Klasický obdélník, čtverec nebo panoráma?

Formát (poměr stran) fotografií se v průběhu času měnil a stále se mění. Některé jistoty však není dobré opouštět a i výrobci se jich drží. Podíváme se tedy na ty nejčastější poměry stran digitálního obrazu, které jsou také výstupními formáty digitálních fotoaparátů a na které bývají připraveny fotolaby i výrobci fotografických rámů.

Formát fotografie není věc samoúčelná, ale má svůj smysl a svou funkci. Ovlivňuje především kompozici snímku, proto je dobré přemýšlet o formátu, na který chcete fotit, už předem (nechcete-li ořezávat). Zatímco jeden poměr stran může být ryze statický, jiné jsou naopak dynamické, což ovlivní celkový dojem ze snímku. Stejně tak formát obrazu bude mít dopad na to, kam umístíte hlavní motiv.

Nenechte se však svázat poměrem stran, který má váš fotoaparát. Jestliže potřebujete k dosažení vašeho cíle snímek ořezat na jiný poměr stran, například čtverec, udělejte to. Při zpracování snímků oříznutím však vždy zachovávejte standardní poměr stran. Jestliže tak neučiníte, může nastat problém při tisku fotografií a při jejich následném zarámování. Jednoduše vám totiž snímek do rámu nemusí pasovat.

Formáty fotografií

„Digitální“ standard 4:3
Poměr stran 4:3 má většina kompaktů a některé modely digitálních zrcadlovek a bezzrcadlovek (typicky značky Olympus a Panasonic). Blíží se čtverci, ale není až tak statický.

Poměr stran 4:3.

Kinofilmový standard 3:2
Poměr stran 3:2 vychází z kinofilmového políčka 35 × 24 mm. Přejali jej především digitální zrcadlovky – vyjma těch, které si zachovávají výše zmiňovaný poměr 4:3. Vůči čtyřem třetinám je standard 3:2 dynamičtější, proto se výborně hodí tam, kde dochází k nějaké akci.

Poměr stran 3:2.
Portrét na výšku
Při fotografování portrétu ve formátu na výšku můžete s poměrem stran 3:2 narazit na to, že vlevo a vpravo od fotografované osoby se vám nedostává dostatek prostoru. Snímek tak může často působit stísněně. Nebo je naopak příliš prázdného prostoru nad či pod portrétovaným člověkem. Ne nadarmo bývá poměr stran 4:3 pro portrét vhodnější. Rozhodně to ale nemusíte brát jako pravidlo, spíše jen doporučení.
Portrét na výšku s poměrem stran 3:2.
Portrét na výšku s poměrem stran 4:3.

Dynamický 16:9
Ještě širší poměr stran než kinofilmový standard nabízí formát 16:9. Příliš mnoho fotoaparátů, které by nativně fotografovali do tohoto poměru stran nenajdete – jedná se například o modely Panasonic Lumix řady LX.

Poměr stran 16:9.

Čtverec 1:1
Opět z dob filmu přejatý poměr stran. Hodí se spíše pro statické scény, například portréty, a funguje také dobře se středovou kompozicí. Scénám dodává jistý klid.

Poměr stran 1:1.

Panoráma
Zatímco v kinofilmové fotografii a modelech jako Widelux nebo Horizon (Horizont) existoval určitý standardní poměr stran, v digitální fotografii pro panorámata nic takového nenajdete. Zřejmě i proto se můžete setkat s dlouhými „nudlemi“, které mají jednu stranu extrémně protaženou vůči té druhé. Tisk, rámování nebo vystavení takových snímků na webu je minimálně spekulativní, ne-li rovnou nevhodné.

Panoramatický formát se výborně uplatňuje při fotografování krajin, protože navozuje iluzi toho, že se můžete rozhlédnout po krajině.

Ilustrace panoramatického formátu.

Když to nestačí

Jestliže váš fotoaparát fotí přirozeně do formátu 4:3 a vám tento poměr stran nevyhovuje (například byste raději využívali dynamičtějších 3:2), pak nic není ztraceno. Podívejte se do menu přístroje a vyhledejte změnu poměru stran. Většina fotoaparátů bývá na tuto možnost připravena a naleznete zde již zmíněné typické poměry stran – 4:3, 3:2, 16:9 anebo 1:1.

Nakonec i v Zoner Photo Studiu můžete fotografii snadno oříznout na požadovaný formát. Stačí k tomu využít nástroje Oříznout (C) v modulu Editor a následně vybrat z jednoho z přednastavených formátů.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorTomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *