Barvy ve fotografii: Vše, co potřebujete vědět o červené barvě

Barvy ve fotografii Vše, co potřebujete vědět o červené barvě

Červená je jednou z nejvýraznějších barev spektra. Může vyvolávat řadu protichůdných emocí. Pro některé je symbolem romantiky, lásky a vášně. Pro jiné je symbolem agrese, násilí a války. Jedno je ale jisté, tato barva nechá jen málokoho chladným. 

Červená barva je tak intenzivní, že k ní jen stěží můžeme být neutrální. Pro umělce a fotografy je její ambivalence výzvou a polem pro tvořivost. Červenou barvu můžete zasadit do různých kontextů, hrát si s jejími významy a interpretací.

Barvy ve fotografii, červená barva, dům a doprava
© Ondrej Čechvala

Červená však nemusí rozehrávat jen různé protichůdné emoce. Díky své intenzitě má zásadní místo i na úrovni kompozice. Výrazný červený prvek na fotografii na sebe vždy strhne velkou pozornost. Pokud pro vás tento prvek není důležitý, tak i nežádoucí pozornost. 

Proto je důležité pracovat s červenou barvou uvědoměle a nasměrovat její proměnlivou povahu žádoucím směrem. 

Barvy ve fotografii, červená barva, párový portrét
© Ondrej Čechvala

Psychologie červené barvy

Už jsem se zmínil o nejednoznačnosti červené barvy. Zahrnuje mnoho podob lásky, ale také nenávisti. Může dokonce, podobně jako u býků, vyvolávat v lidech nepokoj až agresi. Červená také evokuje dominanci, soutěživost a především moc. Vzpomeňte si na barvu luxusních aut, červený koberec nebo královské roucho

Psychologický význam červené barvy je ovlivněn kontextem, do kterého ji zasadíte. Právě zde se otevírá pole pro kreativní řešení. Můžete například vytvořit výraznou červenou scénu, která bude na první pohled působit romanticky, ale ve skutečnosti z ní můžeme cítit něco znepokojivého.

Barvy ve fotografii, červená barva, muchomůrka
© Ondrej Čechvala

Kromě kontextu je důležitým psychologickým prvkem i odstín červené barvy. Světlejší červená je spojována spíše s pozitivními emocemi, zatímco tmavší odstíny jsou spojovány s temnějšími emocemi, tajemností a sofistikovaností.

Barvy ve fotografii, červená barva, plážové slunečníky
© Ondrej Čechvala
Barvy ve fotografii, červená barva, stánek ve městě
© Ondrej Čechvala

Užití červené barvy v marketingu a designu

V marketingu a designu platí pro červenou barvu jedno pravidlo – buďte při jejím používání opatrní. Výraznost červené může pomoci nějakému prvku vyniknout, ale přebytek červené může naopak pozorovatele zahltit nebo v něm vyvolat pocit nejistotynebezpečí.Výraznost červené můžete tlumit prací s jejími odstíny.

Barvy ve fotografii, červená barva, designové schodiště
© Ondrej Čechvala

Červená je v marketingu často spojována se sportem, dětskými značkami nebo potravinami

Evokuje pocit mládí, chuti k jídlu, energie a dynamiky. Ne vždy je však spojována s důvěryhodností a stabilitou, proto se jí finanční instituce vyhýbají.

Červená má vliv i na podvědomí lidí – vyvolává v lidech hlad. Proto ji často najdete na fotkách fastfoodových řetězců. Při nakupování také vyvolává pocit naléhavosti a potřebu rychle dokončit nákup.

Barvy ve fotografii, červená barva, auta
© Ondrej Čechvala

Červená barva v umění

Červenou barvu poprvé použil neandrtálský člověk ke zdobení svého těla asi 250 000 let před naším letopočtem. V neolitu se pak používala jako ochranná barva při pohřebních rituálech.

Od dob starých Římanů se červená používá jako barva lásky a štěstí. Hrála významnou roli při svatbách, kdy nevěsta nosila červený šátek, aby si zajistila lásku a věrnost svého manžela. Také v Číně se dodnes zachovalo mnoho svatebních zvyků spojených s červenou a štěstím, které přináší.

Lucca Madonna. Jan van Eyck (1437)
Lucca Madonna. Jan van Eyck (1437)

Ambivalence červené se dokonale projevila ve středověku. V křesťanské ikonografii sloužila především jako barva Kristovy krve. Do červené barvy se oblékaly i významné církevní postavy, například kardinál. Používala se však také při vyobrazení pekla

V 19. století, po pádu monarchií, pak červenou barvu převzala nová hnutí a dala jí zcela nový kontext. Stala se symbolickou barvou osvobození (Francouzská revoluce) a později komunismu a socialismu (bolševická a kubánská revoluce).

Svoboda vede lid na barikády. Eugène Delacroix (1830)
Svoboda vede lid na barikády. Eugène Delacroix (1830)

Jaké barvy se hodí k červené?

Nejtradičnějším společníkem červené je komplementární zelená. Dejte si však pozor, abyste touto kombinací zbytečně nevyvolávali asociace s Vánocemi, pro které je charakteristická. 

Barvy ve fotografii, červená barva, maliny
© Ondrej Čechvala

Analogické barvy jsou žlutá (nebo oranžová) a fialová. Na fotografii působí harmonicky, někdy dokonce vesele. Tyto kombinace se k sobě dobře hodí a tlumí výraznost červené. Zajímavou kombinací je také červená a modrá. Temperament červené je v tomhle případě krocený chladem a klidem modré.

Barvy ve fotografii, červená barva, stan
© Ondrej Čechvala
Barvy ve fotografii, červená barva, ptačí budka
© Ondrej Čechvala

V našem seriálu si postupně představíme všechny základní barvy a projdeme si každý jejich aspekt od historie až po psychologii.

Přečtěte si zajímavosti o bílé, černé, zelenémodré barvě nejen z oblasti fotografie.

Zůstaňte v obraze, každý týden posíláme novinky ze světa fotografie

Přihlašte se k odběru toho nejlepšího z Milujemefotografii.cz

Email má špatný formát.

Potvrzením odběru dáváte souhlas ke zpracování osobních údajů pro zasílání novinek. Více se dozvíte v zásadách ochrany osobních údajů.

AutorOndrej Čechvala

Fotka mě baví i živí. Buď mě potkáte s foťákem na svatbě, nebo se toulat někde po světe. Od polárního kruhu až po rovník. Domov mám všude, kde najdu člověka s úsměvem. Rád pak sbírám příběhy lidí a míst, které skládám do dlouhodobějších sérií. Něco z toho najdete na mých stránkách.

Komentáře (0)

Zatím zde není žádný komentář.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *