Objevte krásy listopadové krajiny

Listopad je bezpochyby tím nejkrásnějším ročním obdobím pro fotografy. Listí se v bučinách a v parcích začíná barvit do žlutooranžových barev a místy až do temně ruda.  Jediným problémem této fotografické idylky může být najít ten správný čas, kdy tyto podzimní krásy fotografovat.

Každý rok se doba, kdy je podzim na vrcholu, posouvá v kalendáři na jiné rozmezí dnů. Proto je nejlepší si před fotografováním podzimu sesumírovat pár důležitých informací, třeba to, jaké bylo léto, zda bylo teplé, nebo studené. To samé platí i pro měsíc září.

Všechny tyto faktory mají vliv na období, kdy dojde k nádhernému vybarvení listů. Pokud bylo léto a září suché a s minimem srážek, můžeme se dočkat toho, že listí opadá velmi brzy a navíc málo zbarvené. V listopadu pak už vidíme jen téměř holé stromy.

Dalším důležitým faktorem je nadmořská výška. Ve vyšších polohách listí opadává dříve než v nížinách.

Nemusíte hledat podzim jen v podání krajin a inverzí, někdy je dobré hledat podzimní detail i v korunách stromů. Nikon D7100, Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro VC USD, 1/1600 s, f/4, ISO 200, ohnisko 135 mm (EQ 35: 90), bez stativu

Nemusíte hledat podzim jen v podání krajin a inverzí, někdy je dobré hledat podzimní detail i v korunách stromů.
Nikon D7100, Tamron SP 90mm f/2.8 Di Macro VC USD, 1/1600 s, f/4, ISO 200, ohnisko 135 mm (EQ 35: 90 mm), bez stativu

Teplotní inverze

Nejlepší je být ve střehu od prvního zpozorování zabarvování listí, abyste ten vrcholný moment podzimu nepropásli. Na druhou stranu se klidně může stát, že to nejlepší přijde skutečně až v opravdu podzimních měsících. Zajímavých úkazů pro fotografování listopadových krajin je mnoho.

Pro mě osobně jsou jedním z nejzajímavějších jevů teplotní inverze, které se dobře fotografují z kopců a hor. K inverznímu počasí dochází díky oteplení ve vyšších nadmořských výškách, kdy se v nížinách udržuje chladný vzduch, který zabraňuje stoupání smogu a celkové oblačnosti. Takže pokud budete zažívat nepříjemné inverzní chvíle ve městě, případně zaslechnete hlášení o teplotní inverzi, je ten správný čas vyrazit na hory nebo nejbližší kopec fotografovat nádherné scenérie kopců vykukujících z mlhy.

Já osobně nejraději fotografuji inverzi z Velké Javořiny, Lopeníku a Žítkové. Nádherné snímky teplotní ale inverze můžete pořídit i z Pradědu a jiných našich hor a kopců.

Mlhavá idylka s domem poslední žítkovské bohyně Irmy Gabrhelové v pozadí s podzimní inverzí a vycházejícím sluncem, které krásně nasvítilo nebe. Nikon D7100, NIKON 18-105 mm F/3.5-5,6 AF-S DX G ED VR, 1/13 s, f/8, ISO 100, ohnisko 33 mm (EQ 35: 22), kompenzace expozice: 1/3EV, se stativem

Mlhavá idylka s domem poslední žítkovské bohyně Irmy Gabrhelové v pozadí s podzimní inverzí a vycházejícím sluncem, které krásně nasvítilo nebe.
Nikon D7100, NIKON 18-105 mm F/3.5-5,6 AF-S DX G ED VR, 1/13 s, f/8, ISO 100, ohnisko 33 mm (EQ 35: 22 mm), kompenzace expozice: 1/3EV, se stativem

Listí v mnoha podobách

Pokud fotografování podzimního listí, které se honosí svou krásou ještě na stromech, propásnete, nezoufejte. Spadané listí na zemi je také velice fotogenické.

Další detail na zabarvené podzimní listí, tentokrát spadané do živého plotu. Nikon D3100, Nikon 40mm f/2.8 AF-S G DX Micro, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 60 mm (EQ 35: 40), kompenzace expozice 1EV, bez stativu

Další detail na zabarvené podzimní listí, tentokrát spadané do živého plotu.
Nikon D3100, Nikon 40mm f/2.8 AF-S G DX Micro, 1/200 s, f/5.6, ISO 100, ohnisko 60 mm (EQ 35: 40 mm), kompenzace expozice 1EV, bez stativu

Pokud již nejsou stromy obsypány barevným listím, podívejte se pod nohy. Na zemi je ho spousta. Nikon D3100, Nikon 40mm f/2.8 AF-S G DX Micro, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 60 mm (EQ 35: 40), kompenzace expozice: -1/3EV, se stativem

Pokud již nejsou stromy obsypány barevným listím, podívejte se pod nohy. Na zemi je ho spousta.
Nikon D3100, Nikon 40mm f/2.8 AF-S G DX Micro, 1/500 s, f/2.8, ISO 100, ohnisko 60 mm (EQ 35: 40 mm), kompenzace expozice: -1/3EV, se stativem

S čím fotit na podzim?

Na „podzimní“ fotografování je ideální digitální zrcadlovka s výměnnými objektivy. Pokud ale nevlastníte digitální zrcadlovku, můžete samozřejmě použít  cokoliv – digitální kompakt, kompakt s výměnným objektivem, případně i mobilní telefon.

Fotografování podzimu je vlastně klasickou krajinářskou záležitostí, na kterou se hodí ohniska v rozsah 14–500 mm. Pokud chcete vyfotografovat podzimní krajinu s popředím, ideální jsou ohniska o rozsahu 14–24 mm na full frame, případně 11-20 mm na APS-C. Tato ohniska jsou ideální pro snové fotografie roztočených zbarvených listů v potoce.

Další možností je fotografovat krajinný podzimní detail dlouhými ohnisky v rozsahu 200-500 mm. Díky těmto dlouhým ohniskům máte možnost získat detailní záběry například podzimních kopců v mlze.

Velice zajímavý, skoro až miniaturistický pohled na inverzi, která se táhne mezi dvěma kopci. Nikon D7100, Nikon 85 mm f/1.8 AF-S G, 1/100 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 127 mm (EQ 35: 85), kompenzace expozice: 1/3EV, se stativem

Velice zajímavý, skoro až miniaturistický pohled na inverzi, která se táhne mezi dvěma kopci.
Nikon D7100, Nikon 85 mm f/1.8 AF-S G, 1/100 s, f/7.1, ISO 100, ohnisko 127 mm (EQ 35: 85 mm), kompenzace expozice: 1/3EV, se stativem

Velmi důležitou součástí při fotografování je stativ. Většinou budete fotografovat brzy ráno, případně při západu slunce, kdy se často dostanete na velmi dlouhé expoziční časy. Sám se dostávám na časy kolem 1–1/20 s. Takový čas udržet z ruky není jednoduché. Celý snímek může zkazit pohybová neostrost, proto je lepší fotoaparát upevnit na stativ.

Dalším dobrým parťákem pro podzimní fotografování je polarizační filtr, kterým můžete zvýraznit barvy podzimního listí, ale také odfiltrovat odlesky z hladin, a zvýraznit tak spadané listí na dně potůčků a různých říček.

Na škodu není ani používat neutrální šedé filtry, takzvané ND (neutral density). Díky nim můžete protáhnout časy závěrky a docílit rozmazání pohybujícího se listí ve vodě, čímž snímek získá skvělou dynamiku.

Když listopad není podle našich představ

Pokud není listopadová krajina přesně podle vašich představ, nezoufejte. Nikde není dáno, že musíte fotografovat jen barevnou krajinu nebo detaily listů. Klidně můžete vyrazit do lesa nebo do obory za zvěří. Mou oblíbenou oborou je například obora Holedná v Brně. Zvěř tady můžete celkem snadno zachytit. Podzim se ze snímků nevytratí ani tak, na zemi je spousta barevného listí.

Srnec, vykukující zpoza kopce, který je zbarven do teplých barev, dává snímku nádech podzimu, také ale hloubku. Nikon D7100, Tamron SP AF 70-300 mm f/4.0-5.6 Di VC USD, 1/160 s, f/5.6, ISO 1000, ohnisko (EQ 35: 300), kompenzace expozice: -1/3EV, se stativem

Jelen, vykukující zpoza kopce, který je zbarven do teplých barev, dává snímku nádech podzimu, také ale hloubku.
Nikon D7100, Tamron SP AF 70-300 mm f/4.0-5.6 Di VC USD, 1/160 s, f/5.6, ISO 1000, ohnisko (EQ 35: 300 mm), kompenzace expozice: -1/3EV, se stativem

Pokud chcete stále fotografovat podzimní listopadovou krajinu, která ale stále není zbarvená tak, jak byste chtěli, máte štěstí: Žijeme v době digitální fotografie. Nic nám nebrání v tom si vyfotografovanou krajinu upravit až do kýčovitých podzimních barev.

Pokud tedy najdete podzimní motiv, který vám nějakým způsobem učaroval, a chtěli byste ho více „podzimní“, než v daný moment ve skutečnosti je, bez váhání jej vyfotografujte. V teple domova můžete díky post procesu snímek doladit tak, jak jste jej v daný moment viděli vy ve vaší představě. Nemusíte se bát barvy listí až přehnaně dobarvit, musíte jen počítat s tím, že výsledek může být pro někoho kýčem. Důležité je, že snímek se líbí vám a má pro vás určitou hodnotu daného místa kde jste zrovna stáli.

Podzimní cesta, která vede oborou Holedná se v mých představách od originálu znatelně lišila. Nicméně podle mě vznikl velice zajímavý podzimní motiv.
Nikon D7100, Nikon 18-105 mm f/3.5-5.6 AF-S DX G ED VR, 1/8 s, f/16, ISO 100, ohnisko 18 (EQ 35: 27 mm), kompenzace expozice: -2/EV, se stativem

Podzimní velkoformátové panorama složené ze šesti snímků ve třech řadách. Snímek má jemnější nádech podzimu. Já si ale představoval něco jiného.
Nikon D7100, Nikon 18-105 mm f/3.5-5.6 AF-S DX G ED VR, 1/15 s, f/16, ISO 100, ohnisko 18 mm (EQ 35: 27 mm), kompenzace expozice: -2/3EV, se stativem

Čas

Pamatujte si, že ten nejlepší čas pro fotografování podzimu je tehdy, kdy máte vy čas a chuť vyrazit fotografovat zbarvené podzimní listí. Když to tak nebude, nebude focení bavit ani vás a na fotografiích to bude vidět. Jediné, co si pořídíte, bude rýma z prochladnutí a vzpomínky na chvilky v přírodě, které jste zažívali pěkně promrznutí.

Mějte proto na mysli, že je dobré si takového focení dobře naplánovat, nepodcenit přípravu, ale hlavně si udělat čas dopředu a nachystat se na toto focení s chutí, a ještě s větší chutí fotografovat, protože potom výsledné snímky stojí skutečně za to.

Pokud si teď říkáte, že je to sice všechno pěkné, ale nemáte čas, tak je to lež. Určitě s sebou nosíte telefon, který fotí aspoň trochu slušně a v okolí jistě leží park, kterým jednou za čas projdete. Snímek z telefonu sice nebude na tisk, ale jako památka na daný moment poslouží dobře.

Přeji vám plno krásných podzimních snímků a pamatujte, je nakonec jedno čím krásy podzimu vyfotografujete, důležité je, že je vůbec vyfotografujete.

Při procházení brněnským Anthroposem mě zaujal kontrast spadaného uschlého, ale místy ještě zbarveného listí se zelenými stromy v pozadí. Měl jsem s sebou pouze mobilní telefon, který jsem položil co nejníže a cvakl. Vznikl tak snímek momentu, který jsem si chtěl uchovat. Sony Xperia M4 Aqua

Při procházení brněnským Anthroposem mě zaujal kontrast spadaného uschlého, ale místy ještě zbarveného listí se zelenými stromy v pozadí. Měl jsem s sebou pouze mobilní telefon, který jsem položil co nejníže a cvakl. Vznikl tak snímek momentu, který jsem si chtěl uchovat.
Sony Xperia M4 Aqua

Poslední aktualizace 4. listopadu 2016

68 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Josef Gabrhel

Dokonalým odpočinkem je pro něj strávit večer pod širákem, případně ve stanu a před spaním fotografovat hvězdy a ráno kouzelný východ slunce v krajině. Nejraději podniká své fotografické cesty na Velkou Javořinu v Bílých Karpatech. Josef je také vášnivým fotografem skoro neviditelného světa pod našimi chodidly. Pokud zrovna nefotí krajinu, běhá po lese, případně v jeho oblíbené mokřadní lokalitě a fotografuje hmyz. Josef je jednoduše řečeno fotografem přírody nejen svými snímky, ale také duší.

Číst všechny články.

Komentáře