6 tipů na vytvoření on-line portfolia: Jak díky webu získat více zákazníků

Ať už máte svůj fotografický web roky nebo teprve bádáte, jak vytvořit portfolio důstojné vašich fotek, budou se vám hodit následující tipy. Vyhnete se díky nim nejčastějším chybám, kterých se fotografové při tvorbě propagačního webu dopouštějí.

1/ Buďte on-line

Je to tak. Když budete off-line, zákazníky na internetu nezískáte. Rozhodně se ale nespoléhejte na stránky pouze na Facebooku, které jsou sice skvělý pomocník, ale nejsou vaše, jsou Facebooku. A ten určuje pravidla, například kolika lidem se budou vaše příspěvky zobrazovat.

Vaše webové stránky jsou jenom vaše. Nikdo vám je nevezme, nikdo vám nebude diktovat, co na nich můžete mít a co ne, nebo jak budou či nebudou vypadat. Pokud tedy své vlastní stránky nemáte, určitě tuto chybu napravte.

Navíc mít profil jenom na Facebooku vás může připravit o spoustu zákazníků. Kupříkladu, v roce 2014 přišlo 21 procent návštěv mého webu z Facebooku a 79 odjinud, z vyhledávače na Googlu nebo na Seznamu, přímého vstupu a dalších zdrojů. Nepodceňujte tedy sílu webového portfolia.

2/ Jak začít

Vytvořit si vlastní web není nic těžkého a možností je velké množství. Skvělým startem jsou editory jako třeba Webnode nebo InPage, kde nemusíte o problematice webových stránek vědět vůbec nic. Vyberete si šablonu a doplníte požadovaný obsah.

Trošku vyšší stupeň jsou redakční systémy (WordPress, Joomla), u kterých už je potřeba nějaké základní povědomí o tom, jak webové stránky fungují.

Třetím řešením je web na míru. To ale předpokládá, že jste nejen skvělý fotograf, ale také programátor, anebo že máte dost peněz na to, abyste si zaplatili programátora či webovou agenturu, a ti vám stánky vytvořili.

Propojení se sociálními sítěmi je také velmi důležité a i ona zmiňovaná facebooková stránka vám přinese velké množství návštěvníků a zákazníků. Sociální sítě přinášejí uživateli nejnovější informace a aktuality, aniž by pravidelně musel navštěvovat váš web. A navíc – díky tlačítku like/to se mi líbí se mohou příspěvky zobrazovat dalším uživatelům – potenciálním zákazníkům.

Hodí se proto mít odkaz na vaše sociální média viditelně umístěný na webu. Pokud vaše snímky návštěvníka zaujmou, bude rád sledovat vaši práci třeba na Facebooku.

Umístěte odkaz na vaše sociální sítě na viditelném místě. Pokud se lidem líbí vaše práce, rádi budou sledovat vaše příspěvky.jpg

Umístěte odkaz na vaše sociální sítě na viditelném místě. Pokud se lidem líbí vaše práce, rádi budou sledovat vaše příspěvky.

3/ O mně nebo o technice?

Fotografové na svých webech v sekci „o mně“ velmi často píšou o své fototechnice, což je ne vždy výhoda.

Jako zákazník, který o fototechnice ví velmi málo, kliknu na odkaz v menu, abych se dozvěděl něco o člověku, kterého chci pozvat na svou svatbu, a co se nedočtu? „Svou první zrcadlovku jsem si pořídil v roce 2013, pak jsem koupil dva objektivy, pak třetí, potom další zrcadlovku a od té doby jsem profesionál.“ Text bohužel vůbec není o fotografovi, ale o jeho vybavení, což laikovi příliš v rozhodování nepomůže.

Nebojte se sdílet svůj příběh o tom, co vás motivovalo, inspirovalo, jaké máte za sebou úspěchy, ale klidně i selhání.

A někde mezi to klidně vypište, jakou máte fotovýbavu, pokud je to pro vás důležité.

I já jsem na svůj web přidal sekci O mně. Zákazníci si rádi přečtou něco o člověku, kterého chtějí pozvat na svou svatbu

I já jsem na svůj web přidal sekci O mně. Zákazníci si rádi přečtou něco o člověku, kterého chtějí pozvat na svou svatbu.

4/ Velké galerie nikoho nebaví

Zapomeňte na galerie o stovkách fotografií. Nikdy si je nikdo neprohlédne všechny.

Vybírejte vždy jen ty nejlepší snímky z nejlepších. Neukazujte klientům snímky, které se vám nepovedly, prostě je smažte.

Postavte své portfolio fotografa tak, aby se lidé bavili u každého snímku a těšili se na to, co přijde, když kliknou na tlačítko „další“.

Moje zkušenost je taková, že když nahraju do galerie 300 fotek a posléze se zeptám lidí, jak se jim líbily, řeknou mi, že si našli fotky, kde jsou oni (nebo jejich psi) a zbytek jen tak prolítli. Uff… takže jsem strávil víkend focením a dalších několik hodin upravováním jen proto, aby to někdo „prolítnul“? To opravdu chcete?

Já ne, a tak jsem si stanovil limit 50 fotek na den. Fotím-li tedy víkendovou akci, nesmím jít přes 100 výsledných fotek. I tak se mi často daří udržet výsledný počet na 60–70 kusech. Ohlasy jsou pak skvělé, lidé si prohlíží celé galerie, fotky se jim líbí a baví je – i když na nich vůbec nejsou oni.

Samozřejmě u fotografování na zakázku je to něco jiného a klient často žádá větší počet snímků. Ale pořád platí to, že kvalita by měla být důležitější než kvantita. A tak i při fotografování událostí, svateb, večírků a podobně vždy projednejte s klientem, jaké jsou jeho představy. Nepouštějte se do žádných velkolepých akcí typu „chci nafotit večírek, bude trvat asi tři hodiny a představoval bych si zhruba 500 fotek“. A pokud na to přece jen kývnete, není nutné, aby všechny tyto snímky byly ve vašem portfoliu.

5/ Web bez blogu je jen nástěnka

Pokud máte vlastní stránky a na nich jen pár galerií a textů, jen těžko budete získávat návštěvy z vyhledávačů. Je to jednoduše proto, že není moc věcí, které by někdo u vás na stránkách našel. Pokud ale budete psát blog, situace se obrátí (51 procent návštěv z roku 2014 přišlo na mé osobní stránky přes vyhledávače).

Příběhy z focení mohou lidi zajímat natolik, že si mezi nespočtem fotografů vyberou právě vás. Pokud nabízíte i kurzy focení, blog je skvělá příležitost ukázat ostatním fotografům, že se v problematice vyznáte a že se nebojíte poradit ostatním. V rámci vlastních stránek pak můžete díky blogu využívat další marketingové nástroje, dělat promo nabízeným službám a podobně. Možností je spousta, buďte kreativní.

Příběhy z focení mají velký potenciál zaujmout zákazníky.Zdroj: http://www.martinaburianova.cz/blog/

Příběhy z focení mají velký potenciál zaujmout zákazníky.Zdroj: http://www.martinaburianova.cz/blog/

6/ Špatně sestavené menu

Vždy, když přijde návštěvník na vaše stránky, je potřeba se k němu chovat tak, jako kdyby přišel do restaurace – chce vidět pěkné, přehledné a jasné menu, kde není polévka až za hlavním chodem.

Na začátku ukažte svou práci – úvodní stránka má sloužit jako rozcestník plný novinek z dění na vašich stránkách a samozřejmě vaše portfolio fotografa. Tady se rozhoduje o tom, jestli o vás bude mít klient zájem. Určitě je vhodné zařadit na své stránky i blog, a to nejen kvůli SEO, ale také proto, že zde opět můžete ukázat, jak moc pro vás fotografie znamená.

Teď už máte klienta velmi dobře zpracovaného. Zná vaši práci, přečetl si od vás pár příběhů o tom, jak fotíte, a tak je nejlepší chvíle mu naservírovat nabídku – ceník. I u ceníku se snažte, aby byl co nejstručnější a nejpřehlednější. Jako třešničku na dortu přidejte propracovanou stránku o sobě (nikoli o obsahu svého fotobatohu) a nakonec samozřejmě kontaktní informace nebo přímo kontaktní formulář.

Ve špatném menu se zákazník jen ztratí. Snažte se, aby vaše menu bylo pěkné, jasné a přehledné.jpg

Ve špatném menu se zákazník jen ztratí. Snažte se, aby vaše menu bylo pěkné, jasné a přehledné.

Poslední aktualizace 12. října 2015

79 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Ondra Uhlíř

Jsem fotograf psů a také pořadatel kurzů a workshopů zaměřených na fotografování psů a úpravy fotografií. Mými kurzy prošlo už více než 300 účastníků a focení psů a psích sportů se věnuju od roku 2008. I ve svém zaměstnání ve Webnode se věnuju rozvoji a růstu zaměstnanců. Nejčastěji mě můžete potkat na dogfrisbee závodech s foťákem a pivem v ruce. Miluju dobrou kávu, syrové maso a tupé vtípky. Jsem pyšný majitel border kolie Juno a Nikonu 300/2.8 :)

Číst všechny články.

Komentáře