězdička na numerické klávesnici). Nebo ještě lépe na 200-400% zvětšení a přesunout se do některého z rohů.

Odstraňte barevný posun

Jak je vidět na našem snímku, nachází se zde fialové a zelené kontury, které budeme chtít potlačit. Nejprve tedy jezdcem u Červené-zelené stáhněte hodnoty mírně do záporných hodnot. Následně pak obdobnou úpravu (tentokrát do kladných čísel) proveďte u Žluté-modré. Oběma jezdci přitom můžete libovolně posouvat, dokud nebude vaše fotografie zcela či téměř bez chromatické vady.

Roh snímku před potlačením barevné vady.

Roh snímku po potlačení barevné vady.

Výsledné parametry ze záložky Objektiv.

Tip: Po úpravě chromatické vady zkontrolujte v náhledu ještě i další části snímku, zda nedošlo v jiných oblastech naopak k navýšení barevného posunu.

Jakmile budete mít úpravy hotovy, můžete snímek buďto poslat Do fronty, Vyvolat, nebo otevřít v Editoru a po případných dalších úpravách uložit.


Výsledný a původní snímek. Pro přechod mezi obrázky najeďte na fotografii myší.

Pro ještě efektivnější práci s RAW modulem doporučujeme používat DNG konvertor.

Poslední aktualizace 17. března 2014

18 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře