Fotografujeme reportáž

Fotografovat reportáž není úplně jednoduché, krom toho, že musíte myslet na kompozici a ovládání fotoaparátu, je třeba mít stále na paměti, že snímáte probíhající akci. Většina toho, co v hledáčku vidíte, se již nebude opakovat, a proto je na místě hbitost a postřeh.

Reportážní fotografie je jedním z žánrů, který je primárně určen pro zachycení a uchování současných dějů. V praxi to znamená, že při fotografování byste měli počítat s neustálou změnou situace a přizpůsobit tomu své snažení o zachycení dění.

Jako reportážní fotografii je možné označit prakticky cokoliv, co je možné vyfotografovat. Fotografie, zejména v médiích, ilustrují a doplňují doprovodný text, který dává čtenáři/divákovi dodatečný informační background. Reportážní fotografie snímané v tomto duchu jsou obvykle zaměřeny nějakým způsobem. V praxi se totiž do snímků promítá osobnost fotografa, který může jednu událost zachytit různými způsoby a pohledy.

Foto: Tim Page

Typickým příkladem budiž fotografování závodů formule 1 – obvykle se setkáváme s barevnými fotografiemi, které se snaží zachytit vozy v celé jejich kráse, zejména pak při předjížděcích manévrech či v zatáčkách. Na stejnou situaci je ale možné nahlížet také skrze černobílou fotografii a soustředit se více než na auta, na jejich okolí a zázemí, tým lidí, kteří stojí za úspěchem závodníka. V obou případech se jedná o reportáž, každá však bude mít jinou informační hodnotu a pro každou bude fotograf používat odlišnou techniku.

Technika do terénu

Ačkoliv není technické vybavení tím nejdůležitějším, v reportážní fotografii je jeho kvalita velmi důležitá, protože byste se mohli dostat do situace, kdy budete bohužel limitováni svým vybavením. Základním stavebním kamenem je v tomto případě zrcadlovka, u které máte jistotu rychlého ostření, možnosti výměny objektivů podle aktuální potřeby, případně připojení externího blesku.

Objektiv je hned další důležitou součástí výbavy. Každý typ fotografování však bude potřebovat poněkud jiné objektivy – sportovní reportáž zkrátka nenafotíte základním objektivem, naopak pro reportáže z cest bude široké ohnisko vhodné.

Typický obrázek fotoreportéra

V ideálním případě by vaše výbava měla obsahovat tři až čtyři objektivy – univerzální zoom s rozsahem řekněme 24–80 mm (přepočtených), který použijete pravděpodobně na většinu snímků, dále byste určitě měli mít teleobjektiv – typických 70–200 nebo 70–300 mm by mělo být dostačujících. Jako doplňující kousek pak slouží objektiv s pevným ohniskem a vysokou světelností –  podle typu zrcadlovky 35 mm nebo 50 mm objektiv se světelností minimálně F2.

Technika v kostce

  • digitální zrcadlovka
  • záložní tělo DSLR případně kompakt
  • univerzální zoomový objektiv (24–80 mm nebo standardní 18–70 mm)
  • teleobjektiv (70–200 mm nebo 70–300 mm) na sport světelný objektiv 400 mm a výše
  • světelný objektiv s pevným ohniskem (35 nebo 50 mm)
  • monopod
  • odolnou brašnu na techniku
  • ochranu techniky před deštěm – návleky či pláštěnky

Z dalšího vybavení stojí za zmínku pevná a odolná fotobrašna, abyste svoji techniku mohli spolehlivě ochránit i pod kopyty policejních koní (reportáž z demonstrace je mnohdy velmi adrenalinovým zážitkem). V neposlední řadě je dobré pořídit si monopod, klasický stativ je příliš velký na nošení a navíc jeho rozložení chvíli trvá. U monopodu je vše dílem okamžiku a poslouží prakticky stejně.

 

Foto: Jan Šibík

Příprava na expozici

Jakmile se ocitnete v terénu a přímo na místě konání akce, ze které chcete reportáž pořídit, zjistěte si co nejvíce informací o jejím průběhu, usnadní vám to jednak orientaci ale především budete moci částečně předvídat průběh děje. Díky tomu můžete pořídit velmi dobré záběry.  Před samotným focením si v ideálním případě projděte část okolí, abyste zjistili, z jakých míst bude možné fotografovat. Důležité je samozřejmě pořízení několika zkušebních fotek, které vám napoví jak po stránce expozice a případných korekcí, tak i po stránce kompozice a výběru vhodného ohniska.

Samotná reportáž by měla být vystavěna podobně jako text, tedy s dějovou linií od začátku až do konce. Z tohoto důvodu byste se měli zaměřit jednak na akci jako celek, avšak současně i na jednotlivé detaily. Nezapomínejte zkrátka při fotografování jednotlivců na to, že se v pozadí odehrává další děj, jehož jsou také součástí. Dbejte na kompozici, není důvod nedodržovat osvědčená kompoziční pravidla, snad jen ve výjimečných okamžicích, když to situace neumožňuje, můžete pravidla porušit.

Foto: Tim Page

Pamatujte, že většina úspěšných reportážních fotografů se od ostatních odlišuje především tím, že byli v centru dění. Nebojte se jít blíže a fotit. Významný fotoreportér Robert Capa kdysi řekl: „ Pokud není vaše fotografie dost dobrá, nebyli jste dost blízko!“ Tímto pravidlem byste se měli řídit především.

Focení v kostce

  • obhlédněte terén a zjistěte si o akci co nejvíce informací
  • projděte si okolí a vytipujte možná stanoviště pro focení
  • vyzkoušejte si nanečisto expozici, kompozici a použitelná ohniska
  • sledujte děj nejen před sebou ale také kole sebe, aby vám neunikl důležitý moment
  • buďte stále ve střehu a předostřujte
  • zvolte kratší čas pro eliminaci neostrosti a vyšší clonu pro lepší kresbu

Velmi důležitým prvkem při focení reportáže je pohotovost, musíte být neustále ve střehu a sledovat dění. V takovém okamžiku budete těžko hledat ideální nastavení na fotoaparátu, musíte jej zkrátka dokonale znát a zpaměti umět změnit potřebná nastavení.  Fotografujte vždy s kratším časem, eliminujete tím pohybovou neostrost. Současné zrcadlovky již mají dobrý obrazový výstup i při vyšší citlivosti, takže není problém čas si zkrátit.

Foto: Jan Šibík

Při hledání vhodné scény neustále ostřete, abyste nemuseli čekat, až fotoaparát zaostří a poté mohli exponovat. Předostření je ideální především při akčních záběrech. Raději se vyhněte automatickému výběru ostřícího bodu, při akčním focení je spíše na škodu. Zvolte bodové ostření a po zaostření na vybraný objekt záběr překomponujte. Stejně tak clonu používejte spíše střední, plně odcloněný objektiv má sice malou hloubku ostrosti, která je na fotografiích velmi pěkná, nicméně kresba a ostrost nejsou ideální. Zaclonění objektivu na F5,6, až F11 dodá snímku dostatečnou ostrost a vytáhne z použité optiky to nejlepší.

Po skončení akce zkuste co nejrychleji vybrat nejlepší snímky a publikujte je třeba na sociálních sítích nebo ve vlastní fotogalerii. Budete-li jedni z prvních, okolí to jistě ocení a ochutnáte pocit slávy a uznání.

Poslední aktualizace 8. června 2011

32 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře