Nebojte se tvůrčí makrofotografie

Brouci, pavouci, vážky, okvětní lístky atd. To všechno patří mezi klasické líbivé náměty fotografie. K makrofotografii však můžete přistupovat i jinak. Jak? To vám prozradíme v následujícím textu.

Jistě všichni dobře znáte snímky všelijakého hmyzu nebo ještě detailnější záběry částí jejich těl. Více či méně zvládnuté snímky vážek a dalšího křídlatého i nelétajícího šestinohého hmyzu nebo pavouků a dalších vícenohých členovců jsou v oboru makrofotografie zastoupeny v hojném počtu.

Další početnou skupinu snímků tvoří detailní záběry flóry. Barevné a líbivé snímky ze světa rostlin navíc sklidí u něžného pohlaví větší úspěch, než například záběr na hlavu pavouka.

Všední a pro makrofotografii na první pohled neatraktivní předměty nás mohou při bližším zkoumání překvapit. Struktura listí uschlé kukuřice může například vzbudit dojem snímku dřeva.

Jiná makrofotografie

Přestože se v tomto článku budu věnovat makrofotogarfii, mnoho už toho k výše zmíněným záběrům psát nebudu. Nechci měřit síly s někým, kdo má nastudovaný život a fáze vývoje hmyzu, ví kdy a kam je vhodné, nebo naopak nevhodné vyrazit za ideálními snímky do terénu, kde leckdy čeká dlouhé hodiny na ideální snímek.

Tito fotografové mají můj respekt, ale zároveň musím přiznat, že mě pořizování podobných snímků mě nikdy příliš nelákalo. Navštěvování botanické zahrady a válení se v matčině zahrádce mě bavilo jen chvíli a ještě v letech, kdy jsem kýčovitými snímky kytiček mohl podarovat spolužačky a kamarádky. Ale ani o tom zde psát nebudu.

PET láhev od limonády může působit jako povrch těla nějakého plazu.

Z částečně vyhořelé vonné svíčky v ozdobné skleničce zase může v kombinaci se zajímavým pozadím vzniknout řekněme abstraktní dílo.

Začněte fantazírovat

V tomto článku chci tedy mluvit hlavně o tom, že zajímavé motivy pro makrofotografii se dají hledat i jinde. Že detailními záběry částí zcela všedních věcí okolo nás můžete vytvořit silný a zajímavý snímek. Když najdete zajímavý objekt a otevřete průchod své fantazii, vystačíte s tím na celou sérii povedených a abstraktních snímků.

Navíc v zimním období, které neúprosně nadchází a kdy se venku květinky a hmyz fotit nedají, by tento článek mohl být inspirací i pro ty, kteří by jinak své vybavení na makrofotografii odložili do doby, než venku opět rozkvetou louky a hmyz začne být aktivní.

Po pádu na zem se mi na několik částí rozbila hliněná soška, kterou vyrobil můj kamarád a daroval mi ji. Bylo mi líto její torzo vzít a vyhodit. Popustil jsem proto uzdu své fantazii a začal jsem jednotlivé kusy původní sošky kombinovat s dalšími předměty. Vznikla série nevšedních a zajímavých snímků.

Další snímek vzniklý ze série torza hliněné sošky.

Další snímek vzniklý ze série torza hliněné sošky.

Vybavte se hardwarem

Předpokladem k tomu, aby mohl fotograf pořizovat pořádné makrofotky, je i nějaké technické vybavení. Pominu možnost výběru režimu v menu digitálních kompaktů nebo mezi expozičními režimy u amatérských zrcadlovek. Mnohem lepších výsledků dosáhnete s mezikroužky. Pořízení celé sady (bývají tři) není příliš nákladná investice a poskytnou vám zcela nové možnosti.

Nákladnější, ale pro práci pohodlnější variantou, je pořízení makroobjektivu. Má osobní zkušenost se váže především k používaní mezikroužků.

Na fotoaparátu máte nasazený makroobjektiv, nebo mezikroužky s běžným objektivem. Při využití mezikroužků doporučuji používat pevné ohnisko s vysokou světelností. V kombinaci mezikroužků a objektivu totiž klesá světelnost této soustavy.

Už ani nevím, jak mě to napadlo, ale po hře se synovcem mi zůstal na klíně jeho plyšový pes. Vzal jsem baterku a prosvítil srst plyšové hračky proti objektivu. Vznikl docela zajímavý záběr, u něhož je těžké uhodnout, co na snímku ve skutečnosti je.

Vyberte ledničku

Představte si, že je venku tma, zima a vy máte čas, ale hlavně chuť fotit. Kam za zajímavými motivy na makrofocení? Nikam nechoďte! Klidně zůstaňte doma, protože i tam najdete vhodných detailů víc než dost.

Hned první objekty k fotografování můžete najít třeba v ledničce. Taková zelenina a ovoce hýří barvami, má zajímavý tvar a povrch, který může být hladký nebo má slupka určitou strukturu. Navíc po rozkrojení může být hodně fotogenický i vnitřek.

Samozřejmě se ale vůbec neomezujte na ovoce nebo zeleninu, případně jiný obsah vaší ledničky. Například oblé a lesklé tvary porcelánu nebo skleněného nádobí také mohou posloužit výborně. Nebojte se kombinovat objekty s různou barvou a strukturou nebo rozličnými tvary.

Zasahujte do fotografií

Vytvořte si improvizované zátiší, v němž s předměty různě hýbejte, měňte jejich vzájemnou polohu i směr zdroje světla (dobře poslouží i baterka nebo čelovka). Buďte kreativní a vrhněte se do světa abstrakce. Pracujte nejen se světelným, ale i barevným kontrastem. Uvidíte, že vás to vtáhne a budete kolem sebe koukat po tom, co byste ještě mohli použít.

Když jsem u moře, rád na pláži sbírám různé mušle a ulity. Z nich jsem v kombinaci s dalšími předměty a za použití různého osvětlení vytvořil soubor jakýchsi sci-fi krajin.

Další snímek ze série makro krajin.

Další snímek ze série makro krajin.

Při tvorbě makrofotografie, o které tu mluvím, není důležité, aby byl ten či onen hmyz nebo květ v dokonalé poloze a ostrý. Neděláte snímky do encyklopedie hmyzu nebo atlasu rostlin. Vlastně není důležité, aby bylo na první pohled zřejmé, co přesně na snímku je. Naopak. Například mě osobně vždy bavilo, když si přátelé nebo lidé na výstavách lámali hlavu nad tím, co to vlastně na té fotce je. Bavilo to i je a já měl pokaždé radost z jejich výrazů překvapení, když jsem nakonec prozradil, co se na daném snímku skutečně nachází.

Pusťte uzdu fantazii a nebojte se hrát si. Vytvořte si soubor zajímavých abstraktních fotografií, které pak třeba dobře poslouží alespoň jako originální výzdoba na stěnách vašeho bytu nebo kanceláře. S přáteli nebo kolegy pak se pak můžete bavit tím, když budou tipovat, co jste to vlastně fotografovali. Možná v tom dokonce najdete svůj způsob výtvarného vyjádření nebo originální fotografický „rukopis“.

A opět mušle. Na tomto i následujícím snímku je stejná ulita. Vybral jsem je záměrně proto, abych ukázal, jak málo ve světě makrofotografie stačí k tomu, aby nepatrným přeostřením a změnou úhlu záběru vznikly dva různé a originální snímky.

Poslední aktualizace 4. prosince 2013

48 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Bartoš

Fotografii se intenzivně začal věnovat v roce 1997. Tehdy na letní výtvarné akademii vyměnil kreslící a malířské potřeby za fotoaparát Zenith. V následujících letech postupně přešel od kreslení a malování výhradně k fotografování. Později se nechal na tři roky zaměstnat jako fotolaborant. V té době přišel rozmach digitální fotografie. Naučil se nové postupy a techniky zpracování a pochopil potenciál a význam nového trendu ve fotografii. Další tři roky pracoval jako Fotoeditor. Později působil jako fotoreportér pro Mediafax, zpravodaj v ČTK i redaktor ve vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době působí jako nezávislý profesionální fotograf. V jeho tvůrčí a komerční tvorbě dominují fotografický portrét, reportážní a dokumentární fotografie.

Číst všechny články.

Komentáře