Marketing fotografa III.: Jak na sociální sítě

Máte připravené webové stránky a chystáte se na další krok ve své cestě k profesionální propagaci? Podívejte se, jakým způsobem (na příkladu nejpopulárnější sítě u nás – Facebooku) uchopit správu svého profilu, aby vaši fanoušci nemuseli používat tlačítko zavřít příliš často. Přečtěte si, jak profil založit a jak se o něj starat, aby vám dobře sloužil.

Představme si modelovou situaci. Fotíte řadu let a před nedávnem jste se rozhodli, že se konečně pustíte do plnohodnotné propagace. Něco málo jste si načetli a připravili si slušné webové stránky či portfolio. A teď uvažujete, že se pustíte do sociálních sítí. Poznáváte se? To je dobře, poradíme vám, jak na to. 

Jak založit profil na sociálních sítích

O tom, jak krok po kroku založit profil na Facebooku, najdete článků celou řadu. Píše se v nich, kam máte kliknout a co máte kam napsat nebo nahrát. Ale už vám neřeknou, co dalšího je třeba udělat a promyslet, aby váš profil pracoval pro vás a nestal se nechtěnou koulí na noze. Dovolte mi proto podělit se o některé zkušenosti. 

Pokud zakládáte nový profil, bude potřeba promyslet několik věcí. Tou první je zcela jistě jeho jméno. Vlastníte-li webové stránky na patřičné doméně, bude nejlepší pracovat (alespoň určitým způsobem) s jejich názvem. Ano, důvod je prostý. Pokud vás zájemce hledá třeba na Facebooku, pravděpodobně jako první možnost zkusí právě název stránek. Anebo vaše jméno, jestliže pod ním vystupujete.

Marketing fotografa III.: Jak na sociální sítě

Pokud zakládáte nový profil, bude potřeba promyslet několik věcí. Tou první je zcela jistě jeho jméno.

Kromě jména budou součástí profilu i jiné informace, ukryté v levém sloupci pod (nečekaným) názvem Informace. Zde najdete nejen jméno profilu, ale i do jaké kategorie spadá, kdy byla vaše společnost založena nebo prostor pro popis vaší činnosti. Vyplnit byste měli i kontaktní informace, webovou adresu a telefonní číslo nevyjímaje. Zajímavá je i kolonka s názvem Produkty, do níž můžete přehledně vepsat, jaké typy focení nabízíte a rovnou i odkázat na příslušné ukázky, třeba na webu. 

V sekci Informace dále najdete i část s názvem Příběh. Jakkoliv samotný název vybízí k emotivnímu popsání vaší cesty od nadšeného puberťáka po profíka se skvělou technikou, můžete jít i jinou cestou a využít tento prostor k detailnějšímu a důmyslnějšímu popisu toho, co děláte. 

Díky širším možnostem editace můžete například popsat v odstavci, jaký typ focení nabízíte a rovnou přiložit některou z ilustračních fotografií. Jestliže si navíc rozumíte s grafikou, nic vám nebrání vytvořit i infografiku s přehledem cen.

Marketing fotografa III.: Jak na sociální sítě

V sekci Informace dále najdete i část s názvem Příběh. Jakkoliv samotný název vybízí k emotivnímu popsání vaší cesty od nadšeného puberťáka po profíka se skvělou technikou, můžete jít i jinou cestou.

Co dál? Úvodní a profilová fotografie! Běžně slouží jako profilová fotografie logo společnosti, pokud jím tedy disponujete, nahrajte jej jako profilovku. Úvodní fotka je větší oříšek. Zkuste se vyhnout nicneříkajícím fotografiím západu slunce. Prostor, který návštěvník vidí mezi prvními, se dá využít lépe. Připravit můžete třeba koláž svých povedených fotografií nebo jednoduchou grafiku, na které vyjmenujete, jaké typy focení nabízíte.

Jen pozor, než se do přípravy úvodní fotografie a profilového obrázku pustíte, zjistěte si, v jakých rozměrech je nahrát. Tohle často pozlobí i zkušené markeťáky, protože Facebook s oblibou doporučené rozměry mění, a to poměrně často. 

Dobrá rada na závěr – připravte si do zásoby tři až čtyři příspěvky a zveřejněte profil s nimi, ne zcela prázdný. Bude působit o něco důvěryhodněji, než když ho připravíte, publikujete a první příspěvek se objeví o měsíc později. 

Jak profil spravovat

Založením profilu na sociálních sítích práce nekončí. Naopak, pokud chcete, aby sloužil tak, jak má, je potřeba ho udržovat v chodu. Spravovat. Plnit takovým obsahem, který zaujme. Zpravidla platí základní poučka, a sice pobavit, poučit, prodat. 

Proč pobavit a poučit? Podívejte se na profily, které sledujete a máte rádi vy sami. Pravděpodobně se na nich neobjevují jen výzvy k nákupu, že? Nejspíš sdílí i jiný obsah. Takový, který vás baví, který si s chutí prohlédnete nebo přečtete a u kterého vám cukají koutky. Pokuste se proto čistě prodejní příspěvky prokládat právě takovými, které budou mít vaši fanoušci jednoduše rádi.

Marketing fotografa III.: Jak na sociální sítě

Založením profilu na sociálních sítích práce nekončí. Naopak, pokud chcete, aby sloužil tak, jak má, je potřeba ho udržovat v chodu.

Ano, pokud jste fotograf, základním stavebním kamenem vaší prezentace budou fotografie. I příspěvky s nimi však můžete trefně popsat, nabídnout pohled do zákulisí. Vypíchnout, co bylo na focení netradičního nebo obtížného. Takovými příspěvky budujete nejen povědomí o sobě samém, ale i jistou míru důvěry.

Častou otázkou bývá, kolik příspěvků a kdy publikovat. Odpověď je složitá, ale zkuste nyní začít se čtyřmi příspěvky měsíčně a v případě potřeby přidávat. Co se týče doby, v období mobilních telefonů, díky kterým neustále brouzdáme na sítích, na ní téměř nezáleží. Zkuste teď začít s časem, který sami zvolíte (například k večeru), a po nějaké době můžete přidávání upravit podle reakcí vašich fanoušků. 

Začnete-li s přidáváním příspěvků, nezapomeňte, že existuje vícero formátů než jen fotogalerie nebo přidání fotografie samotné. Zkuste experimentovat i s nimi a využít je ve svůj prospěch. Formát Poznámka (na Facebooku) vám poskytuje možnost říct o sobě či své práci víc. Formát Carousel zase umožní prezentovat všechny typy focení, které nabízíte, pěkně vedle sebe, a to včetně prokliknutí přímo na vaše stránky. 

Marketing fotografa III.: Jak na sociální sítě

Častou otázkou bývá, kolik příspěvků a kdy publikovat. Odpověď je složitá, ale zkuste nyní začít se čtyřmi příspěvky měsíčně a v případě potřeby přidávat.

Další dobrá rada na závěr – zkuste využít nějaký z programů, které umožňují plánování příspěvků (například Kontentino.com; pokud máte jen jeden profil, je bezplatné). V takovém programu si můžete příspěvky připravit a vyšperkovat dopředu a pak jen nastavit jejich publikaci. Ušetříte si část práce, a navíc se budete moci podívat, zda návaznost a celkové vyznění příspěvků dává smysl. 

Jak komunikovat s fanoušky

Zde přejdeme rovnou k věci. Máme pro vás 10 tipů, jak na komunikaci se sledujícími na sítích: 

  1. Buďte konzistentní (v oslovování, ve vykání či tykání, zkrátka ve všem).
  2. Odpovídejte na komentáře. Ano, i na ty negativní.
  3. Vaše odpověď je veřejná. I když názor některých lidí nezměníte, můžete přesvědčit čtenáře, kteří se diskuze neúčastní, ale čtou ji.
  4. Nikdy nebuďte vulgární. Vážně ne.
  5. I když s někým nesouhlasíte, neurážejte ho a nebuďte cyničtí.
  6. Odpovídejte pravidelně. Najděte si na to čas.
  7. Naučte se pozdravit a poděkovat.
  8. Psát bez gramatických a pravopisných chyb je základ.
  9. Pokud se setkáte s vytrvalým negativistou, pokuste se diskuzi s ním převést do soukromých zpráv.
  10. Buďte milý a pokuste se pomoci, i když vám žádost nebo dotaz připadá hloupý.

Poslední aktualizace 7. ledna 2020

5 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tereza Ticháčková

Od roku 2009 píšu a fotím pro online magazíny a webziny. V roce 2015 jsem oficiálně přesedlala na marketing a od té doby se pohybuji výhradně v tomhle odvětví. Dělám všechno od psaní článků přes grafické návrhy nebo správu sociálních sítí až po návrhy komplexních strategií a poradenství. Zkušenosti jsem sbírala v mladých start-upech i velkých, letitých firmách. V roce 2017 jsem - prozatím naposled - zakotvila v PR a marketingové agentuře.

Číst všechny články.

Komentáře