Fotografické tipy pro milovníky jídla a začínající foodblogery

Chcete zaujmout v nepřeberném množství foodblogů? Neporadíme vám, jak se od ostatních odlišit obsahem, ale víme, že bez kvalitních fotografií to jednoduše nepůjde. A nebo chcete fotografovat jídlo jen tak? Nevadí, že s focením jídla teprve začínáte, dodržujte několik základních pravidel a vaše fotografie budou hned lákavější.

Nebudeme lhát, fotografování jídla není lehká disciplína. Kromě samotného focení je nutné i kvalitní naaranžování pokrmů, tzv. foodstyling. Pěkně vypadající pokrm samozřejmě můžete nafotit špatně, ale pokud jídlo nevypadá hezky už od pohledu, ani sebevětší fotografické zkušenosti ho často nezachrání.

Začněte s něčím jednoduchým

Co na tom záleží, že umíte uvařit Boeuf Bourguignon, dokonalou svíčkovou nebo exotické phở. Pokud nemáte s fotografováním zkušenost, pozvěte na večeři zkušenějšího kamaráda, který vám jídlo vyfotí. Začněte s něčím jednodušším, jako jsou třeba sušenky nebo ovoce. Vyhněte se salátům, polévkám a dalším pokrmům, které se skládají z mnoha vizuálně nesourodých ingrediencí a vyžadují tak pečlivější seskládání na talíř.

Sušenky jsou ideálním objektem pro experimentování – můžete je upéct kdykoliv a počkat si na příhodné světelné podmínky. Jsou odolné, takže je častým přesouváním tak snadno nezničíte a pokud nejsou příliš mastné, ani se od nich neumažete. Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, 1/20 s, F5.7, ohnisko 55 m (82 mm v přepočtu na kinofilm)

Sušenky jsou ideálním objektem pro experimentování – můžete je upéct kdykoliv a počkat si na příhodné světelné podmínky. Jsou odolné, takže je častým přesouváním tak snadno nezničíte a pokud nejsou příliš mastné, ani se od nich neumažete.
Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, 1/20 s, F5.7, ohnisko 55 mm (82 mm v přepočtu na kinofilm)

[mandlove-krekry] Nebojte se scénu doplnit některou z ingrediencí obsaženou ve fotografovaném jídle. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, 1/60 s, F5.6, ohnisko 35 mm (52 v přepočtu na kinofilm)

[mandlove-krekry]
Nebojte se scénu doplnit některou z ingrediencí obsaženou ve fotografovaném jídle.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, 1/60 s, F5.6, ohnisko 35 mm (52 mm v přepočtu na kinofilm)

Inspirujte se a napodobujte

Najděte si sami své fotografické a foodblogerské ikony, dejte si tu práci a vyhledejte na internetu zajímavé snímky. Přemýšlejte nad tím, co vás na nich zaujalo. Je to pokrm samotný? Je to styling? Osvětlení? Příběh, který vypráví celá série fotografií?

Možná nevíte, kudy vede ta správná cesta k fotografování neodolatelných scén. Zkuste podle nalezeného receptu nejen uvařit, napodobte i ilustrační fotografie k receptu. Neříkám, že máte fotografie pro svůj foodblog přesně kopírovat, to nedělejte ani u receptů. Ale snaha napodobit povedená díla je velmi dobrá praxe k vyzkoušení si různých stylů a k nalezení i toho svého.

Využívejte denní světlo

Denní světlo je pro fotografování jídla dar z nebes. Doslova. Pokrmy vypadají přirozeně a nemusíte si lámat hlavu s nedostatkem rozptýleného světla. Jestliže máte možnost, foťte přes den, u okna nebo venku – tam ale ve stínu. U okna pomůže kontrast mezi světlou a tmavou stranou pokrmu zmírnit odrazná deska. Úplně stejně ale pro začátek poslouží i kus polystyrenu, který navíc půjde i lépe postavit.

Nastavte bílou už ve fotoaparátu

Vyvážení bílé samozřejmě můžete upravit až v počítači pomocí Zoner Photo Studia, zvlášť pokud jídlo fotografujete na bílém talíři a máte se na snímku čeho chytnout. Přesto vyvážení bílé už ve fotoaparátu ušetří nejen čas, ale občas i nervy. Při vyvážení v postprocesu se totiž mohou nevhodně posunout barvy jídla a už nebude vypadat k nakousnutí a to je přeci to, co chcete.

Pokud fotíte za umělého osvětlení, dbejte na to, aby byl v místnosti pouze jeden typ světla. Při smíchání různě barevných osvětlení (a může jít třeba jen o kombinaci bílé a žluté) může jídlo vypadat nevzhledně a ani úprava v počítači pak příliš nepomůže.

U fialkového cukru by se bílá vyvažovala bez dalšího bílého objektu na snímku poměrně špatně. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 100, 1/1000 s, F4.5, ohnisko 35 m

U fialkového cukru by se bílá vyvažovala bez dalšího bílého objektu na snímku poměrně špatně.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 100, 1/1000 s, F4.5, ohnisko 35 mm

Zvolte správný úhel

Je několik základní úhlů, ze kterých je vhodné jídlo fotografovat, ale logicky ani zde nejsou pravidla úplně jasně daná. Nejobvyklejším úhlem je cca 45°, tedy zhruba takový úhel, na který se dívá strávník na svůj talíř. To však neplatí v případě, že chcete upozornit na vrstevnatost anebo strukturu svého pokrmu. Pak jděte s fotoaparátem níž.

Abyste ukázali texturu svého výtvoru, není jiná cesta než ho vyfotografovat přímo z boku. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 400, 1/250 s, F6.3, ohnisko 35 m

Abyste ukázali texturu svého výtvoru, není jiná cesta než ho vyfotografovat přímo z boku.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 400, 1/250 s, F6.3, ohnisko 35 mm

Mnoho lidí má nutkání fotit jídlo z pohledu shora. Ten je však vhodný jen pro málo situací, protože jídlo zkresluje a není zcela jasné, co vlastně na talíři leží. Využijte ho v případech, kdy chcete zachytit všechny potřebné ingredience nebo jako doplňkovou fotografii k článku se zajímavou kompozicí.

Porovnejte, jak na vás působí fotografie shora a zboku. shora: Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO 400, 1/50 s, F10, ohnisko 22 m zboku: Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO 400, 1/50 s, F10, ohnisko 42 m

Porovnejte, jak na vás působí fotografie shora a zboku.
shora: Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO 400, 1/50 s, F10, ohnisko 22 mm
zboku: Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO 400, 1/50 s, F10, ohnisko 42 mm

V každém případě experimentujte a najděte pro každý focený pokrm ideální úhel. Podobně jako u jakékoliv jiné fotografie, někdy je potřeba všechna pravidla porušit.

Bílé pozadí funguje skoro vždy, ale je to nuda

Ještě lépe funguje stůl z poctivého dřeva nebo aspoň velké kvalitní prkýnko. Pokud nemáte ani jedno, opatřete si nejrůznější prostírky a látky a experimentujte, které z nich se hodí k fotografovanému pokrmu. Dávejte však pozor na příliš výrazné vzory, ty naopak daný pokrm většinou potlačí.

Fotografii jednobarevného koktejlu ozvláštní barevné pozadí, musí však s koktejlem ladit. Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO neznámé, 1/200 s, F6.3, ohnisko neznámé

Fotografii jednobarevného koktejlu ozvláštní barevné pozadí, musí však s koktejlem ladit.
Nikon D60, Nikkor 18-55/3.5–5.6G, ISO neznámé, 1/200 s, F6.3, ohnisko neznámé

Pracujte s clonou a ostřete správně

Když chcete ukázat chutné jídlo, vyhněte se příliš nízkým clonám. Takové fotografie možná vypadají efektně, ale vaší hlavní úlohou je ukázat, jak jídlo vypadá, aby ho podle vás mohl uvařit někdo další. Z mé zkušenosti je většinou lepší clona okolo 3.5–6. Část snímku bude stále efektně rozostřená, ale bude zcela jasné, co se na něm nachází

Nižší clonové číslo použijte pro jednodušší objekty nebo pro zvýraznění konkrétní části pokrmu. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 800, 1/100 s, F3.5, ohnisko 35 m

Nižší clonové číslo použijte pro jednodušší objekty nebo pro zvýraznění konkrétní části pokrmu.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 800, 1/100 s, F3.5, ohnisko 35 mm

Vyšší clonové číslo je vhodné pro záběry shora a pro fotografie, na kterých potřebujete ukázat co nejvíce (např. seznam surovin). Canon EOS 6D, Canon EF24-105mm/4L, ISO 400, 1/40 s, F6.3, ohnisko 92 m

Vyšší clonové číslo je vhodné pro záběry shora a pro fotografie, na kterých potřebujete ukázat co nejvíce (např. seznam surovin).
Canon EOS 6D, Canon EF24-105mm/4L, ISO 400, 1/40 s, F6.3, ohnisko 92 mm

Stativ používejte až po chvíli praxe

Stativ vám uvolní ruce a umožní vybranou scénu přeskládat dle libosti. Také vám zjednoduší manuální ostření. Na druhou stranu vám ztíží experimentování s úhlem záběru. Proto ho začněte používat až poté, co získáte nějaké zkušenosti nebo poté, co si uděláte pár snímků nanečisto, bez stativu. V každém případě ho ale použijte při nedostatečném osvětlení.

Vyprávějte příběh

Recept, fotka a je to. Anebo ne? Bude váš recept doprovázet příběh o tom, jak jste šli na trh koupit suroviny, jak se vám nedařila čokoládová poleva nebo vzpomínka na své pekařské poprvé? I fotografie mohou vyprávět příběh a je jen na vás, jaký bude – ať už o postupu přípravy nebo naopak o tom, jak se koláč pomalu ztrácí v něčím břiše.

Na začátku to vypadá jako obyčejná vajíčka, jen v pozadí fotografie je nějaké pokažené. Proč je hnědé? Aha! Stačí zaostřit na oloupané vejce a vykoukne na vás neobvyklý obsah v podobě čokoládového brownies. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 200, 1/320 s, F4.3, ohnisko 35 m

Na začátku to vypadá jako obyčejná vajíčka, jen v pozadí fotografie je nějaké pokažené. Proč je hnědé? Aha! Stačí zaostřit na oloupané vejce a vykoukne na vás neobvyklý obsah v podobě čokoládového brownies.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 200, 1/320 s, F4.3, ohnisko 35 mm

Kompozice zde není zcela ideální, ale snímek dokládá, že může být i určitým návodem na konzumaci: „Oloupejte a zapíjejte mlékem“. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 400, 1/30 s, F6.3, ohnisko 35 m

Kompozice zde není zcela ideální, ale snímek dokládá, že může být i určitým návodem na konzumaci: „Oloupejte a zapíjejte mlékem“.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 400, 1/30 s, F6.3, ohnisko 35 mm

Nebojte se ani vnést do obrazu život i pomocí dalších nástrojů, pomůcek a popisků. Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 200, 1/50 s, F6.3, ohnisko 35 m

Nebojte se ani vnést do obrazu život i pomocí dalších nástrojů, pomůcek a popisků.
Nikon D60, Nikkor 35mm/1.8, ISO 200, 1/50 s, F6.3, ohnisko 35 mm

Chcete-li se skutečně zlepšit, přemýšlejte nad svými fotografiemi, dělejte si poznámky, zkuste to stejně vyfotit znovu a lépe. A pokud se vám fotografie nepovede? Nevěste hlavu, nakonec jde o to si pochutnat!

Poslední aktualizace 12. ledna 2015

88 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Aja Voráčková

Aja je nadšený psavec, amatérský fotograf a vášnivý kulinář, což se projevuje i v jejích fotografiích. Fotí jak jídlo samotné, tak nejrůznější kulinářské a gastronomické akce, na nichž má nejraději spokojené a šťastné výrazy zúčastněných jedlíků.

Číst všechny články.

Komentáře