Tvorba high key fotografie

High key je termín užívaný pro označení fotografií s převažujícím množstvím světlých tónů a velmi malým kontrastem mezi světlem a stíny. Výsledný obraz je velmi světlý, bez výrazněji tmavých částí.

Technika high key je používána od dob černobílé fotografie, kdy se s ní pracovalo mnohem častěji než nyní. Nejlepších výsledků je tedy možné dosáhnout při převodu snímků do odstínů šedé, případně při potlačení barevnosti a zvýraznění pouze jemných pastelových odstínů barev. U plnobarevných snímků je použití techniky velmi závislé na složení scény a na zachycených objektech. Nejčastěji se pracuje s high key technikou u barevné monochromatické fotografie, která akcentuje nádech jedné z barev a ostatní potlačuje.

Nejčastěji se s high key osvětlením pracuje při fotografování portrétů a zátiší. Tvořit snímky s high key osvětlením není až tak těžké, jak by se mohlo zdát. A upřímně řečeno se můžete k high key snímku dopracovat i upravením původně nepovedené=přeexponované fotografie.

Typická ukázak high key tonality

Typická ukázak high key tonality

High key v terénu

Předpokladem pro úspěšné fotografování v high key tónině je objekt relativně světlých barev, fotografovaný na světlém pozadí. Osvětlení by mělo být silné čelní avšak zároveň měkké a rozptýlené. Nutná je také mírná přeexpozice, aby bylo dosaženo „zářícího“ efektu, nejde však o to vytvořit přepaly.

Pro fotografování v high key osvětlení v exteriéru je ideální využít dne, kdy skrze zataženou oblohu proniká rozptýlené světlo, v takovém případě, můžete pořídit záběry vhodné pro další úpravu v počítači. Alternativou je fotografování za slunečného dne, kdy je však třeba rozptýlit dopadající světlo například sluneční plachtou (pozor na případný barevný nádech) a zbývající světlo pak směrovat odraznou deskou na fotografovaný objekt.

Nejen portréty je možno fotografovat v high key osvětlení

Nejen portréty je možno fotografovat v high key osvětlení

Máte-li raději fotografování zátiší a krajin než fotografování lidí, pak je pro vaši tvorbu ideální přivstat si a pokusit se zachytit krajinu v ranní mlze. V časných hodinách, kdy vychází slunce, je navíc světlo velmi jemné a rozptýlené přes vrstvu mraků.

High key v ateliéru

Při práci v ateliéru se obvykle používá čtyř světelných zdrojů, kdy jsou dva směrovány na fotografovaný objekt a zbylé dva potom na bílé pozadí. Nasvícení pozadí je velmi důležité, protože nám umožňuje dosáhnout celkového efektu rozzáření snímku a zajistí jeho bělost.

Jedno z předních světel by mělo být zvoleno jako hlavní s větším výkonem a druhé potom jako doplňkové. Zadní světla na pozadí musí být nastavena tak, aby bylo pozadí bílé, ale přitom nebyl snímek plochý.

Základní rozložení světel

Základní rozložení světel

Jelikož má málokdo z nás doma ateliér, podívejme se, jak se dá popsané svícení nahradit. Na pozadí můžete použít roli bílého papíru, velký bílý ručník či nejlépe bílé prostěradlo. Nasvětlení pozadí je možné například halogenovou lampou, jako hlavní zdroj světla pak využijete externí blesk umístěný mimo osu fotoaparátu.

Pro rozptýlení světla blesku je možné použít třeba povlak na polštář nebo jemný pauzovací papír, které nahradí funkci softboxu. Doplňkové světlo získáte buďto pomocí odrazné desky anebo můžete využít také přirozeného světla z okna – v tomto případě však dejte pozor na různou barevnou teplotu světla.

High key v počítači

Po nafocení a stažení snímků do počítače je obvykle třeba ještě fotky mírně doladit. Pokud váš fotoaparát umí fotit do RAWu, tak je to nejlepší volba. Při vyvolávání můžete dodatečně mírně upravit expozici a také doladit zastoupení světel a stínů. Jestliže jste fotili do JPEGu, pak obvykle postačí mírně upravit úrovně, případně převést snímek do odstínů šedé, kdy je efekt high key přirozenější.

V případě, že chcete high key zkusit, ale nemáte jak vyfotit zdrojové snímky, můžete zkusit simulaci přímo v počítači. V tomto případě upozorňuji, že nemá příliš smysl pokoušet se o high key na barevných snímcích, jelikož se budete pravděpodobně potýkat s posterizací, která je u barevného obrazu viditelnější. Důležitá je také volba vhodného snímku, ten by měl již v základu mít více světlých tónů.

První úpravou by tedy mělo být převedení snímku do odstínů šedé, již takovým převodem je možné dodat fotografii velmi světlý nádech, v závislosti na typu převodu. Všimněte si rozdílu v převodu na ukázce níže.

Zvýrazněním červeného kanálu je snímek velmi světlý

Zvýrazněním červeného kanálu je snímek velmi světlý

Zelený kanál dodá snímku zcela jiný vzhled

Zelený kanál dodá snímku zcela jiný vzhled

Jakmile máte snímek černobílý, přichází na řadu práce s křivkami, které umožňují jednotlivé tóny obrazu zesvětlovat či naopak ztmavovat. Upravená křivka by měla mít podobný tvar, jako na obrázku – vybrané body přetáhněte směrem nahoru a křivku mírně zvlňte. Máte-li raději kontrastnější snímky, pak můžete velmi opatrně pracovat i s tmavšími tóny.

Křivkami můžete velmi jednoduše ovlivnit celkový jas

Křivkami můžete velmi jednoduše ovlivnit celkový jas

Na závěr je možné snímku přidat světlý rámeček, v našem případě ještě s vloženou tenkou černou linkou

Finální podoba snímku po úpravách

Finální podoba snímku po úpravách

Poslední aktualizace 26. září 2011

11 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře