Barvy ve fotografii: Vše, co potřebujete vědět o červené barvě
Červená je jednou z nejvýraznějších barev spektra. Může vyvolávat řadu protichůdných emocí. Pro některé je symbolem romantiky, lásky a vášně. Pro jiné je symbolem agrese, násilí a války. Jedno je ale jisté, tato barva nechá jen málokoho chladným.
Červená barva je tak intenzivní, že k ní jen stěží můžeme být neutrální. Pro umělce a fotografy je její ambivalence výzvou a polem pro tvořivost. Červenou barvu můžete zasadit do různých kontextů, hrát si s jejími významy a interpretací.
Červená však nemusí rozehrávat jen různé protichůdné emoce. Díky své intenzitě má zásadní místo i na úrovni kompozice. Výrazný červený prvek na fotografii na sebe vždy strhne velkou pozornost. Pokud pro vás tento prvek není důležitý, tak i nežádoucí pozornost.
Proto je důležité pracovat s červenou barvou uvědoměle a nasměrovat její proměnlivou povahu žádoucím směrem.
Psychologie červené barvy
Už jsem se zmínil o nejednoznačnosti červené barvy. Zahrnuje mnoho podob lásky, ale také nenávisti. Může dokonce, podobně jako u býků, vyvolávat v lidech nepokoj až agresi. Červená také evokuje dominanci, soutěživost a především moc. Vzpomeňte si na barvu luxusních aut, červený koberec nebo královské roucho.
Psychologický význam červené barvy je ovlivněn kontextem, do kterého ji zasadíte. Právě zde se otevírá pole pro kreativní řešení. Můžete například vytvořit výraznou červenou scénu, která bude na první pohled působit romanticky, ale ve skutečnosti z ní můžeme cítit něco znepokojivého.
Kromě kontextu je důležitým psychologickým prvkem i odstín červené barvy. Světlejší červená je spojována spíše s pozitivními emocemi, zatímco tmavší odstíny jsou spojovány s temnějšími emocemi, tajemností a sofistikovaností.
Užití červené barvy v marketingu a designu
V marketingu a designu platí pro červenou barvu jedno pravidlo – buďte při jejím používání opatrní. Výraznost červené může pomoci nějakému prvku vyniknout, ale přebytek červené může naopak pozorovatele zahltit nebo v něm vyvolat pocit nejistoty a nebezpečí.Výraznost červené můžete tlumit prací s jejími odstíny.
Červená je v marketingu často spojována se sportem, dětskými značkami nebo potravinami.
Evokuje pocit mládí, chuti k jídlu, energie a dynamiky. Ne vždy je však spojována s důvěryhodností a stabilitou, proto se jí finanční instituce vyhýbají.
Červená má vliv i na podvědomí lidí – vyvolává v lidech hlad. Proto ji často najdete na fotkách fastfoodových řetězců. Při nakupování také vyvolává pocit naléhavosti a potřebu rychle dokončit nákup.
Červená barva v umění
Červenou barvu poprvé použil neandrtálský člověk ke zdobení svého těla asi 250 000 let před naším letopočtem. V neolitu se pak používala jako ochranná barva při pohřebních rituálech.
Od dob starých Římanů se červená používá jako barva lásky a štěstí. Hrála významnou roli při svatbách, kdy nevěsta nosila červený šátek, aby si zajistila lásku a věrnost svého manžela. Také v Číně se dodnes zachovalo mnoho svatebních zvyků spojených s červenou a štěstím, které přináší.
Ambivalence červené se dokonale projevila ve středověku. V křesťanské ikonografii sloužila především jako barva Kristovy krve. Do červené barvy se oblékaly i významné církevní postavy, například kardinál. Používala se však také při vyobrazení pekla.
V 19. století, po pádu monarchií, pak červenou barvu převzala nová hnutí a dala jí zcela nový kontext. Stala se symbolickou barvou osvobození (Francouzská revoluce) a později komunismu a socialismu (bolševická a kubánská revoluce).
Jaké barvy se hodí k červené?
Nejtradičnějším společníkem červené je komplementární zelená. Dejte si však pozor, abyste touto kombinací zbytečně nevyvolávali asociace s Vánocemi, pro které je charakteristická.
Analogické barvy jsou žlutá (nebo oranžová) a fialová. Na fotografii působí harmonicky, někdy dokonce vesele. Tyto kombinace se k sobě dobře hodí a tlumí výraznost červené. Zajímavou kombinací je také červená a modrá. Temperament červené je v tomhle případě krocený chladem a klidem modré.
V našem seriálu jsme si představili všechny základní barvy a provedli jsme vás jejich aspekty od historie až po psychologii.
Přečtěte si zajímavosti o bílé, černé, zelené, modré a žluté barvě nejen z oblasti fotografie.
Adam
Dobrý článek, jen býkovi je červená ukradená. Má dichromatické vidění.