Jak na focení ptactva? Stačí správná technika a spousta trpělivosti

Při focení venku se asi jako první nabízí krajinky a lidé, ale je zde i spousta dalších možných cílů. Jednou z běžně dostupných kategorií jsou ptáci, kteří jsou takřka všudypřítomní. Navíc je mnoho způsobů, jak je zvěčnit, od jednoduchých až po ty, které se dostanou na limity schopností vás i vašeho fotoaparátu.

Pozorování ptáků je klidná a poučná zábava, u které si lidé vystačí s očima nebo jednoduchým dalekohledem. Pro nás fotografy je ale větší zážitek koukat na ně skrz hledáček a zápasit o nejlepší záběr.

Kde hledat příležitosti

I když často stačí vykouknout z okna, pestřejší výběr druhů najdete jinde.

Skvělá jsou místa u jezer či mokřadů, někde jsou vybudované i ptačí pozorovatelny (většinou vyvýšená dřevěná chatka).

Úplně jiné typy záběrů nabízí ZOO, kde se k opeřencům typicky dostanete podstatně blíže a většinou nemají kam uletět.

A nepohrdněte ani možnostmi, které vám nabídnou běžné výlety po krajině, při kterých narazíte na všelijaká zvířata. Tady většinou pomáhá, když jdete mimo běžné turistické trasy. V tichém lese pak například zaslechnete datla nebo strakapouda a můžete jít za zvukem.

Jak na focení ptactva
Strakapoud objevený na procházce lesem.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/320 s, f/5.6, ISO 160, ohnisko 300 mm

Nejdůležitější vlastnost fotografa

Focení ptactva ale není pro všechny. Čekání na nejlepší záběr chce trpělivost. Jinak ptáky buď vyplašíte nebo prostě jen získáte spoustu stejných nudných záběrů. Někdy ani nestačí dlouho koukat do krajiny, ale musíte mít objektiv namířený na konkrétního jedince a s prstem na spoušti v napětí čekat, co udělá. Schyluje se k nějaké akci za deset sekund nebo za deset minut? Nikdo neví.

Jak na focení ptactva
Ptáci sedící na stromech. Co udělají? Něco je vyplaší? Znuděně odlétnou k lesu? Po dvou minutách s namířeným fotoaparátem jsem to zjistil.
Canon R5, Canon 70-300/4-5.6L, 1/250 s, f/8, ISO 100, ohnisko 270 mm

Vhodné objektivy

Objektiv u podobného focení rozhoduje. Ale i když je typický ptačí obrázek detail pořízený teleobjektivem, v některých případech si lze vystačit s kratšími ohnisky. Užitečná jsou v případě hejn nebo když zahrnete do záběru i okolí, ať má divák představu o kontextu.

Jak na focení ptactva
Široký záběr racka u útesů.
Canon 5D Mark II, Canon 16-35/2.8 II, 1/640 s, f/7.1, ISO 400, ohnisko 35 mm

S teleobjektivem ale přece jen získáte možnost „přizoomovat“ a mnohem blíže sledovat vaše cíle. Týká se to i běžně dostupných ohnisek 200 – 400 mm (v přepočtu na full frame).

Jak na focení ptactva
Rodinka labutí na rybníce.
Canon 5D Mark IV, Canon 70-200/2.8 II IS + 2x Telekonvertor, 1/500 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 400 mm

S vyššími ohnisky je potenciál ještě vyšší.

Jak na focení ptactva
Volavka v letu zabraná dlouhým ohniskem.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/2500 s, f/6.3, ISO 1250, ohnisko 600 mm

Výhodné jsou objektivy s co nejvyšší světelností, zejména v případě, že fotíte ptáky v letu a/nebo za šera v době kolem východu a západu slunce. Špičková technika je extrémně drahá, ale naštěstí i s levnějšími variantami lze udělat poutavé záběry.

Nastavení fotoaparátu

Každý přístroj má odlišné možnosti ostření, takže detaily nechám na manuálu k vaší technice. Ale pro akčnější záběry určitě bude nutné zapnout kontinuální ostření, aby ptáka samo sledovalo.

Špičkové bezzrcadlovky dokáží vyhledávat a sledovat ptáky na snímku, bezzrcadlovky nižších tříd a zrcadlovky jsou schopné sledovat pohybující se objekty a předávat si je mezi jednotlivými ostřícími body. Ale i pokud vlastníte přístroj bez těchto schopností, tak nemusíte zoufat: Je úplně běžné použít středový ostřicí bod (který je nejpřesnější) a sledovat objekt jen pomocí něj. Na dokonalou kompozici v tu chvíli nehleďte, zaberte větší prostor a snímek ořízněte podle chuti na počítači.

Editor fotek,
který nezná hranic
Stáhněte

Praktické je i použití sériového snímání, které dovoluje vyfotit větší množství snímků za sekundu. Někdy se akce odehrává tak rychle, že je jinak těžké získat záběr rozhodujícího momentu.

Právě kvůli vysoké rychlosti dění je také velmi obvyklé pracovat s krátkými expozičními časy, 1/2000 s je běžná hodnota. Samozřejmě to ale vyžaduje příslušně zvýšit ISO, proto když se ptáci unaví a posedají, snažím se čas snížit pro zvýšení kvality obrazu.

Od jednodušších širších záběrů

Jak už bylo zmíněno, je mnoho způsobů, jak ptáky zachytit na fotografii. K těm technicky nejjednodušším patří širší záběry víceméně statických opeřenců. Na snímku níže je sice komplikované protisvětlo, ale jinak jsem nemusel nijak zvlášť soustředit na ostření, nebylo třeba fotit více snímků za sekundu a expoziční doba byla pohodová 1/160 s. Dokonce i vysoká clona je v těchto případech výhodou.

Jak na focení ptactva
Jednodušší záběr, který fotoaparát příliš nezatíží.
Canon 5D Mark IV, Canon 16-35/2.8 III, 1/160 s, f/11, ISO 125, ohnisko 23 mm

Teleobjektiv a nehybní tvorové

Při nasazení teleobjektivu se situace může změnit, ale pokud stále fotíme spíše ptáky, kteří zrovna neletí, ušetří nám to spoustu starostí.

Vynikající je na podobné experimenty ZOO. Jedna z nevýhod jsou drátěné bariéry, ale ty lze z obrázků částečně eliminovat tak, že se objektiv při focení téměř dotýká pletiva. Přítomnost drátů bohužel prozradí i bokeh v pozadí, do kterého se jejich tvary otisknou. Například v následujícím obrázku jsou v pozadí vidět horizontální a vertikální „nitky“, které vznikly přesně tímto způsobem.

Jak na focení ptactva
Sova sněžná a v pozadí nervozní bokeh kvůli focení skrz plot.
Canon 5D Mark IV, Sigma 150-600/5-6.3, 1/160 s, f/5.6, ISO 1000, ohnisko 260 mm

V ZOO jsou návštěvníci u ptáků tak blízko, že jsou zachytitelné větší detaily než v přírodě. Snímek hlavy supa je zároveň ukázka, jak primitivní technikou jde ptáky fotit – použitá byla začátečnická zrcadlovka Canon 350D z roku 2005, z dnešního pohledu prehistorický výrobek.

Jak na focení ptactva
Sup focený skrz prkna v ZOO.
Canon 350D, Sigma 70-300/4-5.6, 1/1000 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 300 mm

Opačný přístup je zaměřit se na pozadí a vyladit záběr tak, aby ptáci scénu dokreslovali. S teleobjektivem jsem byl od drátů přes sto metrů, takže jsem měl velký manévrovací prostor a posun o několik metrů sem nebo tam vedl k úplně jiné krajině.

Jak na focení ptactva
Ptáci a krajina, oba elementy jsou zhruba stejně důležité.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/500 s, f/10, ISO 400, ohnisko 600 mm

Teleobjektiv a ptáci v pohybu

Zachytit ptáky v pohybu je nejtěžší disciplína, většinou s obrovským množstvím odpadu. I zde je varianta fotit kompozice s vícero živočichy.

Jak na focení ptactva
Dva ptáci v letu.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/1000 s, f/6.3, ISO 500, ohnisko 600 mm

Běžnější je ale záběr na jednotlivce. Po chvíli focení pro vás asi bude focení letícího ptáka snadné a pak začne ten pravý hon na fotky, které jsou něčím neobvyklé. Může se jednat o dramatické přistání, lov nebo jen protahování se na slunci.

Jak na focení ptactva
Volavka šedá a její dotek hladiny křídlem.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/2000 s, f/6.3, ISO 200, ohnisko 600 mm

Souboj ledňáčka s chycenou žábou byl v tomto ohledu oříšek. Pták samotný je malý a vybral si pro akci místo po setmění v tmavé trávě. ISO tedy bylo nutné zvýšit až na 12 800 a ani s 600 mm teleobjektivem jsem se nemohl dostat dostatečně blízko, takže výsledek je navíc výřez méně než čtvrtiny z původního snímku.

Jak na focení ptactva
Souboj ledňáčka s právě chycenou žábou.
Canon R5, Sigma 150-600/5-6.3, 1/800 s, f/6.3, ISO 12 800, ohnisko 600 mm

I na akční záběry je vhodná ZOO. Jen lety ptáků na krátké vzdálenosti jsou velmi náhlé, takže je snadné jich většinu minout. Ale když snahu po pár minutách nevzdáte, časem se dobrý záběr určitě podaří.

Jak na focení ptactva
Papoušek přistává po krátkém letu.
Canon 5D Mark IV, Canon 70-200/2.8 II IS + 2x Teleconvertor, 1/1250 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 260 mm

Hodně zdaru i zábavy

Focení ptáků za letu je obtížná disciplína, ale odměnou jsou pokaždé jiné fotografie. Navíc jde o zábavu na čerstvém vzduchu a pozorování ptáků je někdy až terapeutický zážitek. V neposlední řadě se na podobných snících naučíte dobře používat váš fotoaparát a poznáte jeho možnosti i limity. A to se určitě bude hodit i v budoucnu.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (6)

  1. Na obrázku označené „orel“ je hlava supa.

  2. Moje krevní skupina, díky.

  3. Ten článek je fajn jen bych měl málo opravu ten detajl orlí hlavy jak je v článku napsáno je detajl supí hlavy

    1. Dobrý den, děkujeme za postřeh, už je to opravené. 🙂 Pěkný den!
      Jarda / Tým ZPSX

  4. S největší pravděpodobností je zde chyba ,, Orel focený skrz prkna v ZOO,, Řekl bych že je to hlava supa

  5. Jsem ze šlapanic u Brna je tu nekdo v okoli kdo by me naucil dobře ovladat Pentax k1 mark2 a sklo Pentax 150=450 myslim osobni setkání nebo kurz rad to zaplatím třeba takovej fototrenink na Ponetovickym rybniku dik za odpoved Petr

Napsat komentář: Petr Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *