Makro pohled na Objektiv TTArtisan 100/2.8 – Tilt & Shift & Super makro

Objektiv TTArtisan 1002.8 - Tilt & Shift & Super makro

Testoval jsem velmi speciální Objektiv TTArtisan, který má nejen makro 2:1, ale také schopnosti Tilt & Shift, tedy natočení a posunutí. Jaké jsou postřehy z praxe při jeho používání? Objektiv přináší spoustu možností, ale je to občas vykoupeno složitějším použitím. 

O pohyblivých typech objektivů si můžete přečíst v článku o Tilt & Shift objektivech. Nyní se budu soustředit na to, jak funguje TTArtisan v praxi a jak se jeho funkce ovládají.

TTArtisan 100/2.8 je můj první objektiv typu Tilt & Shift. Potřeboval jsem makro objektiv. Obvykle ho používám na produktové snímky, ale nepříliš často. Proto mi nevadil objektiv s manuálním ostřením, který má ale navíc speciální funkce natáčení roviny ostrosti – vhodné pro produktové focení. A velmi zajímavý je i z pohledu pořizovací ceny.

Stavba objektivu

Objektiv je navenek celý z kovu, včetně nasouvací krytky, a působí velmi bytelně. Nemá automatické ostření, takže snad polovinu délky zabírá kroužek pro manuální ostření, který se pohybuje plynule, ale pomalu.

Objektiv TTArtisan 100/2.8, ostřící prstenec
Ostřící prstenec. Pohyblivá je nejen vroubkovaná část, ale i tři rádky čísel za ní.

Manuální je i clona, také nastavitelná vlastním prstencem, s rozsahem od f/2.8 do f/22.

S fotoaparátem samotným neprobíhá žádná komunikace. Tělo ani neví, že je objektiv na svém místě. Pro focení je v menu nutné povolit focení i bez detekovaného objektivu. Kvůli nulové komunikaci není u fotek uložená informace o cloně. A stabilizace funguje jen, pokud se opět v menu vybere správná ohnisková vzdálenost.

Ovládání Tilt & Shift

Nejvýraznější na těle jsou ovládací prvky pro Tilt a Shift funkce. Blízko bajonetu jsou čtyři kolečka, páčka a tlačítko. Prvky jsou rozdělené do dvojic umístěných naproti sobě a každá dvojice ovládá jednu z funkcí. Jeden prvek z dvojice je vždy pro pohyb samotný, druhý slouží jako pojistka a asi (bohužel o tom není informace v manuálu) měl mít na starosti i nastavení odporu. 

Objektiv TTArtisan 100/2.8, hlavní ovládání
Tři hlavní ovládací prvky. Kromě kolečka uprostřed a vpravo k nim patří i malé tlačítko s červenou tečkou vlevo. Paradoxně právě to se ovládá nejlépe.
Objektiv TTArtisan 100/2.8, pojistky
Trojice příslušných pojistek.

Pokud se divíte velkému počtu ovládacích komponent, je to proto, že třetí dvojice ovládá otáčení osy pro Tilt i Shift. Ty jsou vůči sobě jinak zafixované a vždy budou navzájem kolmé. 

Ovládání os je intuitivní a jejich pojistka téměř není potřeba – pro rotaci stačí držet zmáčknuté tlačítko a ručně otočit objektivem. Je cítit „kliknutí“ po každých 15 stupních a s puštěným tlačítkem se osa opět zamkne.

Nepříjemné je, že rozsah otáčení je pouhých 90 stupňů a ne celých 180. Hlavní čtyři směry (nahoru, dolů, doprava, doleva) jsou tak sice pokryté, ale dostat hlavní osu šikmo doprava nahoru nebo doleva dolů není možné.

Objevte kouzlo opravdové HDR fotografie

I tak je toto ovládání nejlepší a přál bych si, aby podobné bylo i pro Tilt a Shift samostatně. Nápad s jedním kolečkem pro nastavení odporu a druhým pro samotnou manipulaci je teoreticky dobrý. Podobně to bývá i na stativové hlavě. 

Bohužel se asi nepočítalo s pákovým efektem, který vyvine dlouhý třičtvrtě kilový objektiv. Takže zatímco na jednu stranu stačí pojistku jen trošku uvolnit a objektiv už se sám okamžitě sklání k zemi, pohyb opačným směrem je za použití šroubu extrémně těžký i s uvolněnou pojistkou.

Nakonec je pro mě mnohem jednodušší, ovládací kolečka prostě ignorovat, povolit pojistku a objektiv posunout do správné polohy prostým držením za jeho konec. Poté pojistku opět zajistit. 

Pojistky mají menší ovládání. Zejména páčka zajišťující posun (Shift) umístěná zespodu objektivu je velmi neergonomická a navíc obtížně dosažitelná, pokud je sestava na stativu.

Velká škoda je, že jsou ovládací kolečka blízko rukojeti foťáku, kde by měly být prsty. Obzvlášť u silného posunu vpravo už na ruku jednoduše nezbude místo a je nutné improvizovat. Tohle jde ale na vrub firmě Sony, která obecně nechává málo prostoru kolem objektivu, což je občas problém i u normálního vybavení. (Na rozdíl od Canonu, kde je více místa.)

