Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz – recenze knihy

Kniha Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz je pro lepší přehlednost rozdělena do dvou samostatných tematických celků – Technické know-how a Pózy, přičemž druhá část je nepoměrně obšírnější. Neznamená to však, že by celých tři sta stran bylo plných fotografií bezchybně vyhlížejících a perfektně naaranžovaných modelek a nebohý čtenář se mohl jen dohadovat, jak asi ten který snímek vznikal. Právě naopak.

Samotné Pózy jsou členěny na podkapitoly, které vždy akcentují jednu konkrétní část těla, na níž je celý postoj založen. V obsahu se tedy můžete dočíst, že vás čekají slibné kapitoly Vestoje, Prohnutí a ohnutí, Z boku a zezadu, Na nábytku či Na podlaze/na zemi… ano, ještě stále jsme u fotografování. Některé pózy jsou demonstrovány také s rekvizitami.

Eliot Siegel – Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz.

Know-how je vždy stěžejní

Ale pojďme zpět k know-how. Zkušení fotografové s mnoha lety praxe za sebou tento třicetistránkový technický úvod s klidem přeskočí, my ostatní si ho naopak nastudujeme velmi pečlivě. Je totiž velice podstatné umět přinejmenším rozlišit, kdy je vhodné fotit modelku ze žabí perspektivy a kdy využít nízkého či dokonce vysokého úhlu pohledu. Každý z úhlů nám přinese naprosto odlišný výsledek a hodí se pro jiný typ fotografie.

Kromě tohoto autor samozřejmě zmiňuje také starý známý ořez fotografie, osvětlení, styling, použití rekvizit, focení v terénu versus ateliér, navození kontaktu s modelkou a samozřejmě následné softwarové úpravy, které představují jen letmý pohled na světelné úpravy a mírnou retuš. Na tutoriály a detailní popisy úprav tu není prostor a ani to není cílem knihy. Mě už tento výstižný a užitečný začátek zaujal natolik, že jsem měla chuť jít hned fotit. Co teprve následující strany!

Jen jedna je ta správná a Eliot Siegel ví proč

Druhá, ta obsáhlejší část knihy s názvem Pózy je prostě skvělá. Všechny pózy, které jste za svůj život viděli v reklamních brožurách, editorialech, na billboardech, na plakátech, na módních blozích apod. Všechny tady jsou! Ty špatné a méně povedené i ty perfektní. Což je další věc, která mne nadchla – uvedené pózy a výrazy modelky jsou zde vždy doplněny komentářem a vysvětlením (v knize je najdete v boxu s názvem Eliotův výběr), co konkrétně je na daném snímku dobře/špatně, proč autor jako výsledný snímek zvolil právě ten a ne jiný z devíti zobrazených.

Tento způsob dává čtenáři prostor k porovnání více fotografií jedné modelky v téměř totožných pózách, přičemž autor nenechá nikoho na pochybách – po mnoha a mnoha letech fotografování žen pro reklamu i uměleckou sféru už ví, že jen jedna póza bude nakonec vypadat bezchybně a také stručně vysvětlí proč. A vy s ním musíte nakonec souhlasit. U těchto výběrů nechybí také znázornění nasvícení scény externími blesky a jejich orientace vůči modelce.

Tisíc póz a každá jiná

Je zajímavé sledovat, jak na čtenáře každá série póz působí úplně jinak. Prvek uvolnění přinášejí pózy v pohybu plné života a energie, naopak u speciální podkapitoly Přehnané pózy je zřejmé, že tyto se nehodí zdaleka pro každého a pro každou příležitost. Ostatně k tomu, jaký postoj zvolit a k jakému výrazu ženu při focení přimět, vás tato kniha bezpečně navede.

Kromě autora přispěli do knihy svými snímky také módní fotografové z celého světa, kteří jsou uvedeni v úvodu některých kapitol, kde nastiňují svůj pohled na styling, postoj a celkový výraz modelky a pojetí fotografie v reklamní branži nebo uměleckých kruzích.

Za mě osobně je 1000 dokonalých póz fotografická kniha roku. Pokud fotíte ženy a občas tápete, jak modelku nastylizovat či jen hledáte novou inspiraci a chcete vyzkoušet doslova tisíc a jednu pózu, nová kniha Eliota Siegela je přesně to, co nyní potřebujete.

Název: Naučte se fotografovat ženy: 1000 dokonalých póz
Autor: Eliot Siegel
Překlad: Pavel Vaida
Vydáno: Zoner Press 2013
Počet stran: 320
Maloobchodní cena: 621 Kč (vč. DPH)

Poslední aktualizace 18. listopadu 2013

71 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?

Autor: Eva Škaroupková

Od konce roku 2009 pracuje v softwarové divizi ZONERu, kde se zabývá obchodem a marketingem v zahraničí. Je tak trochu rusofilka, studium ruštiny a mezinárodních vztahů na ní zanechalo své stopy. Kromě cest do Ruska vyhledává také cesty kamkoliv jinam, poznání a objevování nového. Miluje léto, teplo, slunce a plážový volejbal a od jisté doby také fotografování.

Číst všechny články.