Černobílá krajina: podívejte se, jak dodat černobílým fotkám šťávu

Při focení krajiny se většinou snažíme získat věrné a syté barvy. Občas se ale hodí jiný postup – převod fotky do černobílé. Černobílá krajina má totiž stále velké kouzlo. Jenže její úpravy mají své zákonitosti. A pokud chcete získat co nejlepší fotku, vyplatí se je dodržet.

Skoro každý digitální fotoaparát v současnosti nabízí možnost fotografovat černobíle. Mnohem zajímavějších výsledků ale dosáhnete, pokud fotografii převdete do černbílé až v počítači. Získáte totiž řadu možností, jak s fotkou pracovat.

Nejdřív ale musíte vybrat fotky, které do černobílé převést. Ne u každého snímku se to totiž vyplatí.

Barevná nebo černobílá krajina?

Ve chvíli, kdy snímek poprvé otevřete v počítači, zamyslete se, proč jste fotku vlastně vyfotili. Zaujaly vás pozoruhodné barvy slunce, mraků nebo rostlin? V tom případě bude černobílá úprava nevhodná.

Nebo vaši pozornost při pohledu na snímek přitahují spíše kontrastní linie, textury a lehce melancholická nálada? Pak bude černobílá ta správná volba.  

Černobílá krajina - řeka

Černobílá krajina - řeka čb

Špatný příklad pro černobílou fotografii.

Předchozí snímek je typickým příkladem, kdy je lepší zachovat barvy. Naopak následující fotografie obsahuje linie, které na sebe kompozičně zajímavě navazují. Barevně navíc nijak zvlášť nezaujme. Proto je lepší upravit ji černobíle.

Černobílá krajina - před

Původní fotka. Nikon D750 + 24mm f1.4 Art, 1/4000 f1.6 ISO 100

Základní převod do černobílé

Vybrali jste vhodnou fotografii pro převod do černobílé a přemýšlíte co dál? Stáhnout sytost na nulu určitě není dobrý nápad.

Raději otevřete fotku v Zoner Photo Studiu v modulu Vyvolat. Poté klikněte na volbu Odstíny šedi, kterou najdete pod kategorií Barva. První krok je za vámi.

Černobílá krajina - odstíny šedi

Zaklikněte odstíny šedi.

Úprava expozice a další nástroje

Nyní je čas na práci s nástroji v sekci Expozice.

U snímků krajin zpravidla ztlumíte Stíny a vytáhnete Světla. Doprava posuňte také Zřetelnost a Odstranění oparu. Dostanete tím do fotky zajímavý kontrast a všechny textury i detaily lépe vyniknou.

Černobílá krajina - expozice

Upravte expoziční nástroje

Dále přidejte Vinětaci, kterou najdete níže pod Efekty. Stačí snížit Sílu a ztmavíte okraje. A zároveň tím zvárazníte hlavní část fotografie.

Černobílá krajina - vinětace

Přidejte vinětaci.

Ruční míchání kanálů

Abyste si mohli fotku doladit podle představ, potřebujete zapnout Ruční míchání kanálů. Najdete jej v záložce Barva v poli Možnosti. Poté můžete nastavit hodnoty jednotlivých barevných kanálů a upravovat tak různé části fotografie. Nebojte se experimentovat a zjišťovat, co je právě pro váš snímek to pravé.

Například u této fotky je ztmavená zelená barva. Díky tomu vznikl kontrast mezi cestou a okolím. Zároveň bylo potřeba, aby modrá barva mlhy na horizontu, ke které vede světlá cesta, zůstala také světlá. Modrý kanál jsem proto posunul do vyšších hodnot.

Naopak u fotek s jasnou modrou oblohou bez mraků je lepší modrou směřovat spíš do nižších hodnot.

Černobílá krajina - ruční míchání

Vyzkoušejte, jak reagují jednotlivé barevné kanály.

Nakonec ještě zkuste přidat Polarizaci. U černobílých fotek mívá většinou zajímavý efekt.

Dolaďte lokální úpravy

Některé části fotky si zpravidla vyžadují zvláštní úpravy. Jednou z nich je horizont. Už při expozičních úpravách v něm vyniklo mnoho detailů, použitím Štětcového filtru (B) jich ale z fotky dostanete ještě víc.

Nejprve si zapněte  zobrazení masky, ať víte, kam kreslíte.

Černobílá krajina - štětec

Vyberte štětcem oblast k úpravě.

Na vybranou oblast přidejte Zřetelnost. Zvýrazníte tak kontury v dálce.

Černobílá krajina - štětec zřetelnost

Zvýrazněte detaily pomocí štětce a zřetelnosti.

Další vhodnou lokální úpravou je ztmavení oblohy Přechodovým filtrem (G).

Umístěte tedy Přechodový filtr na horní část snímku a snižte expozici. Původní světlý zamlžený horizont teď přechází v oblohu daleko kontrastněji.  

Černobílá krajina - přechod

Ztmavte oblohu přechodovým filtrem.

Poslední retuše detailů

Často se stává, že fotografie obsahuje nadbytečné prvky. V tomto případě trčí z batohu kůl, což působí rušivě. Pomocí retušovacího štětce vybranou oblast zamalujte. Případně upravte zdrojovou oblast podle potřeby. A je hotovo.

Černobílá krajina - retuš

Dolaďte detaily pomocí retuše.

Původní barevná a výsledná černobílá fotka.

Zkuste barevnou i černobílou variantu

S dnešními digitálními foťáky se už nemusíte rozhodovat, jestli koupit černobílý nebo barevný film. Fotíte všechno barevně a až při úpravách v počítači zvážíte, kterou fotografii má smysl upravovat jako černobílou.

Vyzkoušejte si to sami. Stáhněte si Zoner Photo Studio X na 30 dní zdarma a porovnejte, jak by vaše snímky vypadaly v černobílém podání.

Poslední aktualizace 22. listopadu 2018

5 0