Jak nasvítit portrét IV: vyzkoušejte práci s kombinovaným světlem

I při focení portrétů venku můžete mít světlo plně pod kontrolou. Stačí využít kombinované světlo – tedy umělé i přirozené. Většinou je ideální, když se vám povede oba zdroje světla udržet v rovnováze. Ideálně by divák vůbec neměl poznat, že jste využili oba typy světla.

Umělé světlo u portrétů nejčastěji využijete k projasnění stínů ve tváři. Při focení venku se hodí už proto, že přímé sluneční světlo je pro portrét nevhodné. Je to ostrý zdroj světla, který v obličeji vytváří tvrdé stíny a nutí portrétovaného mhouřit oči.

Řešením je postavit portrétovaného například zády ke slunci. Slunce pak funguje jako efektové světlo a oddělí portrétovaného od pozadí. K nasvícení portrétu pak můžete použít odraznou desku, která vrhá sluneční světlo zpět na portrétovaného.

Při práci s kombinovaným světlem stačí jen místo odrazné desky použít například systémový blesk v softboxu. Nad hlavním světlem tak získáte mnohem větší kontrolu.

  • Světlo můžete přesně umístit.
  • Volbou softboxu určíte kvalitu světla.
  • Sami nastavíte intenzitu blesku.
  • Pomocí přidaných barevných filtrů ovlivníte i barevnou teplotu.
Jak nasvítit portrét IV: simulace poledního světla odráženého zlatou deskou.

1/125 s, F2.8, ISO 100, 145 mm
Simulace ostrého poledního slunce. Modelka je v otevřeném stínu a je nasvícená zlatou odraznou deskou. Portrét je poměrně přesvícený, intenzitu slunce totiž nemůžete přímo regulovat. Přicloněním objektivu nebo volbou kratšího expozičního času byste ztmavili nejen portrét, ale i pozadí.

Jak nasvítit portrét IV: softbox

1/125 s, F2.8, ISO 100, 145 mm
Odraznou desku nahradilo zábleskové světlo osazené v softboxu. Intenzita světla odpovídá příkladu s použitím odrazné desky. Portrét je plastičtější a nad výsledkem máte větší kontrolu.

Jak nasvítit portrét IV: sofbox, slabší

1/125 s, F2.8, ISO 100, 145 mm
Intenzita záblesku je o 1,5 EV nižší. Expozice portrétu lépe odpovídá okolnímu osvětlení.

Jak nasvítit portrét IV: softbox, slabší, CTO

1/125 s, F2.8, ISO 100, 145 mm
Zábleskové světlo jsem opatřil CTO filtrem (Color Temperature Orange) pro jeho oteplení. Teplejší odstín pleti svědčí.

S tímto stylem fotografování, kdy je slunce za zády portrétovaného, se setkáte zejména při focení v ranních a večerních hodinách. V tu dobu je přirozené světlo nejkvalitnější.

Pokud fotíte přes den, je potřeba umístit portrétovaného do otevřeného stínu nebo fotografovat při zatažené obloze. Při fotografování při zatažené obloze, kdy je světlo slunce rozptýlené oblaky, je přitom situace nejjednodušší.

Portrétovaného můžete ve scéně umístit kamkoliv potřebujete. Nemusíte tedy kompozici fotografie přizpůsobovat slunci. Rozptýlené sluneční světlo vám dostatečně osvítí prostředí a jemným dodáním klíčového světla pomocí záblesku vymodelujete portrétovaného.

Jak nasvítit portrét IV: rozptýlené světlo

1/125 s, F2.8, ISO 100, 200 mm
Simulace rozptýleného světla, které představuje zataženou oblohu. Expoziční parametry jsem zvolil tak, aby bylo dobře exponované pozadí. Portrét je mírně podexponovaný a má příliš tmavé oči.

Jak nasvítit portrét IV: rozptýlené světlo a softbox s CTO

1/125 s, F2.8, ISO 100, 200 mm
Totožné podmínky jako v minulém snímku. Přidal jsem zábleskové světlo opatřené CTO filtrem. Modelka je perfektně exponovaná a vymodelovaná. Oči jsou živější díky odrazu softboxu.

Kombinované světlo v interiéru

S fotografováním v kombinovaném světle se často setká i úplný začátečník, a to zejména při fotografování v interiéru. Při nedostatku přirozeného světla totiž může automatika fotoaparátu sáhnout po blesku.

Většinou ale nastaví takové expoziční parametry, že je prostředí nasvícené přirozeným světlem moc tmavé. V takovém případě je dobré se na automatiku nespoléhat a expozici nastavit ručně.

Můžete nastavit například delší čas, než jaký při focení z ruky bezpečně potřebujete pro dostatečné vykreslení pozadí. Intenzitu blesku pak nastavíte podle svého tvůrčího záměru. Pozadí na výsledné fotografii tak může trpět mírným pohybovým rozostřením, což u portrétní fotografie nebývá na škodu, zatímco portrétovaný bude ideálně nasvětlený bleskem. Zároveň bude perfektně ostrý, protože vysoká rychlost záblesku zamezí pohybovému rozostření.

Jak nasvítit portrét IV: tmavé foto

Canon EOS 80D, EF100mm f/2.8 Macro USM, 1/100 s, F5.6, ISO 100, 100 mm (EQ 160 mm)
Na ilustrační fotografii je plyšák nasvícený bleskem. Zvolil jsem expoziční čas udržitelný z ruky, a proto je pozadí zcela podexponované. Také zastíněná část plyšáka je téměř černá a nečitelná. Stíny jsou poměrně tvrdé a plyšák působí studeně.

Jak nasvítit portrét IV: světlé foto

Canon EOS 80D, EF100mm f/2.8 Macro USM, 1/8 s, F5.6, ISO 100, 100 mm (EQ 160 mm)
Nastavení je stejné jako na minulé fotografii. Pouze jsem prodloužil expoziční čas na 1/8 s, která je v ruce zcela neudržitelná. Pozadí je dobře exponované a díky tomu, že je plyšák „zmrazený“ bleskem, je perfektně ostrý. Stíny nejsou ostré a je v nich vidět kresba. Celková barevnost odpovídá spíše okolnímu světlu, takže je příjemně oteplené i studené světlo blesku.

Technika fotografování v kombinovaném světle

Jak nastavit expoziční parametry pro fotografování v přirozeném světle jste se dozvěděli v článku Jak nasvítit portrét II: ovládněte focení portrétu v přirozeném světle. Přirozené světlo má dané vlastnosti, kterým přizpůsobíte expoziční parametry.

V článku Jak nasvítit portrét III: naučte se fotit v umělém světle jste zjistili, že fotografování s bleskem probíhá zcela jinak než fotografování se světlem přirozeným. Sami si určíte expoziční parametry, které odpovídají vašemu tvůrčímu záměru, a pak jim přizpůsobíte světlo.

Při fotografování v kombinovaném světle je pak potřeba tyto postupy zkombinovat. Uděláte to poměrně jednoduše. Stačí jen myslet na to, že každý ze tří expozičních parametrů má vliv na jinou část expozice.

  • Rychlost závěrky – ovlivňuje expozici míst osvícených přirozeným světlem, zatímco na místa osvícená bleskem nemá vliv. Záblesk je krátký v řádu tisícin až desetitisícin sekundy, takže je úplně jedno, zda je závěrka otevřena 1/60 s nebo 0,5 s. Portrét exponovaný bleskem je exponovaný po dobu trvání záblesku. Pouze je potřeba ohlídat, aby nebyl čas závěrky kratší, než je synchronizační čas fotoaparátu.
  • Clona objektivu – ovlivňuje místa osvícená bleskem i přirozeným světlem. Přiclonění o jedno clonové číslo sníží průtok světla objektivem na polovinu. Je tedy jedno, po jakou dobu expozice probíhá. Objektiv propustí k čipu pouze polovinu světla z blesku i světla přirozeného.
  • Citlivost ISO – stejně jako clona ovlivňuje expozici bleskem i přirozeným světlem.

Jak postupovat?

Při fotografování můžete použít několik postupů nastavení expozičních parametrů. Mně se nejvíce osvědčil tento:

  1. Zkomponujte scénu.
  2. Na fotoaparátu nastavte manuální expoziční režim.
  3. Zadejte citlivost ISO (čím bude ISO nižší, tím kvalitnější obraz nezatížený šumem získáte).
  4. Nastavte clonu objektivu, která nejvíc vyhovuje vašemu tvůrčímu záměru. U portrétu budete pravděpodobně pracovat s odcloněným objektivem, takže clonové číslo bude co nejnižší (do F5.6).
  5. Zvolené cloně přizpůsobte intenzitu blesku. Zvýšením výkonu blesku, případně jeho posunutím blíže k portrétovanému, dosáhnete světlejší expozice. Snížením výkonu blesku, respektive jeho oddálením od portrétovaného, docílíte tmavší expozice. Pokud máte k dispozici flashmetr, neváhejte jej použít. V opačném případě exponujte zkušební snímky a rozhodněte se podle náhledu fotografie na displeji. Ideálně raději posuzujte histogram než samotnou fotografii.
  6. Exponujte zkušební snímek a zkontrolujte pozadí. Pokud je příliš světlé, zkraťte čas závěrky. Pokud je příliš tmavé, prodlužte čas závěrky.
  7. Exponujte finální snímek.
Jak nasvítit portrét IV: nastavení clony

1/125 s, F2, ISO 100, 145 mm
V simulaci jsem nastavil clonu na F2. Pozadí je tmavé a portrét tvoří siluetu.

Jak nasvítit portrét IV: blesk

1/125 s, F2, ISO 100, 145 mm
Zachoval jsem expoziční parametry a nasvítil portrét bleskem umístěným v softboxu tak, aby byl správně exponovaný. Pozadí je tmavé, na první pohled je zřejmé, že jsem použil blesk.

Jak nasvítit portrét IV: final

1/30 s, F2, ISO 100, 145 mm
Prodloužením expozičního času o 2 EV jsem zesvětlil pozadí. Prodloužení expozičního času nemělo vliv na expozici portrétu, ten je nasvícený bleskem. Expozice portrétu odpovídá expozici pozadí, fotografie působí přirozeněji.

Při fotografování se můžete setkat s několika omezeními:

  • Přirozeného světla je na scéně příliš, takže nemůžete použít nízké clonové číslo. Expoziční čas totiž vychází kratší než synchronizační čas fotoaparátu. V tomto případě zkuste snížit množství světla neutrálním nebo polarizačním filtrem. To bude mít vliv i na blesk, takže bude potřeba zvýšit jeho intenzitu. Nebo si můžete pořídit fotoaparát s centrální závěrkou, která má synchronizační čas podstatně kratší než běžné digitální zrcadlovky. Některé blesky vám také umožní pracovat v režimu vysokorychlostní synchronizace.
  • Přirozeného světla je na scéně příliš málo, takže expoziční čas vychází příliš dlouhý a pozadí je rozmazané pohybovým rozostřením víc, než chcete. V tom případě je nejlepším řešením umístit fotoaparát na stativ nebo ho stabilizovat jiným způsobem. Pokud stativ nemáte, musíte zvýšit citlivost ISO. Ovlivní to i expozici bleskem – musíte proto snížit jeho intenzitu.

Fotografování portrétů s kombinováním přirozeného světla a blesku je již poměrně pokročilá a složitá záležitost, takže velké množství fotografů se jí raději vyhýbá. Není ale důvod, abyste si tuto techniku alespoň nevyzkoušeli. Získáte tak mnohem větší kontrolu nad svými portréty.

Poslední aktualizace 2. října 2018

1 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Honza Zeman

Digitálním úpravám fotografií se věnuji od roku 1996. Fotografovat jsem začal v roce 2006 a od té doby jsem postupně směřoval k fotografování jako k hlavnímu oboru své činnosti. Profesně se věnuji portrétní fotografii (http://portretyzeman.cz), fotografii architektury, městské krajině a také produktové a reklamní fotografii. Průřez mojí tvorbou najdete na webu http://janzemanphotography.com a další články a fotografie na blogu http://janz.cz.

Číst všechny články.

Komentáře