Jak fotit chrámy a kostely

Jak fotit chrámy a kostely

Sakrální stavby bývají klenoty města. Snoubí se v nich jejich historická hodnota a monumentální design, který měl už před staletími za cíl na člověka zapůsobit. Je mnoho způsobů, jak jejich krásu zachytit, takže si pojďme projít ty hlavní z nich.

V prvním díle seriálu o focení architektury města jsme se zabývali obecnějšími pravidly. Ta platí i u kostelů, ale u nich se objevují další specifika, která projdeme v tomto článku.

Budu se zde stále zabývat zachycením budov zvnějšku, protože fotografování interiérů s sebou přináší zase odlišné výzvy a pro zájemce je tedy k dispozici celý článek o focení uvnitř kostelů.

Dominanta i z dálky

Chrámy se často tyčí nad městem a bývají i jejich symbolem, který je viditelný zdaleka. To také znamená, že je můžete začít fotit o několik kilometrů dříve, než se dostanete přímo k nim. Nemusí jít jen o detail dané budovy, ale i o celkovější záběr na město, kde trůní daná památka. I pro takový „širší“ záběr se nejspíš pořád bude hodit teleobjektiv, ale to už záleží na konkrétní vzdálenosti, ze které fotíte.

Jak fotit chrámy a kostely
Pohled na Barcelonu s bazilikou Sagrada Família. Větve zde jsou pro větší zajímavost (rámování fotky), ale po čase už mi připadají trochu moc výrazné. Někdy se to na místě těžko posuzuje. ISO 800 je zde omylem – stařičký Canon 350D nemá funkci Auto ISO, takže k podobným chybám u něj dochází běžně. Canon 350D, Sigma 70-300/4-5.6, 1/800 s, f/11, ISO 800, ohnisko 108 mm (173 mm v přepočtu na full frame)

Barcelona se světově známou stavbou je možná extrémní příklad, ale není to žádná velká výjimka. Stejně tak nad ostatními budovami dominují kostely i v malých obcích.

Jak fotit chrámy a kostely
Pro srovnání malá obec na Jižní Moravě. Pohybujeme se v jiném měřítku, ale kostel se nad ostatními domy také výrazně tyčí. (Jen popisný pohled bez uměleckých ambicí.) Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L, 1/60 s, f/11, ISO 100, ohnisko 300 mm

Problémy zblízka

Pokud se odpoutáte od panoramat města a přesunete se přímo k památce, narazíte pravděpodobně na menší úskalí: Je běžné, že budovy okolo nedovolují ustoupit dostatečně dozadu, takže se nemusí vejít do běžného záběru.

Vlastníci ultraširokých objektivů mají životy o hodně snazší, jenže fotit stavbu, která roste vysoko nad chodník znamená, že se objeví tzv. kácející se linie – v realitě rovnoběžné vertikální zdi se budou perspektivně sbíhat k sobě.

Jak fotit chrámy a kostely
Kostel ve městě Artá na Mallorce. Originální záběr ukazuje výrazně se kácející linie. Canon R5, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/60 s, f/20, ISO 100, ohnisko 16 mm

Některým fotografům tento efekt vadí, jiným ne, někdy je to dokonce umělecký záměr. Každopádně pokud necháte dostatek místa kolem, je tento efekt opravitelný, ale cena za korekci je ztráta pixelů po stranách a zhoršená kvalita snímku.

Jak fotit chrámy a kostely
Linie jde vyrovnat, ale teď se bude mnohem obtížněji hledat správný výřez. Canon R5, Canon EF 16-35/2.8 III, 1/60 s, f/20, ISO 100, ohnisko 16 mm

Panorama jako pomůcka

S trochou šikovnosti složíte i z chodníku panorama stavby nad vámi, a to pak řeší oba možné problémy – rozšíří záběr dál, než zvládne vaše vybavení a zároveň připraví rezervu pro případné ořezávání a narovnávání linií.

Jak fotit chrámy a kostely
Sagrada Família zblízka. Snímek složený z 9 fotek pořízených 29 mm ohniskem při přepočtu na full frame, širší objektiv jsem tehdy neměl. Výřez lze zvolit skoro libovolně.

Přidejte objekt z okolí

Vyplatí se také dívat kolem sebe, zdali neobjevíte něco zajímavého, co by šlo do záběru zahrnout. Scéna tak získá hloubku a bude zajímavější než jen prostý snímek stavby. Užitečné v tomto ohledu jsou stromy a rostliny, ale objevují se i jiné objekty.

Jak fotit chrámy a kostely
Římské náměstí Piazza del Popolo má na okraji dva kostely – dvojčata. Tady jsou zabrané spolu s kašnou uprostřed náměstí. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/500 s, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm (16 mm v přepočtu na full frame)

I když to vypadá, že na daném místě nic není, zkuste se porozhlédnout po samotné zemi a třeba objevíte zajímavý detail nebo linii, která provede diváka snímkem.

Jak fotit chrámy a kostely
Vatikánské náměstí s dlažbou z ohlazených kostek, které vedou ke kašně a bazilice sv. Petra. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/160 s, f/8, ISO 200, ohnisko 10 mm (16 mm v přepočtu na full frame)

Průhledy

Když poodstoupíte ještě dál, možná i do vedlejší ulice, dostanete odvážnější variantu snímku typu „okolí + chrám“. Z klíčové stavby může být vidět jen část, a přesto bude stále na fotografii působivá.

Jak fotit chrámy a kostely
Bazilika Sacre Coeur v Paříži je viditelná jen z části mezi ostatními budovami. Canon 40D, Canon EF 85/1.8, 1/640 s, f/5.6, ISO 200, ohnisko 85 mm (135 mm v přepočtu na full frame)

Detaily architektury

Pro focení detailů ale nemusíte chodit daleko a spoléhat se na zakrývací práci okolních domů. Stejně dobře lze korzovat těsně kolem katedrály a za použití vyššího ohniska „vyzobávat“ zajímavosti historické architektury.

Jak fotit chrámy a kostely
Světlá socha před tmavými detaily katedrály v Kolíně nad Rýnem. Canon PowerShot S2 IS, 1/15 s, f/4, ISO neznámé, ohnisko 6 mm (36 mm v přepočtu na full frame)

Nebojte se zkoušet ani téměř anonymní detaily, které vyloženě nekřičí o pozornost, ale jen doprovázejí ostatní snímky v sérii.

Jak fotit chrámy a kostely
Vatikánské emblémy jsou jen decentně vidět na jedné z menších kopulí. Vše doprovází stín nedalekého zábradlí. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5.6, 1/1600 s, f/8, ISO 200, ohnisko 55 mm (88 mm v přepočtu na full frame)

Nepřehlížejte okolí

Významné stavby jsou doprovázené elegantním prostředím okolo nich. I tam se nacházejí prvky, které stojí za zaznamenání. Typicky se jedná o okrasné rostliny (nebo celé parky), sochy, kašny, altánky a další menší stavby. Nepřehlédněte je jen kvůli tomu, že je vedle nich jejich větší souputník.

Jak fotit chrámy a kostely
Pohled na sochy skrze sloupy na Svatopetrském náměstí ve Vatikánu. Canon 40D, Canon EF 50/1.8, 1/500 s, f/8, ISO 200, ohnisko 50 mm (80 mm v přepočtu na full frame)

Kompromisem je spojit menší i větší stavby v jednom záběru, ať je jasné, že k sobě patří. Tady už se tak trochu dostáváme k předchozím bodům, ale je jen na vás, jak velký prostor na snímku dáte popředí a pozadí.

Jak fotit chrámy a kostely
Fontána na náměstí má na snímku stejnou váhu, jako část budovy za ní. Canon 40D, Canon EF-S 55-250/4-5.6, 1/1600 s, f/4, ISO 200, ohnisko 55 mm (88 mm v přepočtu na full frame)

Noční záře

Významné budovy mají také další vlastnost vhodnou pro fotografy – bývají v noci dobře nasvícené. Scéna je pak úplně jiná a můžete v ní znovu objevovat nové pohledy. Pro srovnání dávám opět Vatikán, který se zářící lampou a osvětlenými pilíři dostává úplně jinou atmosféru. Kácející se linie tady nemůžu napravit (přišel bych o důležité části fotky), takže se musím tvářit, že jsem vše takto od začátku plánoval.

Jak fotit chrámy a kostely
Noční pohledy mají svoje kouzlo. Canon 40D, Canon EF-S 10-22/3.5-4.5, 1/8 s, f/4.5, ISO 800, ohnisko 13 mm (21 mm v přepočtu na full frame)

Foťte kostely

Chrámy, katedrály, kostely a podobné stavby jsou části města, které si zaslouží být focené a nejspíš to většina turistů automaticky dělá i bez přesvědčování. Ale třeba vás tento článek ponoukne k dalším možnostem záběrů a z příští cesty se vrátíte se zajímavějšími snímky a s ještě větší radostí z nich.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *