Jak fotografovat obyvatele akvárií

Chcete dobře vyfotografovat rybičky i další obyvatele akvárií, a neustále vám to nejde? Máme pro vás pár tipů, jak na to.

Asi už jste se někdy pokoušeli při návštěvě zoologické zahrady fotografovat ryby či jiná zvířata v akváriu. Může to být pěkně frustrující zkušenost, že? Tak málo světla a blesk je zakázán. Většina ryb se navíc docela čile hýbe a o pózování ani spolupráci s fotografem tedy nemůže být řeč. Vrcholem trápení jsou pak všudypřítomné odrazy v čelních stěnách akvárií.

Problémy akvaristické fotografie

Hlavní problém akvaristické fotografie spočívá v nedostatku světla, na což musíme myslet při výběru objektivu. Volíme takový, který má co nejvyšší světelnost – alespoň f/2.8.

Vhodná je i stabilizace objektivu, protože ne vždy je dovoleno v zoo používat stativ. Pokud se stativem nelze pracovat třeba kvůli velkému počtu lidí před akváriem, pomůže i monopod. Případně se aspoň opřeme o stěnu nádrže. Počítejte s delšími expozičními časy, proto vše, co zlepší ostrost fotografií, přijde vhod.

Jak na správnou expozici

Aby nevznikaly podexponované snímky, je potřeba správně zvolit expoziční hodnoty. Vzhledem k nedostatku světla nastavíme vyšší citlivost snímače. Já obvykle používám ISO 800 až 1600. Je totiž lepší smířit se s menším výskytem šumu, než mít neostré záběry.

Doporučuji plně manuální režim fotografování, případně režim priority času. Expoziční čas závisí na aktivitě objektu. Pro málo pohyblivé živočichy většinou vyhovuje čas mezi 1/25 a 1/80. U rychle plavajících ryb je nutné ho zkrátit na 1/100 až 1/250, někdy i kratší.

001

Co s malou hloubkou ostrosti

Při výběru clony jsme omezeni nedostatkem světla. Akvária jsou většinou osvětlená dostatečně pro pozorování, ale pro fotografování bývá světla málo. I když jsme nastavili vysoké ISO, vyjdou nám hodnoty clony většinou mezi f/2.8 až f/5.6, proto musíme kreativně pracovat s hloubkou ostrosti. To znamená přesně vybrat, co bude na fotografii ostré, a co ne.

U focení ryb v malé hloubce ostrosti hraje velkou roli také orientace zvířete vůči objektivu, například je-li ryba k objektivu čelně, bude na snímku ostrá jen hlava. Výhodnější je mít rybu natočenou bokem k nám, pak bude proostřená celá.

Zde jsem musela nastavit opravdu krátký čas. Mořčák evropský je mořský okoun, který je velice rychlý, s delším časem by fotografie nebyla ostrá. Nikon D800, Tamron 35/1.8, 1/320 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 35 mm
Zde jsem musela nastavit opravdu krátký čas. Mořčák evropský je mořský okoun, který je velice rychlý, s delším časem by fotografie nebyla ostrá.
Nikon D800, Tamron 35/1.8, 1/320 s, f/2.8, ISO 800, ohnisko 35 mm
Měchýřovka východní (Ampularia australis) je známý běžně chovaný akvarijní plž. Nikon D800, Tamron 180/3.5, 1/80 s, f/8, ISO 800, ohnisko 180 mm
Měchýřovka východní (Ampularia australis) je známý běžně chovaný akvarijní plž.
Nikon D800, Tamron 180/3.5, 1/80 s, f/8, ISO 800, ohnisko 180 mm

U pomalých živočichů, jako například tito krásní plži, bylo možné použít delší čas. Tím jsem získala možnost nastavit clonu f/8 a větší hloubku ostrosti, ta je v makrofotografii důležitá.

Axolotl mexický (Ambystoma mexicanum). Nikon D800, Sigma 180/2.8, 1/80 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 180 mm
Axolotl mexický (Ambystoma mexicanum)
Nikon D800, Sigma 180/2.8, 1/80 s, f/5.6, ISO 800, ohnisko 180 mm

Co dělat s odlesky v akváriu?

Další častou komplikací akvaristické fotografie je, že skla akvárií zrcadlí všechno kolem sebe, a na snímcích jsou nežádoucí odrazy fotografa, jiných lidí a všech světlých věcí v místnosti. I tento problém má snadné řešení – antireflexní štít. Buď si koupíme speciální gumovou clonu objektivu, nebo vyrobíme tubus z černého kartonu či tvrdé látky, který nasadíme přes objektiv. Okraj antireflexního štítu přitiskneme na sklo akvária, a odcloníme tak veškeré odrazy.

Použití štítu má jednu nevýhodu, protože jsme s objektivem u stěny akvária, nemůžeme ostřit na objekty těsně u skla. To však dostatečně vyváží fotografie, na které nejsou odlesky.

Držte objektiv vždy kolmo ke sklu akvária

Posledním úskalím je, že pracujeme s několika optickými prostředími – vzduchem, sklem a vodou. Světelné paprsky se na rozhraní těchto prostředí lámou pod různými úhly, čímž mohou vznikat zkreslení a optické vady. Abychom nežádoucí efekty potlačili, musíme objektiv umístit vždy kolmo ke sklu i k objektu v akváriu. Jinak bude fotografie vlivem ohybu světla neostrá a na okrajích objektů se projeví takzvaná chromatická aberace, viditelná jako modrofialové lemování.

Kančík (Heros sp.) Nikon D800, Nikon 28-300/3.5-5.6, 1/80 s, f/6.3, ISO 1200, ohnisko 65 mm
Kančík (Heros sp.)
Nikon D800, Nikon 28-300/3.5-5.6, 1/80 s, f/6.3, ISO 1200, ohnisko 65 mm

Co když je sklo akvária poškozené nebo špinavé?

Je třeba počítat s tím, že sklo akvária v zoo nemusí být dokonale čisté. Na špinavé sklo je ideální vzít si s sebou utěrku a vhodný čisticí prostředek. S jejich pomocí odstraníme i velmi časté otisky prstů. Je možné, že se na vás někdo bude dívat divně, co to provádíte, ale za dokonalou fotografii to přeci stojí.

Sklo ale může být také poškrábané nebo na něm mohou růst z vnitřní strany řasy, to už v zoo těžko ovlivníme. Tady je řešením neostřit na objekty, které se nacházejí těsně u skla. Pokud ostříme do středního plánu akvária, ocitnou se vady na skle mimo rovinu ostrosti, a nebudou na snímku vidět.

Mořské akvárium, v popředí bodlok plachtonoš (Zebrasoma veliferum). Nikon D800, Tamron 35/1.8, 1/80 s, f/3.5, ISO 800, ohnisko 35 mm
Mořské akvárium, v popředí bodlok plachtonoš (Zebrasoma veliferum).
Nikon D800, Tamron 35/1.8, 1/80 s, f/3.5, ISO 800, ohnisko 35 mm

Jak upravit snímky?

Fotografuji ve formátu RAW, který poskytuje vynikající možnosti dodatečného zpracování. V Zoner Photo Studio mohu upravit expozici – zesvětlit tmavá místa a potlačit místa přeexponovaná pomocí volby ztlumení světel a volby projasnění stínů. Jde o velmi užitečnou funkci, protože akvária jsou většinou nerovnoměrně nasvícená.

Někdy je potřeba upravit i vyvážení bílé v závislosti na tom jakými zářivkami byla akvária nasvícena. Fotografie doostřím a odstraním šum. Retušování, například drobných nečistot ve vodě, provádím pomocí klonovacího razítka.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVěra Kuttelvašerová Stuchelová

Fotografování se věnuji víc než dvacet let a víc jak deset let ho i vyučuji, dříve na Západočeské nyní na Jihočeské univerzitě. Baví mne hlavně fotografování přírody a zvířat, ale i různé experimenty v domácím fotostudiu. Fotografuji pro fotobanky. Mezi mé další koníčky patří cestování a turistika. Moji tvorbu můžete vidět na mém webu www.profifotostudio.cz, přispívám i do časopisů Příroda, Naše příroda, Digitální Foto.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *