Maska – šikovný pomocník při práci s výběry

O masce a maskování jste v souvislosti s úpravami fotek už asi někdy slyšeli. Díky ní získáte větší kontrolu nad lokálními úpravami fotografie a zefektivníte si práci s nástroji výběru.

Ať k úpravám fotek používáte jakýkoliv grafický editor, princip fungování masky je všude stejný. Ještě před tím, než si ukážeme, k čemu je maska dobrá, si něco krátce řekneme o výběrech.

Výběr je nástroj Zoner Photo Studia, který vám umožní pracovat jenom s určitou částí fotografie. Díky Výběrům můžete například rozmazat pozadí, ztmavit oblohu, odbarvit část fotografie a podobně. Jednoduše pomocí výběrových nástrojů (například Elipsový výběr, Magnetické laso, Kouzelná hůlka, Výběrový štětec) vyberte část fotografie a pak pracujete jenom s ní.

>> O výběrech si přečtěte více v článku Naučte se pomocí nástrojů Výběru pracovat jenom s určitou částí fotografie.

Vizualizace výběru

A co je to ta maska? Představte si situaci z reálného života, kdy si chcete namalovat nos a oči namodro a bojíte se, že štětcem „přetáhnete“ a nabarvíte i jiná místa. Nejjednodušší je vzít si masku, udělat do ní otvory pro oči a nos a poté přiložit masku na obličej. Štětcem pak jednoduše přetřete nos a oči modrou barvou. Pokud přetáhnete, modrá barva se nedostane na obličej, ale zůstane na masce. A podobným způsobem funguje i maska v Zoner Photo Studiu.

Převedeme-li celý příklad do řeči úprav fotek, úkol „nabarvit jen oči a nos“ je lokální úprava, kterou provádíte s pomocí výběrových nástrojů. To, co zůstane skryto pod maskou, je část snímku, na níž se úprava neprovede.

Zjednodušeně řečeno by se dalo říct, že maska je vizualizací výběru. Díky ní máte větší kontrolu a přehled nad lokálními úpravami.

Masku najdete ve všech výběrových nástrojích. Tam si můžete zvolit čtyři možnosti zobrazení masky: Nezobrazovat (původní nastavení), Normální, Inverzní (převrácená) a Pouze maska.

Čtyři možnosti zobrazení masky: Nezobrazovat, Normální, Inverzní a Pouze maska.jpg

Čtyři možnosti zobrazení masky: Nezobrazovat, Normální, Inverzní a Pouze maska.

Principy fungování masky

Úprava fotek v Zoner Photo Studiu je založená na takzvané dočasné vrstvě, která funguje do té doby, než se rozhodnete úpravy na fotku aplikovat (tlačítkem Použít).

Vrstvu si můžete představit jako dvě totožné fotografie položené na sobě. Úpravy se provádějí na horní (dočasné) vrstvě a v momentě, kdy zmáčknete tlačítko Použít, se oba snímky spojí dohromady. Jak bude vypadat finální snímek, záleží na průhlednosti dočasné vrstvy a na režimu prolnutí vrstev.

Průhlednost dočasné vrstvy je ovlivněna výběrem a maskou. Při editaci tak vidíte, kde na fotce se úprava aplikuje a hlavně – v jaké míře. Snáze si celou situaci můžete představit na černobílošedém obrázku: bílá místa představují neprůhlednou vrstvu, černá místa průhlednou vrstvu a šedá místa jsou plochou, kde úprava nebyla aplikována v plné míře, jedná se tedy o jakýsi přechod mezi bílou a černou plochou.

Rozdíl mezi maskou a výběrem tedy spočívá v tom, že díky masce snadno vidíte místa, jejichž průhlednost je menší než plná síla prolnutí.

Aktivní a neaktivní plocha masky

Princip masky vám ukážeme na konkrétním snímku. Nejdříve „vybereme“ část snímku a z režimu „Nezobrazovat“ přepneme do režimu „Normální“.

Ihned poté vám nevybraná část snímku zčervená. Tato neaktivní červená plocha představuje „zamaskované“ místo, které zůstane během úprav nezměněné. Zbytek snímku je „vybraná“ (aktivní) plocha, na níž budete provádět úpravy.

Na vybrané ploše se bude provádět úprava, zbytek obrázku (červená plocha) zůstane nezměněný.

Na vybrané ploše se bude provádět úprava, zbytek obrázku (červená plocha) zůstane nezměněný.

Jemná hrana přechodu

Vidět plochu masky je důležité zejména ve chvíli, kdy potřebujete provést výběr a chcete, aby jeho hranice šly postupně „do ztracena“. Tento jemný přechod můžete nastavit s pomocí posuvníku Rozmazání. Nízká hodnota Rozmazání znamená ostrý přechod a vysoká hodnota Rozmazání jemný přechod mezi maskou a výběrem.

Jemný přechod jsme nastavili pomocí Elipsovitého výběru a vysoké hodnoty Rozmazání.

Pomocí Rozmazání nastavíte jemný přechod masky. Hrana přechodu jde postupně do ztracena.jpg

Pomocí Rozmazání nastavíte jemný přechod masky. Hrana přechodu jde postupně do ztracena.

Teď už jenom zesvětlit obličej. Použijeme k tomu Výběrový štětec a vysokou hodnotu Rozmazání.

Vysoká hodnota Rozmazání má vliv na výběr – čím vyšší hodnota, tím víc jde výběr do ztracena.jpg

Vysoká hodnota Rozmazání má vliv na výběr – čím vyšší hodnota, tím víc jde výběr do ztracena.

Pouze maska

V některých případech je důležitější vidět masku samotnou než zamaskovanou fotku. A v takovou chvíli vám přijde vhod režim Pouze maska.

Zobrazení Pouze maska vám přehledně ukáže, kde má maska plnou nebo slabou sílu, popřípadě kde není vůbec.

Zobrazení Pouze maska vám přehledně ukáže, kde má maska plnou nebo slabou sílu, popřípadě kde není vůbec.

Masku jsme nanesli pomocí nástroje Výběrový štětec. Abychom zamezili ostrým a viditelným přechodům, pomohli jsme si velmi jemným nastavením parametrů Hustota (síla štětce) a Rozmazání. Vybranými místy jsme procházeli několikrát – všimněte si, jak se barva pomalu vytrácí pod očima, nad očima nebo v oblasti úst. Na takovéto jemné práce doporučujeme používat grafický tablet, který vám umožní velmi precizní práci.

Široké využití

Různá zobrazení masky vám pomohou při odlišných typech úprav – při retušování, zesvětlování vlasů, vytváření lesků, zesvětlování očí a podobně. Tyto pokročilejší úlohy si ale nechme do příštích článků. Prozatím mějte v paměti, že práce s různými zobrazeními masky vám dává větší vhled do výběrů – především ve chvíli, kdy používáte vyšší hodnotu Rozmazání, aby vaše úpravy přecházely do ztracena.

Chcete si vyzkoušet práci s maskou? Stáhněte si Zoner Photo Studio na 30 dní zdarma a zkuste, jak se s tímto nástrojem pracuje.

Poslední aktualizace 29. června 2016

45 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Majo Eliáš

Fotografii se věnuji od roku 2004. Když jsem začínal, tak jsem fotografoval téměř vše. Později se moje tvorba vykrystalizovala a zabýval jsem se téměř výhradně fotografováním lidí. Momentálně se věnuji hlavně módní a reklamní fotografii. Více mých fotografií naleznete na stránkách http://www.majoelias.sk

Číst všechny články.

Komentáře