Neobyčejné snímky obyčejných scén – recenze knihy

Kniha Simona Bonda ‚Neobyčejné snímky obyčejných scén‘ slibuje čtenářům ukázat škálu postupů a metod ke zlepšení jejich fotografií. Láká na nové vidění světa okolo vás, uplatnění technik v praxi a tipy pro zachycení příběhu. Splňuje kniha autorova předsevzetí?

Simon Bond rozdělil svou knihu do šesti kapitol, které obsáhly nejen popis vybavení, způsob tvoření neobyčejného z obyčejného, techniky proměny, objevování světa s fotoaparátem, ale také postprodukci, organizaci a prezentaci snímků.

První kroky k lepším fotkám

I když se v úvodu Bond věnuje základnímu popisu technického vybavení, rozhodně nenudí řečmi o tom, že byste měli vlastnit takový nebo jinaký fotoaparát. Naopak dává najevo, že vždy je důležitější, co a jak budete fotografovat, než s čím. Přestože to samozřejmě může záležet také na vaší konkrétní specializaci, v obecné rovině však nemůžeme, než souhlasit.

Autor se věnuje také základnímu nastavení fotoaparátu, tedy např. funkcím různých fotografických režimů, práci se clonou a časem závěrky, nebo vyvážení bílé a ostření.

Bond sám sice nepopírá, že nejvíce možností vám poskytne digitální zrcadlovka, ovšem její nasazení nebere nijak dogmaticky. Rozebírá skutečně pouze základní příslušenství k DSLR – objektivy, filtry, externí blesk, stativ apod. A tento přehled je dostatečně odlehčený, aby začínající fotografy nezatěžoval přílišnými detaily.

Simon Bond – Neobyčejné snímky obyčejných scén.

Dostat se k podstatě

Jak z obyčejného udělat neobyčejné ilustruje na desítkách fotografií. Snímky trefně doplňují psané slovo a jsou skutečně ilustrativní, ukazují, že v podstatě kdekoliv se dá ze zdánlivě nezajímavé scény vytvořit vynikající záběr. Škoda, že kvalita některých fotografií je pouze lehce nadprůměrná.

Jako výborný nápad však hodnotím ukázky několika snímků z jednoho konkrétního místa. Těm je vždy (celkem sedmkrát v celé knize) věnována dvoustrana, na které naleznete celkový záběr daného místa či objektu (staveniště, městská krajina, venkov atd.) a další dílčí snímky, které vám pomohou porovnat, jak lze de facto kdekoliv najít spoustu zajímavých záběrů, i když na první (fotografický) pohled se může místo jevit jako vcelku nezajímavé.

V kapitole Techniky proměny vás pak autor seznamuje s nejrůznějšími fotografickými technikami a triky, se kterými můžete své snímky oživit. Rozebírá zde například zoomování během expozice, dlouhé časy závěrky, práci se siluetami, barevným kontrastem, vytváření panningu, práce se stíny a mnohé další. Jsou to techniky, které při správném použití mohou vašim snímkům přinést mnoho a společně s předchozí kapitolou tvoří esenci celé knihy.

Ukázka vnitřní dvoustrany.

Drobným zaškobrtnutím se nešlo vyhnout

V části knihy věnované objevování světa s fotoaparátem popisuje situace, do kterých se můžete při fotografování dostat – na co se soustředit, čeho využít, ať už jste kdekoliv na světě. Například využít možnosti provést předběžný průzkum konkrétního místa ještě před samotným focením. Nebo mít v zásobě alternativní plán, vracet se na stejná místa v různém ročním období a s různým vybavením atd.

Jak už bylo naznačeno, konkrétní vadou na kráse jsou ne vždy úplně stoprocentní snímky, což by ještě nevadilo, protože vždy doplňují probírané téma a k pochopení autorova záměru jsou dostačující. Z grafického hlediska ale přidal autor sazečům knihy nelehký úkol.

Své fotografie totiž často neořezává na standardní formáty, a poměry stran tak vypadají občas až nahodile (něco ve stylu „prostě se mi to tak vyšlo“). V důsledku toho se v knize setkáváme se snímky, které jsou příliš malé na úkor ostatních, jakoby se všechny za každou cenu „musely“ vejít na jednu konkrétní stránku. Například na str. 121 autor popisuje siluetu postav, které dané fotografii daly měřítko. Co z toho, když celá fotografie zde otištěná má rozměry asi 4,5 × 4 cm a postavy, o kterých je řeč, nejsou velké ani 1 cm. Bez lupy tak v tomto případě ani ránu. To jsou však pouze malé nedostatky vzhledem k celému přínosu Bondovy knihy.

Poslední strany knihy

V kapitole o postprodukci se pak autor věnuje několika málo skutečně elementárním úpravám, buď v globálním (např. úprava kontrastu, převod do čb) anebo lokálním měřítku (selektivní doostření).

Celou knihu uzavírá část Organizace a prezentace, ve které alespoň mně osobně chyběly zmínky o možnostech hodnocení fotografií, připojování klíčových slov a vlastně i o organizaci snímků v počítači obecně (jak fungují digitální fotografie jako soubory v počítači), což by někteří čtenáři podle názvu kapitoly mohly očekávat. Už zde tak spíše jen klouže po povrchu, než aby se pouštěl do hloubky.

Ke cti knize se sluší dodat, že nepapouškuje tisíckrát omletá pravidla kompozice, ale snaží se přistupovat ke snímkům jinak. I přes zmíněné dílčí nedostatky, je kniha celkem přehledně uspořádaná, klasifikuje konkrétní fotografické situace, i když ne se zcela jasně vymezenými hranicemi (to se ostatně ani nedá), a velmi dobře pomocí snímků ilustruje, jak lze podobně zajímavých fotografií dosáhnout.

Jestliže jste se cítili někdy na své fotografické cestě ztraceni, zdálo se vám, že už nemáte co objevovat, pak vám tato kniha může vstříknout novou fotografickou energii do žil. Určitě stojí minimálně za prolistování na pultech knihkupectví – nebo virtuálně na webu Zoner Pressu.

Název: Neobyčejné snímky obyčejných scén
Autor: Simon Bond
Překlad: Nikol Barochová
Vydáno: Zoner Press 2012
Počet stran: 160
Maloobchodní cena: 329 Kč (vč. DPH)

Poslední aktualizace 23. října 2013

13 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.