Marketing fotografa II: 3 věci, které musíte promyslet před založením online portfolia

A je rozhodnuto. Pořídím si online portfolio a (konečně) své fotografie vystavím. Ale jak? Co teď? Pokud se vám právě honí hlavou stejné myšlenky, následující článek je pro vás. Ukážeme vám, jak vytvořit web, který bude úspěšný a přivede vám nové fanoušky. Přečtěte si další díl našeho seriálu o marketingu pro fotografy.

předchozím díle našeho seriálu jsme se věnovali nejrůznějším možnostem propagace. Pojďme se nyní zaměřit na tu, kterou jsme zmiňovali jako první – na přípravu online portfolia. Dovolte nám představit 3 věci, které je dobré v souvislosti s přípravou webové prezentace promyslet: 

3 věci, které je dobré promyslet před založením online portfolia: 

Technické řešení. V jakém redakčním systému web vytvořím? Jak se bude jmenovat moje doména? Jaký hosting využiji? 

Cíl webové stránky. Bude se jednat o ryze prodejní stránku? Anebo chci spíš prezentovat svůj produkt? 

Stavba uživatelsky přívětivého webu. Nejprve si udělám alespoň stručný průzkum mezi uživateli. Potom vytvořím strukturu webu (nejen s pomocní informací od uživatelů, ale též s ohledem na klíčová slova, která lidé hledají). Dále web jednoduše navrhnu (klidně nakreslím jeho zjednodušenou strukturu na papír) a promyslím, odkud kam povedou jaké odkazy a co bude obsahem jednotlivých stránek. V dalším kroku vdechnu webu vizuální a obsahovou podobu. A nakonec ho za pomocí připravených scénářů testuji (alespoň na několika přátelích).

Technické řešení

Věřte nebo ne, první věc, kterou musíte začít, je – i v rámci technického řešení – název. Budete chtít vlastní doménu se jménem a příjmením či názvem vaší značky (pokud máte)? Nebo se spokojíte s doménou zdarma a přijmete, že její součástí bude název poskytovatele (například webnode.cz, wix.cz či jiné)?

Pokud se rozhodnete jít první cestou, sedněte například k serveru www.godaddy.com (světový správce a prodejce domén) a hledejte, hledejte a hledejte. Pokud se jmenujete Jan Novák, doménu se svým jménem, příjmením a českou koncovkou už pravděpodobně neseženete. Bohužel. S doménami je kříž. Pokud jste však nositelem vzácnějšího jména, možná budete mít štěstí. Každopádně – počítejte s tím, že hledání volné domény může zabrat mnoho času.

Marketing fotografa II - godaddy

Jak vidíte, zvolit ten správný název domény je klíčové. Počítejte s tím, že vám to nějaký čas zabere.

Dále poskytovatel. Pokud zvolíte některé z klasických řešení, o kterých jsme psali minule (WordPress, Joomla nebo například Drupal), budete potřebovat hosting. O tom, jak ho vybrat a na co si dát pozor, už bylo napsáno dost a dost. Tak snad jen – vybírejte takový, který je bezpečný, spolehlivý, pravidelně zálohuje a má dobrý zákaznický servis. A také unese potenciální vysokou návštěvnost vašeho webu, jestliže na věc dojde a vám se zadaří. 

Pokud zvolíte jiné řešení a vrhnete se na tvorbu webových stránek prostřednictvím online poskytovatele jako je třeba český Webnode, starost s hostingem do jisté míry odpadá. Zaplatíte-li si prémiový účet, podobní poskytovatelé celou věc vyřídí za vás. 

Cíl stránky

Možná si říkáte, že cíl je přece jasný a že tenhle bod můžete klidně přeskočit. Ale ruku na srdce – jste si tím tak jistí? Je cílem vaší stránky tvrdě se prodat, nebo jen prezentovat své portfolio a vytvořit místo, kam umístíte svá nejlepší díla? Stránky s jedním či druhým cílem se pravděpodobně budou lišit, minimálně do jisté míry. 

Marketing fotografa II - příprava webu

Ať už přemýšlíte nad svými cíli kdekoliv, s přípravou webu začněte až ve chvíli, kdy je znáte.

Promyslete proto, co od svého budoucího online portfolia očekáváte. Pokud plánujete zaplnit kalendář a každý týden fotit jednu či dvě akce, bude vhodné stránky opatřit promyšlenými prodejními argumenty. Budete chtít ukázat, jak spolupráce s vámi probíhá, vystavit své top práce, zveřejnit ceník služeb, možná umožnit registraci termínu přímo online (například s pomocí služby Reservio, pokud ji znáte).

Marketing fotografa II - cíle webu

Pokud přemýšlíte nad tím, co od svého webu čekáte, klidně své postřehy sepište a pak očistěte od méně důležitých.

Na patřičná místa je přitom dobré umístit takzvané CTA (zkratka anglického call to action, neboli výzva k akci), které příchozího nasměruje tam, kam potřebujete. Ať už je to k ceníku, na stránku o vás, kde lépe prodáte svůj příběh, přínos a hodnotu, či přímo k objednávce služeb. 

Pokud toužíte jen vystavit své práce, stránka může být strukturálně i informačně jednodušší. Možná bude stačit několik vkusně a efektně zpracovaných galerií, záložka s kontakty a jednoduchý ceník. 

Cítíte ten rozdíl? Už proto je dobré promyslet dopředu, kterým směrem se chcete vydat. 

Jak postavit uživatelsky přívětivý web

Ach, to UX. Za zkratkou UX se skrývají anglická slova user experience (překlad do češtiny je ošemetný, ale nejblíže by bylo „uživatelská zkušenost“ či „uživatelský prožitek“). Co to znamená? UX je jakýsi soubor vlastností, které váš web má, a které vedou k tomu, že návštěvník z něj odchází spokojený a s pocitem, že viděl nebo získal to, co chtěl a potřeboval. Anebo alespoň neodchází rozhořčený a zoufalý. 

Marketing fotografa II - příprava webu

I takto může vypadat příprava uživatelsky přívětivého webu. Stačí jen, když místo online nástrojů zvolíte nástěnku, papír a tužku.

Jak na to, aby byl váš web uživatelsky přívětivý? Projděte při jeho tvorbě následujícími kroky. Naznačená cesta vám sice nezaručí, že váš web bude nejlepší na světě, ale rozhodně je lepší vydat se tudy, než začínat naslepo:  

Uživatelský průzkum. Víte, jak zjistit, co lidé očekávají od profesionálního fotografa nebo podle čeho se rozhodují? Jednoduše se jich zeptejte! Ano, ideální by bylo získat větší množství dat, třeba desítky dotazníků, ale pro začátek bude stačit oslovit několik přátel ve svém okolí. Lepší nějaký základ než žádný.

Ptát se můžete osobně, i když lepší by bylo připravit přehledný dotazník, například v klasickém Google Forms. Zaznamenané odpovědi si pak budete moci projít v klidu a opakovaně. 

Marketing fotografa II - uživatelský průzkum

Co lidé očekávají od fotografa, kterého si najmou? Prostě se jich zeptejte.

Struktura webu. Už víte, co zhruba uživatele zajímá? Řekněme, že většina z nich odpověděla, že chtějí vidět několik ukázek vašich prací, zajímá je cena focení a také jak bude spolupráce s vámi probíhat. Jak se zdá, rýsuje se nám základní struktura budoucího webu, že?

Pokud si chcete být jistí, že žádná důležitá a často vyhledávaná stránka nechybí, podívejte se navíc na vyhledávaná klíčová slova. Statistiky o nich získáte například skrz takzvaný Google Ads. Sem je však potřeba se zaregistrovat. Kam se však registrovat nemusíte je našeptávač na Seznamu nebo Googlu. Zkuste tedy napsat do vyhledávače základní klíčové slovo a uvidíte, jaká další vám nabídne.  

Drátový model (skica). Máte jasněji v tom, jaká bude struktura vašeho webu? Fajn. Je čas navrhnout základní model (v marketingovém slangu zvaný dráťák). Možná si říkáte, že je to zbytečné, protože svůj obsah stejně doplníte do již připravené šablony a ta přeci svůj základní vzhled má. Za nás – nepřeskakujte tento krok. 

Marketing fotografa II - balsamiq

V nástroji Balsamiq snadno naznačíte, kde na vaší stránce bude text, kde fotografie a kde třeba tlačítko.

Díky skice získáte lepší představu o tom, jak budou jednotlivé stránky interagovat mezi sebou, odkud povede jaký odkaz nebo kde a v jakém pořadí najde uživatel důležité informace. Pokud chcete, můžete dráťák připravit online (například v nástroji Balsamiq – je jednoduchý a prvních 30 dní je k dispozici zdarma), nebo zkrátka nakreslit na papír. Ať tak či tak, bude vám dobrým průvodcem při tvorbě portfolia. 

Prototyp. Máme strukturu, máme model, pojďme k prototypu. Ten už velmi připomíná výsledný web. Je barevný a interaktivní. A umožní vám vidět váš budoucí web v celé jeho šíři. Právě v tomto kroku si můžete pohrát s barvami, logem a fotografiemi. Zkrátka s celkovým designem.  

Testování. Následuje další (nikoliv však poslední) část, a to je testování. Vezměte svůj prototyp a ukažte ho. Přátelům, sourozenci, manželce. Předtím, než to uděláte, ale připravte scénář testování. Díky němu se dozvíte mnohem konkrétnější informace, než pokud se svých blízkých zeptáte jen: „Jak se ti to líbí, Pepo?“ 

Marketing fotografa II - testování

Skoro hotovo? Zdaleka ne! Teď přichází další důležitá (a možná nejdůležitější) část – testování.

Zeptejte se testovaných, jakým způsobem by například objednali vaše služby, a sledujte, jak se na webu chovají. Mají problém najít stránku s kontakty? Netuší, jak vyplnit webový formulář? Díky testování se dozvíte řadu zajímavých informací, které vaše portfolio posunou zase o kus dál a pomohou vám ho skutečně vyladit. 

A tak pořád dokola. Zdánlivě máte hotovo, ale počítejte s tím, že příprava nových a nových dráťáků, prototypů a jejich testování bude probíhat v podstatě neustále. Svůj web přeci nechcete nechat usnout na vavřínech, nebo ano? 

Chcete každý týden dostávat výběr těch nejlepších návodů a článků o focení přímo na mail? Přihlašte se k odběru novinek a my už se o to postaráme!

Vytvářejte miniatury pomocí Tilt-shift efektu - newsletter

Poslední aktualizace 7. listopadu 2019

2 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tereza Ticháčková

Od roku 2009 píšu a fotím pro online magazíny a webziny. V roce 2015 jsem oficiálně přesedlala na marketing a od té doby se pohybuji výhradně v tomhle odvětví. Dělám všechno od psaní článků přes grafické návrhy nebo správu sociálních sítí až po návrhy komplexních strategií a poradenství. Zkušenosti jsem sbírala v mladých start-upech i velkých, letitých firmách. V roce 2017 jsem - prozatím naposled - zakotvila v PR a marketingové agentuře.

Číst všechny články.

Komentáře