Objektiv TTArtisan 100/2.8, málo místa
Při maximálním posunu je mezi kolečkem a rukojetí 6 milimetrů. Vedle je sice prostor větší, ale stále nedostatečný pro prsty.

Praktické ukázky Tiltu

Tilt je schopný výrazně měnit zaostření. Níže jsou tři obrázky s různým nastavením, ale vždy s clonou f/2.8. První snímek je bez Tiltu, druhý je s rovinou ostrosti schválně otočenou, aby se ostřeji protínala se zdí, a třetí je s rovinou ostrosti podél zdi. Na posledním je tak zeď kompletně zaostřená a přitom je clona stále f/2.8.

Objektiv TTArtisan 100/2.8, zeď normal
Zeď jak by vypadala s jakýmkoliv běžným objektivem.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/200 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Objektiv TTArtisan 100/2.8, zeď tilt kolmo
Schválně výrazný tilt, aby se jakoby snížila hloubka ostrosti.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/200 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm
Objektiv TTArtisan 100/2.8, zeď tilt podél
Tentokrát je tilt nasměrovaný podél zdi. Zeď je ostrá i s clonou f/2.8.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/200 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Tilt má svoje limity a z praktických testů mi připadá, že čím je pohled vzdálenější, tím je rotace roviny větší. V makro vzdálenostech je možné rovinu pootočit jen asi 30 – 45 stupňů oproti normálnímu stavu, zatímco u fotek města je otočení možné téměř o 90 stupňů. Vzniká tak jakási stěna ostrosti, kde vše co je nalevo a napravo se výrazně rozmazává.

Objektiv TTArtisan 100/2.8, město tilt
Město s maximálmním nastavením tiltu.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/2500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

I přes krkolomné ovládání jde cokoliv většího fotit z ruky. Ostření je v případě maximálního Tiltu a velké scény poměrně snadné. Rovina ostření se pohybuje zleva doprava a je zvýrazněná na displeji, takže stačí zastavit na správném místě. Což je jednodušší než běžné manuální ostření.

V makro světě je hledání ostrosti naopak složité a často není jasné, jestli je špatně natočená rovina ostrosti nebo jednoduše není zaostřeno. Docílit takového efektu je pro mě zatím časově náročné, ale možná se to zlepší se zkušenostmi.

Praktické ukázky Shiftu

Shift pravděpodobně příliš nevyužiji. Dostupný rozsah posunu je malý, takže při focení budov s takto vysokým ohniskem buď nedostaneme téměř žádné perspektivní zkreslení, nebo naopak rychle překročíme práh, který lze Shiftem ještě korigovat.

U menších věcí dává sice posun objektivu smysl, ale jen v naprosto nejnáročnějších případech. V praxi je jen málo situací, které by se nedaly řešit vyfocením šedesáti megapixelové fotky běžným vybavením a poté její případnou úpravou.

Objektiv TTArtisan 100/2.8, panorama
Panorama umělých nehtů, které má po složení 90 megapixelů.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/2000 s, f/11, ISO 400, ohnisko 100 mm

Makro 2:1

Kromě zvláštních pohybů objektivem je zde ještě k dispozici makro, a dokonce v měřítku 2:1. Zkoušel jsem detail poštovní známky a zdá se, že čísla odpovídají a kvalita je slušná. Na rozdíl od supermakra (Canon MP-E 65mm/2.8 1-5x Macro) má tento objektiv pouze manuální ostření. Proto nebylo možné ostřit na dálku při zapojeném foťáku do počítače, tak aby nedošlo k rozechvění sestavy. Práce je tedy složitější než s objektivem s ostřícím motorkem.

Objektiv TTArtisan 100/2.8, makro
Detail poštovní známky.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/200 s, f/8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Optická kvalita

Jediný výraznější problém (i po několika stech fotkách) byla prasátka v silném protisvětle. V tomto ohledu má firma TTArtisan co dohánět. 

Objektiv TTArtisan 100/2.8, flare
Odlesky v protisvětle. Fotka je špatně zaostřená, ale to tady není pointa.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/1250 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Ostrost objektivu je velmi dobrá. Na všech fotkách hledám známky vinětace, ale ta je vidět jen v největších posunech a je snadno opravitelná (a při Tiltu prakticky neexistuje).

Objektiv TTArtisan 100/2.8, vinětace
Levý horní roh ukazuje menší vinětaci při maximálním posunu objektivu.
Sony A7R V, TTArtisan 100/2.8 Tilt&Shift, 1/1250 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 100 mm

Závěr

Objektiv je příjemné překvapení. Za relativně málo peněz kupující dostane Tilt & Shift schopnosti a k tomu makro 2:1. Existují sice ještě o něco lepší objektivy jednoho nebo druhého typu, ale kromě pohledů do slunce, bych se nebál TTArtisan 100/2.8 používat i při zakázkách nebo v jiných situacích, kdy na kvalitě výstupu velmi záleží.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *