Uprav mi fotku: Odlesky objektivu

V úpravě čtenářské fotografie jsme se tentokrát zaměřili na úpravu odlesků vnitřní soustavy čoček objektivu při focení v protisvětle a ukážeme vám, s pomocí kterých nástrojů Zoner Photo Studia tato „prasátka“ odstranit.  

Při focení v protisvětle často na fotografiích najdete řadu odlesků od bodových zdrojů světla. Kromě toho může u kresebně horších objektivů docházet i ke vzniku závoje, který se na snímcích také podepíše. Každý neduh se odstraňuje odlišně. Samotné odlesky, kterým se tentokrát budeme věnovat, se ještě zvýrazní v případě, když budete používat fotografické filtry bez antireflexních vrstev, a mnohem více jich také vznikne vlivem nečistost usazených na přední čočce objektivu. Přestože se v některých případech může jednat o efekt, který může dodat záběru šmrnc, v případech jiných tomu tak není a vyplatí se odlesky odstranit.

Původní snímek se zaznačenými odlesky. Foto: Martina Haratíková.

Budete potřebovat
Klonovací razítko (S), Retušovací štětec (J), Efektový štětec (E), Zpět (Ctrl + Z), Opakovat (Ctrl + Y), Křivky (Ctrl + M)

S některými nástroji, které bude třeba použít, jsme nedávno pracovali. Jedná se především o Klonovací razítko (S) a Retušovací štětec (J). Tentokrát k nim přidáme ještě Efektový štětec (E), který se bude hodit na vyladění některých detailů. Pro jistotu zopakujme: Klonovací razítko zkopíruje předem vybranou oblast na cílové umístění, Retušovací štětec naproti tomu nekopíruje celý obraz, ale pouze texturu, která se navíc přizpůsobuje cílové oblasti. V případě, kdy budete potřebovat například zkopírovat zdroj na oblast s odlišnou tonalitou, využijete Retušovací štětec namísto Klonovacího razítka. Jinak by byla retuš ihned poznat a to nechcete.

Odstraňování odlesků je tak složité, jak složitá je předloha. Proto je třeba se vybavit především trpělivostí a být dostatečně pečlivý, jakákoliv snaha o urychlení práce s tím „že to nepůjde poznat“ se vám může vymstít.

Majitelé grafických tabletů mohou využít jejich podporu v Editoru Zoner Photo Studia a vybrat parametry, které budou přítlakem pera ovlivněny.

V případě, že budete kopírovat oblasti se stejnou tonalitou, strukturou a vůbec přesnou informací zdroje na shodný cíl, není důvod nevyužít Klonovacího razítka, které odvede práci na výbornou. Pokud se bude zdroj a cíl lišit (nepočítáme nyní odlesky), vyplatí se nasadit do akce Retušovací štětec. Oba nástroje pracují tak, že s pomocí klávesy Ctrl a levého tlačítka myši vyberete zdroj kopírování a poté přetřete (už bez klávesy Ctrl) požadovanou oblast.
Obě tyto funkce mají několik dalších parametrů, které musíte nastavit a které se liší podle vaší předlohy a záměru. V našem případě jsme ponechali následující parametry (minimálně Průměr však měnili podle velikosti retušované oblasti):

Přibližte si fotografii alespoň na stoprocentní náhled poklepáním na ikonu 1:1 (symbol * na numerické klávesnici). Pokud jsou zdrojové oblasti příliš malé, pak využijte ještě větší přiblížení (symbol + na num. klávesnici).

Detailní práce si žádá nejen pečlivost, ale také vás nutí neustále kontrolovat (téměř) každý krok. K tomu můžete využívat jednak zkratkových kláves Ctrl + Z pro krok Zpět a Ctrl + Y pro Opakování (zopakování zásahu do snímku po aplikování kroku zpět). Druhý kontrolní mechanismus vám nabízí dočasné zesvětlení obrazu, které odhalí případné nedostatky retuše ve stinných partiích snímku, což je přesně náš případ. Jednoduše vyvolejte nástroj Křivky (Ctrl + M), menu Vylepšit, a se zatrženým čtverečkem u položky Náhled chyťte střední či spodní část křivky a posuňte ji směrem ke světlům, tedy nahoru. Toto zesvětlení však neaplikujte (stornujte jej), pouze prozkoumejte, zda provedená retuš nezpůsobila ve stínech problémy.

Během úprav jsme se rozhodli neodstranit sto procent všech odlesků, ale ponechat některé barevné odlesky pro zachování „přirozenějšího“ výsledku.

Některá místa může být složité upravit jak Klonovacím razítkem, tak i Retušovacím štětcem. Do hry nám tak vstupuje Efektový štětec, kterým sice nemusíte být schopní zcela odstranit daný defekt, dosáhnete však alespoň částečného potlačení. Efektový štětec jsme použili ve dvou režimech, resp. Efektech. Prvním z nich bylo potlačení Jasu, druhým bylo snížení Sytosti. Sílu štětce můžete nastavit v kladných či záporných hodnotách, kladnými přitom můžete například sytost přidávat, zápornými pak desaturovat. Při snižování sytosti jsme nastavili Sílu na hodnotu -25 až -33 procent, s jasem však musíte být opatrnější a pracovat s hodnotami nižšími. Sílu u Efektu Jas jsme nastavili na – 5%.

Před úpravou.

Snížení saturace a jasu konkrétní oblasti pomocí Efektového štětce.

Mravenčí práce je hotova a v ideálním případě byste nyní mohli skončit. Našemu vstupnímu snímku však ještě dopřejeme drobnou korekci barev (směrem k modré), kontrastu (obojí pomocí nástroje Křivky) a v samotném závěru jej doostříme, což ilustrují následující obrázky. Chcete-li vědět více o barevných úpravách pomocí Křivek, podívejte se na minulý článek s úpravou plážové fotografie v postupu Ivo Prümmera.

Křivky – Snížení sytosti v červeném kanále.

Křivky – Snížení sytosti v zeleném kanále.

Křivky – Zesvětlení ve světlech a ponechání jasu ve stínech.

Parametry doostření pro upravovaný snímek.

Finální a původní snímek. Pro zobrazení změn posunujte rozdělovníkem mezi snímky.

Pošlete nám fotku
Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Po jejím zhodnocení bychom ji v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikovali na našem blogu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na blogu Milujemefotografii.cz.

 

Poslední aktualizace 14. března 2012

23 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře