Jak eliminovat odlesky při fotografování přes sklo

Sklo – nepřítel fotografa. Raději se mu po většinu času vyhnout. Jenže co když si chcete navždy uchovat fotografii oblíbené rybičky z akvária? Nebo chcete vyfotit člena rodiny s tygrem v ZOO? Takových situací jsou miliony. Nutně vás to nutí naučit se se skleněným materiálem pracovat.

Sklo hází odlesky, se kterými můžete naložit dvojím způsobem: Buď je chcete na fotografii využít a tím pádem je do ní zakomponovat, nebo se snažíte fotku vyfotit tak, aby nikdo nepoznal, že je pořízená přes sklo. Při dodržování pár základních taktik odlesky velmi efektivně zredukujete a dosáhnete velmi kvalitních fotek, a to i bez speciální výbavy.

Zde je pár tipů na to, jak se zbavit nechtěných odlesků při focení přes sklo.

Začněte manuálně

Na fotoaparátu si nastavte plně manuální režim M nebo režim A (Av), který si sám automaticky dopočítá expoziční čas. Nezapomeňte si přepnout ostření také na manuální, protože automatické by mohlo zaostřit třeba na šmouhy na skle.

Vše je o světle. ISO si proto zvolte dle potřeby. Doporučuji mezi hodnotami 100–200, aby se neznehodnotila kvalita fotky. Pokud ovšem fotíte například noční město a světelné podmínky vám neumožní ponechat ISO nízké, zvyšte jej klidně i na vyšší hodnotu. Sami vyzkoušejte, jaké ISO zvládne váš fotoaparát. K nižším hodnotám ISO vám může pomoci také nižší clona, což ale ne vždy je výhodné.

Obří zlatá ryba se pokaždé schovává v temných koutech akvária. ISO jsem si proto zvýšila na 400 a použila delší čas závěrky. Pozadí zůstalo tmavé, ale ryba krásně vynikla. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 55 mm

Obří zlatá ryba se pokaždé schovává v temných koutech akvária. ISO jsem si proto zvýšila na 400 a použila delší čas závěrky. Pozadí zůstalo tmavé, ale ryba krásně vynikla.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/5.6, ISO 400, ohnisko 55 mm

Stejně tak je užitečné zvýšit clonové číslo. Čím menší clonové číslo, tím více světla proniká do čočky objektivu, a tím více rozmazané pozadí máte. To nahrává nejrůznějším světelným odleskům. Pokud jim ovšem chcete zabránit, snažte se o co nejostřejší fotografie po celé ploše, kterých dosáhnete právě zvýšením clonového čísla například na hodnoty v rozmezí 3.5–5.6.

Tady jsem ISO snížila, abych znázornila rozdíl této tmavé fotografie s předchozí fotkou. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/100 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 48 mm

Tady jsem ISO snížila, abych znázornila rozdíl této tmavé fotografie s předchozí fotkou.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/100 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 48 mm

Zkuste to bez blesku

Blesk nepoužívejte. Umělé a přesvícené světlo odráží sklo v nehezkých odlescích. Dalším světelným nepřítelem jsou lustry, žárovky a zářivky, které na fotografiích odráží bílé skvrny a pruhy.

Tak takhle rozhodně ne! Blesk odráží škaredou skvrnu na skle a fotka je nepoužitelná. AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 34 mm

Tak takhle rozhodně ne! Blesk odráží škaredou skvrnu na skle a fotka je nepoužitelná.
AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/60 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 34 mm

Krásnou fotku ryby pořídíte i bez blesku. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/125 s, f/5.6, ISO 2500, ohnisko 52 mm

Krásnou fotku ryby pořídíte i bez blesku.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/125 s, f/5.6, ISO 2500, ohnisko 52 mm

Takhle také ne! Když fotíte objekty za sklem, porozhlédněte se po svém okolí a zamyslete se, co vám vstupuje do odrazu. Bílý pruh je odrazem zářivky. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/10 s, f/5, ISO 200, ohnisko 45

Takhle také ne! Když fotíte objekty za sklem, porozhlédněte se po svém okolí a zamyslete se, co vám vstupuje do odrazu. Bílý pruh je odrazem zářivky.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/10 s, f/5, ISO 200, ohnisko 45

Tentokrát kolmo ke sklu

článku o využití odrazů skla jsem fotila téměř všechny fotky ze strany. To proto, že jsem chtěla využít světlo za zády, které se na skle odráželo v podobě nejrůznějších odlesků. Tentokrát se ale chci odlesků úplně zbavit. Fotím proto naprosto kolmo a přímo ke sklu.

Vždy si vyberte místo, které je nejméně zašpiněné. Pokud fotografujete nepohybující se předměty, nebojte se přiložit fotoaparát až ke sklu. U focení rybiček ale tato taktika nefunguje. Rybičky se cizího objektu bojí, a proto plavou ještě rychleji.

Pokud vlastníte sluneční clonu, nasaďte ji na foťák a přitiskněte ji na sklo. Tím odstíníte nechtěné odrazy. Pokud ji nemáte, zkuste okolí zastínit dlaní nebo třeba černým tričkem.

Fotka je pořízená z tramvaje. Objektiv jsem přitiskla přímo na zadní sklo (ano, opravdu tam bylo perfektně vyleštění a čisté sklo), takže téměř nelze poznat, že jsem přes něj fotila. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 18 mm

Fotka je pořízená z tramvaje. Objektiv jsem přitiskla přímo na zadní sklo (ano, opravdu tam bylo perfektně vyleštění a čisté sklo), takže téměř nelze poznat, že jsem přes něj fotila.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/640 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 18 mm

Z jaké strany fotit?

Pokud fotíte v místnostech, kde se ke sklu dostanete jak zvenku, tak zevnitř, pak vřele doporučuji zkusit to z obou stran. Můžete tak zjistit, že většinou jedna strana odráží mnohem více odlesků než strana druhá. V minulém článku jsem fotila kamarádku z vnější strany výlohy, kde bylo světlo, a proto maximum odrazů. Když jsme si místa vyměnily a já fotila zevnitř, kde byla převážně tma, odlesky se téměř samy eliminovaly.

Z tohoto portrétu není poznat, že je focený přes sklo. Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/125 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 18 mm

Z tohoto portrétu není poznat, že je focený přes sklo.
Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/125 s, f/3.5, ISO 100, ohnisko 18 mm

Polarizační filtry

Posledním skvělým pomocníkem je polarizační filtr. Někteří lidé si fotografie přes sklo bez filtru neumějí představit. Jiní tvrdí, že zas tak velký rozdíl mezi nimi není. Polarizační filtr má pomoci věrněji zachytit barvy, protože zvyšuje jejich sytost a živost. Odstraňuje opary, odlesky a celkově ztmavuje velmi světlá místa. Nasazuje se přímo na objektiv fotoaparátu, proto pokud máte zrcadlovku, uvažujte o jeho pořízení.

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/250 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 29 mm

Nikon D3300, AF-S NIKKOR 18-55 mm 1:3.5-5.6 G II, 1/250 s, f/4.5, ISO 200, ohnisko 29 mm

Ne vždy ale potřebujete speciální výbavu. Na dobré snímky stačí mnohdy jen fotoaparát, několik triků a trocha přemýšlení. Snad vám alespoň některé z uvedených tipů pomohou. Nezapomeňte se výslednými fotkami pochlubit!

Poslední aktualizace 21. února 2017

50 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Lenora J.

Fotí vše, co ji okouzlí. Nikdy nepřestane žasnout nad věčně trvající silou světla a tmy. Pluje mezi světy, které se prolínají. Hudba v těle. Poezie v mysli. Fotografie v očích. Próza v ústech.

Číst všechny články.

Komentáře