RAW: Prosvětlená silueta

Fotografický formát RAW je mezi fotografy, a to i amatérskými, značně rozšířen. Aby také nebyl, když vám dovolí provádět nejrůznější úpravy při jeho konverzi, které mají méně destruktivní dopad na finální technickou kvalitu snímku než u fotek pořízených přímo do JPEGu. Tentokrát jsme se pustili do zesvětlování stinných partií. 

Náš vstupní snímek byl fotografovaný v mírném protisvětle. Vinou toho se tak hlavní objekt topí ve stínu, což původně nebylo v plánu. Stejný záběr pořízený z rychle jedoucího člunu nebylo možné zopakovat, proto jsme se s ním museli poprat až při jeho zpracování na počítači. A protože byl pořízen do surového formátu RAW, využili jsme možností vytažení barevné informace ze stínů přímo v konvertoru. S originálním souborem (zde ke stažení) si náš postup můžete sami vyzkoušet.

Původní snímek bez úprav při konverzi. Olympus Pen E-PL3, Olympus M.Zuiko Digital 14–42 mm F3,5–5,6 II R, F5,4, 1/1600 s, ISO 200

Něco za něco
Když dynamický rozsah snímače nestačí fotografované scéně, je nutné korekcí expozice obětovat kresbu ve světlech, resp. stínech, za zachování obrazové informace ve stínech, resp. světlech. Případně pak ořezat jak nejtmavší, tak nejsvětlejší partie. Nelze ale univerzálně a jednoznačně říci, zda je lepší zachovat kresbu ve světlech či stínech. Vždy záleží na konkrétní scéně.
Formát RAW vám může mírně pomoci, protože při konverzi lze zachránit asi ±1 EV (expoziční hodnotu).

 

V pracovním okně Zoner Photo Studia 14 (ZPS) přepněte na záložku RAW. Prvním krokem při každé konverzi by mělo být vyvážení bílé. Na příslušném panelu tedy z výchozích hodnot změňte Teplotu bílé na hodnotu 6300 a Odstín na 9. Snímek jste tak zbavili nežádoucího chladně modrého zabarvení.

K zesvětlení tmavých částí se přesuňte k panelu Expozice. Posuňte Expozici do +0,8, tak dojde k celkovému zesvětlení snímku. Vzniknou ovšem přepaly ve světlech – z nejjasnějších partií se stane čistě bílá bez kresby. K eliminování tohoto neduhu posuňte jezdec Světla hluboce do mínusu. Podobně pak dejte do záporných hodnot i jezdec Stíny, díky čemuž nastavíte novou hranici stinných partií (došlo k jejich zesvětlení).

Protože stále nedochází ke kýženému výsledku, tedy stíny jsou stále příliš tmavé, využijte ještě funkci Tonální křivka. Ta obsahuje celou škálu od nejtmavších partií (dole) až po ty nejsvětlejší (nahoře). Pro zesvětlení stínů vložte nový bod na křivku poklepáním myši, chyťte jej a přetáhněte směrem nahoru. Protože však touto úpravo dojde i k silnému prosvětlení nejhlubších stínů a snímek tak vypadá nepřirozeně, vložte těsně k spodní hranici křivky ještě jeden bod. Ten vraťte na jeho původní umístění.

V samotném závěru jsme na záložce Objektiv potlačili chromatickou vadu, následně provedli ořez v poměru stran 3:2 a nakonec snímek konvertovali do formátu JPEG přes menu Soubor | Vyvolat, Ctrl + W.


Finální a původní snímek. Pro přechod mezi snímky najeďte na obrázek myší.

Kontrolujte přepaly
Ztrátu kresby ve světlech či stínech nemusíte kontrolovat jen při fotografování nebo prohlížení snímků na LCD panelu fotoaparátu. Když budete pracovat s nástroji ovlivňujícími jas a kontrast, vyplatí se hlídat si vznik možných přepalů a vyvarovat se jich. V Zoner Photo Studiu na to můžete využít rychlé klávesové zkratky Shift + O. Ta funguje nejen v Editoru, ale i v modulu RAW.

Poslední aktualizace 18. ledna 2012

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře