Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze

Na sociálních sítích se krajinářští fotografové prezentují finální fotkou, ale ta za sebou často skrývá práci, která není vidět. Někdy jde o výběr správného místa, jindy hraje roli načasování a občas jde dokonce o vícedenní operaci. Není výjimkou, že plán nakonec zhatí počasí a tvůrce se vrátí s prázdnou nebo s jinými fotkami, než čekal. Nenápadný snímek z titulní fotky se také rodil složitě a jeho vznik nebyl tak úplně náhodný. Přečtěte si, jak vznikl.

Fotografie, o které se budeme bavit, je z vyhlídky s názvem Skalní divadlo z Broumovských stěn na severu České republiky. Tady je ještě jednou, můžete si ji i rozkliknout:

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Skály v nízké mlze.
Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/15 s, f/9, ISO 100, ohnisko 70 mm

Příprava

Vše se odehrálo během dovolené s mojí přítelkyní, kdy jsme každý den vyráželi na túry po kopcích. Podobné výlety jsou také skvělé na plánování případného budoucího focení za úsvitu nebo při západu. Můžete mít sice zjištěné vyhlídky z map a vypočítané pozice slunce, ale i tak doporučuji dopředu vědět, kde přesně se dá zaparkovat, a zjistit, jak komplikovaná je cesta lesem. Pokud to neuděláte, při focení východu slunce to znamená cestu za tmy neznámým terénem, což je v časovém presu stresující a někdy až nebezpečné.

Bohužel jsme trefili velmi deštivý týden, takže o nějakém delším plánování nemohla být řeč a cestu a čas jsme řešili ze dne na den.

Jeden den jsme si v Broumovských stěnách udělali desetikilometrový okruh, který jsem schválně naplánoval tak, aby procházel několika potenciálně fotogenickými místy a já se o nich dozvěděl co nejvíce. Právě vyhlídka Skalní divadlo mi připadala nejzajímavější, ale když jsme tudy procházeli – v poledne při ocelově šedé obloze – výhled byl nudný a neukazoval plnou krásu místa.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Snímek z poledne ukazuje zajímavé místo v nezajímavém světle.
Canon R5, Canon EF 16-35/2.8L III, 1/60 s, f/11, ISO 100, ohnisko 35 mm

Chtělo to přijít znovu v jiný čas.

Průzkum na místě

Když už víte, jak se na danou lokaci dostat, jsou další věci, které byste měli udělat, aby vaše příští návštěva daného místa měla úspěch.

Zejména zjistit odkud přesně je nejlepší výhled. Stává se, že nejhezčí snímek, kterým jste se inspirovali na internetu, vyfotil horolezec a vy se na stejné místo nedostanete. Ale mnohem častěji se setkávám s tím, že snímky z vyhlídky jsou sice hezké, ale pohled odjinud je zajímavější, Může to být i pár set metrů vzdálené místo na cestě nebo vedle cesty – vyplatí se zkontrolovat vyšlapané pěšinky od předchozích fotografů.

Tentokrát byl prostor velmi omezený, takže jediné výhledy, které jsem našel, byly do deseti metrů od sebe.

Důležité je i to, odkud a kam bude svítit slunce. Existují aplikace pro mobily (například Sun Surveyor pro Android), které vám nejen ukážou mapu s pozicí slunce za úsvitu nebo kdykoliv jindy, ale také dokážou za pomoci kompasu promítnout jeho virtuální pozici do živého náhledu fotoaparátu ve smartphonu, když s ním otáčíte kolem sebe.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Ukázkový snímek obrazovky z jiného místa a z jiného dne. Aplikace SunSurveyor právě ukazuje trasu slunce ve zvolený den s vyznačenými časy. Pole je do kopce, takže slunce sice podle výpočtů vyjde o půl sedmé, ale z tohoto místa bude vidět až o asi 20 minut později.

Tento systém není dokonale přesný, ale i tak získáte dobrou představu o tom, zdali náhodou slunce nebude ráno skryté za nedalekými stromy.

Druhá cesta

Počasí se mělo během následujících dnů zhoršovat. Takže v úvahu přicházel pouze další den ráno. Sice ani tato možnost neměla být perfektní, ale i přesto nám poskytovala dvě zajímavé možnosti scenérie. Buď budeme mít štěstí a uvidíme východ slunce nebo bude nízká mlha. V případě mlhy budou skály – snad – vystupovat nad ní, takže výhled bude fotogenický i bez přímého slunečního svitu.

Obojí byl risk, který jsme museli podstoupit. Navíc jsme bydleli odsud asi 45 minut cesty autem a poté 15 minut pěšky lesem, takže brzo ráno, ještě za tmy, jsme mohli počasí spíše jen tipovat, což ani nemá ve výsledku smysl, když jde o stav mraků v jiné lokalitě a v jiný čas.

Na druhou stranu dokonalému východu jsem příliš nevěřil, a díky průzkumu jsem věděl, že slunce bude ráno stejně za skalami, takže stačilo přítelkyni přesvědčit na vstávání ve 4:45 (díky!) a na místě jsme byli asi 15 minut po „oficiálním“ východu slunce.

Místo ovšem nebylo vidět.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Širší záběr ze stejného místa jako předchozí den.
Canon R5, Canon EF 16-35/2.8L III, 1/10 s, f/10, ISO 100, ohnisko 16 mm

Ve výšce těsně pod 700 metrů jsme byli uvnitř mraků, ale nevadí – zkusíme počkat a třeba mraky začnou mizet a objeví se slunce.

Reakce na změny

To se nedělo, ale místo toho vše opanoval silný vítr, který na vyhlídku údolím hnal jak nové mraky, tak i díry v nich. Scéna se rychle měnila, takže během deseti sekund se dokázala změnit na odkrytý pohled do údolí a následující vteřiny výhled zase znemožnily.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Náhodné díry v mracích otevíraly a zase zavíraly výhled.
Canon R5, Canon EF 16-35/2.8L III, 1/15 s, f/10, ISO 100, ohnisko 16 mm

Frekvence změn se zvyšovala a objevovaly se čím dál větší a nepravidelnější díry v mracích.

Snažil jsem se vychytávat jak nové pohledy na údolí, tak i různé detaily, podle toho, co mi přišlo zajímavé.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Rychle zachycená scéna při výskytu jedné z děr v mracích.
Canon R5, Canon EF 16-35/2.8L III, 1/20 s, f/10, ISO 100, ohnisko 35 mm

Ale ne vždy jsem byl dostatečně rychlý, a než jsem si uvědomil, co se přede mnou děje, a jakou kompozici bych měl zvolit, obraz se změnil, takže jsem minul několik příležitostí.

Předvídání změn

Změnil jsem tedy taktiku: Vybral jsem si nějaké místo a namířil fotoaparát na stativu daným směrem s předem připravenou kompozicí. K tomu jsem si představil, jakou pozici mlhy zhruba potřebuji. Většinou byl záběr na víc skalek a můj cíl byl nechat jedny z nich nezakryté a druhé naopak mizející v mlze.

Pak už stačilo jen čekat.

Výsledek se dostavil během pár okamžiků. Například tyto snímky se všechny vešly do tří minut.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Série fotografií pořízených během tří minut. Pozdější vítěz je vlevo dole.
Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/30 až 1/15 s, f/9, ISO 100, ohnisko 70 mm

Zvýšení kontrastu

Vzdálené objekty v mlze ztrácí kontrast, který je později potřeba zvýšit na PC – buď pomocí posuvníků přímo pro práci s kontrastem, nebo s využitím speciálního posuvníku Odstranění oparu v Zoner Photo Studiu X. Výsledek je spolu s dalšími drobnými úpravami mnohem čitelnější.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Výsledná fotografie po úpravách.
Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/15 s, f/9, ISO 100, ohnisko 70 mm

Podobné snímky

Stejným způsobem jsem s předpřipraveným fotoaparátem pořídil další snímky v podobném stylu.

Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
Jiný snímek pořízený stejným způsobem. Na delší ohnisko už bylo hodně větrno, takže jsem musel použít ISO 400 a kratší expozici pro zmírnění dopadu vibrací.
Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/80 s, f/9, ISO 400, ohnisko 100 mm
Příběh fotky: Krajina se skalami v mlze
A ještě jeden záběr…
Canon R5, Canon EF 70-300/4-5.6L IS, 1/40 s, f/9, ISO 400, ohnisko 221 mm

Plán a improvizace

Výsledkem druhé cesty jsou snímky, které bych jinak během dne nepořídil a potřeboval jsem k nim trochu štěstí, plánování i improvizaci při práci s podmínkami na místě.

Škoda, že během dvouhodinového ranního čekání ve skalách se slunce neobjevilo a žádné spektakulární záběry nemám, ale i tak se povedly jiné fotky, které snad zaujmou.

Čtěte také

Každý týden nové články do vaší schránky

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorVít Kovalčík

Od roku 2012 jsem na volné noze a živím se jako fotograf, Brno. Zkušenosti s focením v ateliéru i jinde jsem sbíral v předchozích letech, kdy jsem přes den pracoval a fotil po večerech a o víkendech. Nemám jedno vyhraněné téma – rád fotím lidi, ale také krajiny a města.

Komentáře