Nejzajímavější snímky pořídíte po dešti

Zatímco v dešti musíte chránit sebe a svůj fotoaparát, po dešti už je situace mnohem jednodušší. A přitom i tak lze pořídit krásné záběry zachycující atmosféru po dešti. I když se vám při pohledu z okna možná nechce vyrážet na fotovýlet, neváhejte a jděte hledat záběry, které stojí za to.

Detaily plné kapek

Stopy po dešti jsou ještě evidentní všude v okolí. Není ani příliš nutné hledat úžasné scenérie. I uprostřed města jsou parky a zákoutí plné fotogenických detailů. Zajímavě vypadají i malé objekty pokryté deštěm.

Růže po dešti. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/200 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 200 mm
Růže po dešti.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/200 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 200 mm
Listy stromu po dešti. Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/250 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 168 mm
Listy stromu po dešti.
Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/250 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 168 mm

Fotogenické jsou i visící a téměř padající kapky samotné, které se dají vyfotit i na běžném plotě. Bylo ale těžké najít místo, které nebylo rezavé nebo svařované.

Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/160 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 200 mm
Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/160 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 200 mm

Nic vám nebrání do pohledu na zábradlí zahrnout i pozadí, aby snímek nepůsobil až příliš jednoduše. Jestli je vhodnější jedno nebo druhé, rozhodne až použití snímku. Například do obrázku výše bude mnohem jednodušší přidat nějaký text. Alternativní verze se složitějším pozadím by vypadala takto:

 Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/160 s, f/5.0, ISO 400, ohnisko 200 mm

Canon 5D Mark III, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/160 s, f/5.0, ISO 400, ohnisko 200 mm

Efektní je naopak i větší detail – klidně kapky samotné, která funguje jako čočka a zobrazuje okolí za sebou. Jenže můj objektiv mi nedovoloval se přiblížit blíže, takže vás můžu odkázat jen na ukázku, kterou jsem našel na Flickru.

Větší záběry

Nejen detaily živ je fotograf. Po dešti bývají k dispozici rychle se trhající mraky. A pokud je navíc doba zapadajícího slunce, na obloze budou hezčí obrazy než jen čistá nebo jen zatažená obloha.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/40 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 130 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/40 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 130 mm

S kapkou štěstí se objeví i duha, která vydrží jen krátkou chvíli. Proto je potřeba být připravený. Duha je navíc dost široká, takže pokud byste ji chtěli zachytit celou, potřebujete ultraširoký objektiv. Na této fotografii jsem použil ohnisko 17 mm na full frame, tedy kolem 11 mm na APS-C.

Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8, 1/30 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 17 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 16–35/2,8, 1/30 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 17 mm

K využití svádí i vzniklé kaluže, které dovolují ozvláštnit odrazem místa, což za běžného počasí není možné.

Obelisk Facka v Lednicko-valtickém areálu, odrážející se v kaluži. Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/400 s, f/3.2, ISO 100, ohnisko 100 mm
Obelisk Facka v Lednicko-valtickém areálu, odrážející se v kaluži.
Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/400 s, f/3.2, ISO 100, ohnisko 100 mm

Zajímavá je i interakce země s oblohou ve chvíli, kdy se z lesů vypařuje vlhkost. Ta je podobná nízkým mraků, takže si už nejsem jistý, jestli na fotce níže je to či ono. Všimněte si velké ohniskové vzdálenosti – snímek je ve skutečnosti detail malého místa kdesi na horizontu.

Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6, 1/400 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 250 mm
Canon 40D, Canon EF-S 55–250/4–5,6, 1/400 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 250 mm

Opar lze využít také ve chvíli, kdy jste přímo v něm. Jakmile začne svítit slunce, jeho paprsky se ve vzniklé lehké mlze zvýrazní a vytváří krásné světelné efekty.

Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/80 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 120 mm
Canon 5D Mark II, Canon EF 70–200/2,8 IS II, 1/80 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 120 mm

Komu se nelení, tomu se zelení

V tomto článku jsme nakousli jen pár inspiračních tipů. Fotografií, které můžete po dešti pořídit, je mnohem víc. Další už jsou na vás a na vaší představivosti a kreativitě. Ale chce to pořádnou vůli vydat se ven v době, kdy se všichni ostatní uchylují směrem domů.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *