Topiho tipy: Jak fotografovat v jeskyních

Řekněme si hned zkraje, že by na jeskyně mělo platit upravené pořekadlo o hospodě. Bez stativu do jeskyně nelez. Je fakt, že v plazivce stativ notně překáží, ale ve velkých jeskynních systémech se sály, jejichž stropy se rovnají výšce několika poschoďových domů, se stativ opravdu vyplatí.

Každý, kdo má alespoň trochu ponětí o focení v temnotách či zkušenosti s fotkami krajin, ví, že není stativ jako stativ. Takzvaná gorilí pracka je pro zrcadlovku nevhodná. Lehké a tedy levné plastové stativy se sice dají trochu zatížit (třeba fotobrašnou), ale festovní stativ (v mém případě několik kilo těžký Manfrotto) je v podstatě sázkou na jistotu.

Je to sice váha, kterou je nutné tahat na hřbetě, ale nerozkýve vám ho kdejaký vánek. A při několikavteřinových expozicích nikdy nevíte, kdy zafouká.

Při dlouhých expozicích v temnotách se vyplatí používat samospoušť, drátěnou nebo elektronicky řízenou spoušť. Tím se vyhnete riziku, že si při zmáčknutí do přístroje nechtíc drcnete. I okem nerozpoznatelný pohyb může být na snímku vidět.

Když je potřeba, tak vám stativ může posloužit i jako asistent. Čelovku nechte na místě, kde později budete stát vy. Zaostřete na světla, nastavte hodnoty, dejte samospoušť, doběhněte k čelovce a máte autoportrét. Třeba podobný jako tento z jeskyně Vjetrenica v Bosně a Hercegovině. Jen se nesmíte 8 vteřin ani pohnout. Já pro jistotu ani nedýchal.

Vjetrenica, stativ a samospoušť. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 8 s, F20, ISO 640, ohnisko 24 mm.

Myslíte si, že mít v jeskyni problém s přemírou světla je hloupost? A co ostré kontrasty, když máte v záběru světlo, zatímco v pozadí jsou temné, tedy na budoucím snímku neprokreslené, stíny?

Původně jsem chtěl vyfotit nápisy na zdi i se žárovkou, ale bylo mi jasné, že buď budou vidět písmena vyrytá do vápencových zdí a místo žárovky bude přepálený flek, nebo bude žárovka „akorát“ a písmenka zmizí ve tmě. Opět přišel ke slovu stativ a samospoušť. Jakmile cvakla závěrka, okamžitě jsem zastínil žárovku rukou. Onen zlomek vteřiny stačil na to, aby se žárovka na snímku objevila. Zároveň ale světlo dopadající na zeď osvětlilo nápisy.

Přesto bylo nutno udělat několik pokusů, než jsem byl dostatečně rychlý.

Jeskyně v Lang Son a žárovka. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/60 s, F13, ISO 640, ohnisko 24 mm.

Poněkud jinou záludností související s kontrastem je pohled ven z jeskyně. Máte-li v záběru ostře nasvícené plochy, dá se za „umělecký záměr“ prohlásit velká podexpozice. Tedy změření světlých ploch a exponování na ně. Okraj jeskyně následně získá černé kontury a výsledek je pořád lepší než přepálený bílý flek přebíjející vše podstatné.

Ovšem lepší je najít si takový úhel záběru, kde bude venkovní prostor tmavší. Není od věci použít třeba půlený filtr, horní část, odkud přichází světlo, bývá většinou silně osvětlená. Blesk se osobně snažím používat co nejméně a když už, tak odražený od stěny.

Pohled ven. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX, 1/25 s, F6,4, ISO 800, ohnisko 28 mm.

Jeskyně v Lang Son, severní Vietnam. Nikon D300s, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 10 s, F18, ISO 640, ohnisko 17 mm.

Jestliže jste v jeskyni a máte k dispozici alespoň čelovku, už se dá kouzlit. Pomůže vám dlouhá expozice. Kužel světla roztáhněte do co největší šíře a osvětlujte si plynulým pohybem scénu. Klidně postup opakujte několikrát a pak se dají snímky sloučit do dnes velmi populárního HDR.

Samozřejmě si můžete vypomoci bleskem, ale „blesk napřímo“ je poměrně nešťastná volba – snímek je pak plochý a nevyvážený. Ručně si můžete nasvítit i pozadí, zvýraznit stíny tam, kde je chcete mít a přístup je hned mnohem kreativnější. A fotograf by bezesporu měl mít kreativního ducha.

Nasvíceno baterkou. Nikon D200, AF-S Nikkor 12–24 mm F4 ED-IF DX, 20 s, F16, ISO 640, ohnisko 18 mm.

Dobšinská ľadová jaskyňa a jejich přístup k focení
„Jestli chcete fotit, musíte si zaplatit 10 euro,“ informoval mě pan pokladní a jeskyňářský průvodce v Dobšinské ledové jeskyni. Jakmile jsem zaplatil (a řekněme rovnou, že 250 korun není málo), tak mi zakázali používat stativ. Proč? Prý bych měl příliš hezké snímky. Když jsem se rozčiloval, že takové focení je docela k ničemu, bylo mi to… docela k ničemu. Berte mou neblahou zkušenost s naprosto hloupým přístupem (povolit focení za nemalý poplatek, to ano, zároveň ale zamezit vzniku dobrých snímků) jako varování. Než zaplatíte, ujistěte se, že můžete používat stativ.

Kapradina. Nikon D300s, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX, 1/40 s, F5,6, ISO 1000, ohnisko 85 mm.

Poslední aktualizace 6. listopadu 2012

11 0

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.