Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Minule jsme se věnovali vyvolání jarního portrétu, tentokrát se podíváme na pokročilejší úpravy v modulu Editor. Ten nabízí spoustu skvělých nástrojů, které vám pomohou dovést portrét k dokonalosti. Zdeňka Vrátná vám ukáže svůj postup, kterým barevný jarní portrét upravila. V článku najdete inspiraci, praktické rady i návod na použití jednotlivých retušovacích nástrojů. 

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

V první části tohoto článku jsme se věnovali základním úpravám jarního portrétu v modulu Vyvolat. Tentokrát se zaměříme na pokročilejší úpravy v modulu Editor. Podíváme se na to, jak s mírou vyčistit pleť, jak naložit s kruhy pod očima, jak zvýraznit očiodstranit nechtěné věci z fotografie. 

Také si v úvodu ukážeme, jak fungují jednotlivé retušovací nástroje v Zoner Photo Studiu X. Celý postup si předvedeme na fotografii, kterou jsme již v první části článku vyvolali a jejíž RAW máte od nás k dispozici.

Retušovací nástroje a jak je používat

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Jednotlivé nástroje mají unikátní schopnosti.

V sekci retušovacích nástrojů se nachází šest položek a my vás s nimi ve stručnosti seznámíme:

Klonovací razítko (S) kopíruje oblast, kterou si zmáčknutím klávesy Ctrl a levým tlačítkem myši vyberete. Kopíruje ji přesně a na rozdíl od Retušovacího štětce není „chytré“, tedy nehledá oblast automaticky. Používá se například k odstranění nechtěných věcí z fotografie, třeba odpadků, sloupů, dalších lidí, cedulí a podobně. Můžete ho využít i při retuších obličeje, ale pozor, pouze s citem!.

Žehlička (U) vyhlazuje a jak název napovídá, skutečně „přežehluje“. Hodí se třeba pro úpravy pleti, ale osobně ji nepoužívám skoro vůbec.

Efektový štětec (E) má několik režimů, které mohou v místě jeho zásahu změnit doostření, sytost, gammu, kontrast nebo jas. Zmíněná nastavení můžete ubírat či naopak přidávat tímto štětcem.

Retušovací štětec (J) je maličko chytřejší Klonovací razítko, protože bere v potaz okolí místa, kam klonujete vybranou oblast. Není tedy tak invazivní, ale zároveň může vytvářet nechtěné efekty, pokud se použije v místě s ostrými barevnými nebo světelnými přechody. Výsledná oblast fotografie, kam kopírujete retušovacích štětcem, by měla být jednolitá. Používá se hlavně na čištění pleti, třeba na pupínky a akné. 

Zesvětlit (I) se používá na zesvětlení v dané oblasti. Je dobré ke zvýraznění očí nebo prosvětlení temných míst pod očima.

Ztmavit (Shift+I) vybrané oblasti zase ztmavuje. Touto funkcí můžete zvýraznit třeba makeup nebo vousy.

Velice stručně jsme shrnuli retušovací nástroje a většinu z nich teď použijeme při editaci fotografie. Pro jakékoliv editování doporučujeme práci s vrstvami. Není nezbytná, ale vaši práci určitě vylepší.

Vyčištění pleti

Kolem úst, očí, obočí a dalších oblastí, které zahrnují více světel a barev, použijeme Klonovací razítko (S), abychom odstranili dírky, akné, rozdrolený makeup a další nečistoty. Krytí i hustotu držíme spíše na minimu, aby opravy nešlo poznat.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Klonování odstraní vše přesně tak, jak to chceme.

Jakékoliv nedokonalosti na obličeji pak doladíme Retušovacím štětcem (J), který si můžeme nastavit i maličko intenzivnější než předtím Klonovací razítko. Pokud nám snad bude vytvářet tmavé fleky, je to tím, že už jsme blízko jiné barvě a štětec si ji započítává do svého chytrého „blendu“ a kopíruje jí také.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Retušování odstraňuje chytře a čistě, ale musíme vzít v potaz okolí, kam kopírujeme novou texturu.

Pro kruhy pod očima používáme spíše Klonovací razítko (S) a budeme odstraňovat jen velké, vnější kruhy pod očima. Vrásky a lehká tmavost přímo pod okem musí na fotce zůstat, protože její odstranění působí extrémně nepřirozeně. Můžete je však lehce Zesvětlit (I), když si nástroj nastavíte na Rozsah: Pouze stíny.

Kolem očí mírně zvýrazníme make-up, tedy ztmavíme řasenku a stíny nástrojem Ztmavit (Shift +I), který si nastavíme na Rozsah: Pouze stíny.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Oči jsou nyní výraznější a méně unavené, ale nadále přirozené.

Zvýraznění očí

Oči jako takové můžeme dále zvýraznit nástrojem Zesvětlit (I), který nastavíme na Rozsah: Střední tóny. Zesvětlíme duhovku a případné odrazy světla v ní. A pokud někde vidíte opravdu výraznou červenou žilku, můžete ji opatrně klonovacím razítkem odstranit. Pokud si chcete s očima hodně vyhrát, doporučuji zesvětlit vnitřní část duhovky (ne zornici) a lehce ztmavit ohraničení duhovky. Tento trik funguje hlavně u světlejších očí. Vždy ovšem funguje zesvětlení a zvýraznění odlesků v očích.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Zvýraznění světýlek v očích jim vždy dodá jistou magii.

Finální úpravy obličeje

A poslední malý dotek ve tváři bude vyžadovat nástroj, kterým je Zkapalnění (vedle retušovacích nástrojů). Modelka totiž měla opar na spodním rtu, a i když jsme ho vyčistili použitím Klonovacího razítka, ret zůstal napuchlý. Je tedy třeba ho maličko zmenšit

Pro zmenšení rtu použijeme přímo nastavení Zkapalnění: Zmenšení a než potvrdíme úpravy, použijeme ještě v okolí rtu nastavení Zkapalnění: Vyhlazení, aby zásah nebyl vidět. Zkapalnění se může používat i ke zmenšení nosu, zvětšení očí, zeštíhlení a další. Je jen na vás, kolik toho z modelky chcete zanechat a do jaké dokonalosti ji chcete dovést.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Pro zmenšení opuchlého rtu je zkapalnění ideální.

Odstranění nechtěných objektů z fotky

K odstraňování nechtěných předmětů a lidí z fotografie budeme používat Klonovací razítko (S). Odstranit můžeme skoro cokoliv, my na vzorové fotografii odstraníme spony od motýlů ve vlasech. Klonovací razítko nám krásně zkopíruje okolní prostředí a překryje vše, co chceme dostat z fotky pryč.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Spony zmizely, správné stíny však zůstávají a manipulace není skoro viditelná.

Je důležité být precizní a opatrní. Zde jsou tři nejčastější chyby, které se mohou při kopírování stát:

Často se opakující textura
Pokud kopírujeme výraznější prvek, může se nám stát, že ho „obtiskneme“ na fotku mockrát. Klacíček, kamínek nebo něco podobného. Musíme si dávat pozor, aby se nám na fotce ten stejný objekt neobjevil několikrát vedle sebe.

Mazání stínů a špatná manipulace se světlem
Musíme velice pečlivě dodržovat stíny a světla. Pokud kopírujete z osvětlených částí do stínu, určitě to půjde poznat. A když to jinak nejde, tak doporučujeme dané místo poté podle potřeby ztmavit nebo zesvětlit. Zachování správného světla je základ.

Příliš ostré přechody

Úroveň rozmazání okrajů v nastavení Klonovacího razítka (S) by měla být vysoká. Ostré ohraničení je stopou po použití razítka, která by neměla být vidět.

Úprava jarního portrétu II: jak na pokročilejší retuše v modulu Editor

Rozmazaný přechod v porovnání s ostrým.

A máme hotovo!

Fotografii máme hotovou! Modul Editor nám samozřejmě umožňuje nepřeberné množství dalších úprav, my jsme si prošli jen několik základních. Dále bychom mohli například na fotku přidat vinětaci, která si vytvoří automatickou masku. Mohli bychom si pohrát se soudkovitostí, s barvami, přidat šum, doostřit, rozmazat a tak dále. Ne každá fotka vyžaduje velké úpravy a právě ty, které jsou nenáročné a pro portrét důležité, by měly být zvládnutelné podle tohoto návodu.

Poslední aktualizace 21. května 2020

Již jsi hlasoval(a)!
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Zdeňka Povolen

Nefotím dlouho, ale fotím ráda. Ráda si buduji ve fotkách atmosféru, vkládám do nich emoce a myslím, že na fotce je důležité, aby měla duši. Fotím hlavně lidi, často kostýmy, občas akty a příběhové série. Hodně si zakládám na kvalitní komunikaci a příjemné atmosféře během focení. Mám ráda užívání praktických efektů jako třeba dým, oheň, jiskry, světla, pohyby oblečení a látky. Vím, že se mám ještě hodně co učit. Ale to budu mít i s dvacetiletou praxí. Věřím v celoživotní sebezdokonalování.

Číst všechny články.

Komentáře