Netradiční „krajinoportrét“ vytvořený pomocí dvojexpozice

Portrétní a krajinářská fotografie jsou dvě úplně odlišné kategorie. Napadlo vás je ale někdy spojit? V tomto článku se budu věnovat vícenásobné expozici a pokusím se vytvořit fotku, která bude složená z portrétu i z přírody. Jedná se o takovou jednodušší fotomontáž. Ukážeme si, že stejně jako vyměnit nebe nebude ani poskládání více fotek do sebe v Zoner Photo Studiu nic těžkého.

Nejdůležitějším krokem bude nafocení a výběr fotografií. Ne všechny fotky se totiž dají kombinovat.

K vytvoření tohoto krajinoportrétu budu potřebovat osobu vyfocenou ideálně na bílém pozadí, fotku stromů, které nad sebou mají světlé nebe, a nějakou texturu stromů nebo přírody na vyplnění.

Příprava portrétu

V této úpravě půjde hlavně o obrysy. Potřebuju tedy fotku s výraznými okraji. Těch docílím nejlépe tím, že pozadí bude čistě bílé. Pokud budete fotit v ateliéru u bílého nasvíceného pozadí, ulehčí vám to pár prvních operací. Pokud ale jako já nemáte možnost použít ateliér, můžete vyzkoušet následující úpravy.

V „bojových podmínkách“ pokoje jsem za denního světla vyfotil u bílé zdi tuto fotku. Do bílého pozadí má zeď však hodně daleko, bude tedy třeba využít nějakých úprav.

Původní fotka bez úprav Nikon D7000, Nikon 35mm f/1.8.

Původní fotka bez úprav
Nikon D7000, Nikon 35mm f/1.8.

Následně jsem fotku zesvětlil, přidal konstrast a převedl do černobílé.

Pozadí bylo ale pořád šedé, takže jsem ho celé vybral pomocí kouzelné hůlky a na vybrané části přidával expozici, dokud nebylo pozadí čistě bílé.

Výběr pozadí a přidání expozice.jpg

Výběr pozadí a přidání expozice.

Abych trochu vylepšil kompozici, udělal jsem z původního snímku fotku na šířku přidáním bílého rámečku na levém okraji. Tím si můžu ověřit i to, zda je pozadí skutečně bílé a zda nebude mezi rámečkem a pozadím vidět žádný přechod.

Přidání rámečku vlevo.jpg

Přidání rámečku vlevo.

Vložení druhého snímku

V dalším kroku vložíme podkladový snímek, jehož hlavní funcí bude nahrazení okrajů vlasů špičkami stromů. Je proto důležité, aby fotka byla připravena tak, že stromy budou tvořit tmavé jasné obrysy a nad nimi bude co nejsvětlejší obloha.

Vložím proto novou fotku pomocí možnosti Přidat vrstvu. Poté stačí jen lehce upravit světla a černý bod, aby byly lépe vidět obrysy. Vloženou fotografii také otočím o 90° doleva.

Přidání druhé fotky.jpg

Přidání druhé fotky.

Další krok je zásadní a je v něm hlavní princip celé úpravy. Nové vrstvě dám režim závoj, který způsobí to, že zůstanou vidět jen obrysy stromů a obloha bude bílá.

Transformace fotky v režimu závoj.jpg

Transformace fotky v režimu závoj.

Vrstvě přidám masku s volbou Odkrýt vše. Kliknutím do ikony masky masku aktivuji a vyberu nástroj Štětec (B) s černou barvou. Klikáním odstraním některé části vrstvy, které ve výsledné fotografii nechci. Nechci přece, aby se na slečně prolínaly postavy.

Texturu do ostatních částí budu vkládat zvlášť. Stačí mi tedy špičky stromů jako obrysy.

Pomocí masky a štětce odeberu nevhodné části.jpg

Pomocí masky a štětce odeberu nevhodné části.

Přidání textury

Určitě by vypadalo lépe, kdyby slečna byla nahá. Tričko a kalhoty totiž tvoří dost výrazný prvek, který strhává pozornost. Zkusím tedy tyto „méně přírodní prvky“ udělat alespoň trochu přírodnějšími tím, že na ně přidám texturu z nějaké fotky krajiny.

Následující krok je proto stejný jako vkládání prvního obrázku.

Fotka bude sloužit k tomu, abych dostal nějakou přírodní texturu také na zbytek těla.

Vložení dalšího obrázku (hrad Bítov).jpg

Vložení dalšího obrázku (hrad Bítov).

Obrázek opět transormuju podle potřeby. Nestojím totiž zrovna o hrad, takže zvolím jen část, kde je voda, skály a stromy. A co je nejdůležitější, vrstvě nastavím režim Překrýt. Tím se textura ukáže jen na nebílých místech a zmírní se tak ostrý přechod mezi oblečením a tělem.

Transormace a režim Překrýt.

Transormace a režim Překrýt.

Ruka se mi zdá dost tmavá, takže vytvořím novou prázdnou vrstvu a pomocí Štětce s bílou barvou a s největším rozmazáním párkrát kliknu okolo ruky a do dalších míst. Tím se mi zjemní přechod od okolí – a dá se tím zakrýt spousta výrazných detailů, které by mohly rušit celkový dojem.

9

10

Zamaskování detailů.

 

Mohl bych nechat obrázek barevný, nakonec jsem ale dospěl k názoru, že černobílá bude lepší. Lépe vyniknou linie a výsledek působí jemnějším dojmem.

Výsledek převedený do černobílé.jpg

Výsledek převedený do černobílé.

Proč vlastně multiexponovat?

Jedná se o dost specifický způsob úpravy. Spojuje věci, které spolu nesouvisí, a vytváří divné tvary.

Ale právě ta možnost spojit něco, co k sobě patří nebo nepatří, dělá z vícenásobné expozice velmi kreativní metodu. Moje fotka nemá kromě spojení člověka s přírodou nijak hlubší význam, ale věřím, že přijdete s nápady, kde dvojexpozice bude tvořit celý příběh v jedné fotografii.

bannermf_690x120

Přečtěte si také článek s podobným tématem – Multiexpozice: Poskládejte kreativně čtyři snímky do jednoho.

Poslední aktualizace 2. listopadu 2016

123 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Matěj Liška

Aktuálně jsem fotograf na volné noze. Převážně fotím svatby, maturitní tabla a plesy a dělám fotokurzy. Vyhledávám protisvětlo, kratší ohniskové vzdálenosti a fascinuje mě rybí oko. Mám rád svůj Nikon, kytaru a kebab. Fotky najdete na mém webu nebo na Facebooku.

Číst všechny články.

Komentáře