Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

Mihaela Noroc vyrůstala obklopená obrazy svého otce, plnými barev, které se jí daří vnášet i do svých portrétů. Procestovala přes padesát zemí světa včetně Tibetu, Severní Koreje, Amazonského pralesa a několika válečných zón. Prostřednictvím vizuálně precizních fotografií a krátkých příběhů nám ve své první knize The Atlas of Beauty poodhalila život více než 500 žen a ve své práci dál pokračuje.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

„Mnohé z nich tvrdě pracovaly a občas čelily diskriminaci. Ale i za těchto těžkých podmínek zářily jako hvězdy – důstojností, silou a krásou,“ popisuje v knize The Atlas of Beauty. Pojďme se nyní podívat, co se z jejích portrétů můžeme přiučit jako fotografové.

Přátelská a bezpečná atmosféra

Na svých snímcích zachycuje autentický a přirozený výraz žen bez strojenosti. Většina je z ulice, kde svoji vyvolenou osloví a požádá ji o fotku. Někdy musí požádat o svolení i jejich manžela, bratra nebo otce. Některé ženy utěší, že nemusí být hubenější, mít make-up a hezčí šaty, aby byly krásné, jindy má jen pár minut, než ženě poletí letadlo, než jí začne zkouška v divadle nebo než kadeřník nažhaví natáčky. 

Úsměv a pochopení pro ženiny obavy hraje významnou roli, k tomu zájem o její příběh – stačí i pouhá otázka, kam má namířeno, odkud jde nebo jak se má, aby se poodhalil kousek z jejího života, z její kultury a jejího smýšlení.

„Přistoupím k ženě, kterou chci fotografovat na ulici. Vysvětlím jí, o čem je můj projekt. Někdy svolí, někdy ne, to záleží i na zemi, ve které jsem,“ vysvětluje Mihaela Noroc v rozhovoru pro BBC.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Milán, Itálie. „Milán je z hlediska módy jedním z nejdůležitějších měst na světě. Krásné ženy z celé planety sem přichází pracovat jako modelky. Ve městě jsou však tisíce dalších krásných žen a jejich krása obvykle zůstává bez povšimnutí. Na začátku Laile nechtěla, abych ji vyfotografovala, protože dle svých slov není dost krásná.“ The Atlas of Beauty.

Přímý pohled do objektivu

Je to právě přímý pohled do kamery, který nás k portrétované připoutává, díky kterému se nás snímek dotýká kdesi v oblasti hrudníku. Mezi fotografiemi Mihaely Noroc nenajdeme jedinou, ve které by měla ženy oči sklopené nebo zahleděné do dálky. Po milionté v historii lidstva potvrzuje, že oči jsou zrcadlem duše. Žena navíc díky přímému pohledu působí sebejistě, což v mnohých částech světa nemusí být vůbec lehké.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Medellin, Colombia. „Medellin je město s bouřlivou minulostí, je to místo, které Pablo Escobar nazýval domovem a odkud řídil celou svou zločineckou síť. Jeho obyvatelé žili mnoho let pod neustálým terorem. Poté, co jsem do města dorazila, objevila jsem jedny z nejzajímavějších ženských tváří. Snažila jsem se jim povědět o svém projektu, ale ani nezastavily. Spěchaly, aniž se na mě podívaly. Až za nějaký čas mi někdo vysvětlil, že se bojí mi dát svolení, abych je vyfotografovala, protože mě neznají osobně a nevědí, kdo vlastně jsem. S velkými obtížemi jsem konečně vyfotografoval Estefanii.“ The Atlas of Beauty.

Barvy, které se perfektně doplňují

Podobně jako v tvorbě reportéra Steva McCurryho, i pro portréty Mihaely Noroc je charakteristická precizní práce s barevnou kompozicí. Zatímco analogické barvy evokují harmonii, kontrastní neboli doplňkové barvy jsou mnohem výraznější a vnáší do snímku dynamiku.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů - barevny kruh

Umění je barvy vyvážit a vhodně zkombinovat. Začínajícím fotografům pomůže barevný kruh. Doplňkové barvy leží naproti sobě (například modrá a červená), zatímco analogické barvy najdeme vedle sebe (třeba modrá a fialová). Velmi jednoduchým a efektivním řešením, jak zdůraznit hlavní motiv, je najít k němu kontrastní pozadí.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Maramureș, Rumunsko. „Do Maramureșu jsem přišla hledat staré tradice, jež jsou stále přítomné. A našla jsem mnoho z nich. Ji jsem vyfotografovala poté, co celou noc koledovala s dalšími mladými lidmi z vesnice, oblečenými také v tradičním oblečení. To dělají o vánocích. Místní lidé chodí z jednoho domu do druhého, od soumraku do úsvitu, aby si popřáli všechno dobré a připojili se ke svým hostitelům na kulinářské hostiny.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Pokhara, Nepál. „Byla neděle roku 2015 a stejně jako každý víkend, i tentokrát mnoho lidí z Pokhary v Nepálu trávilo čas kolem nádherného jezera Phewa.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. „Když jsem před téměř dvěma lety cestovala po Indii, všimla jsem si, že vlaky jsou životně důležitým oběhovým systémem země. Každý den přepravují více než dvacet milionů lidí. Jen si představte dvacet milionů fascinujících příběhů!“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Neapol, jižní Itálie. „Serena dělá tyto malé rohy, jež jsou populárními amulety štěstí v Neapoli a dalších částech jižní Itálie. Italsky se jim říká ‚Cornicelli‘, mají prastarý původ. Malou dílnu otevřeli mí rodiče. Nyní pokračujeme v tradici já a moje sestra. Vyrábíme zde rohy a prodáváme je v přízemí, kde máme obchod.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. „Ve vesnicích a menších městech v Guatamele nosí většina Mayských žen tradiční oblečení. Pyšní potomci mayské civilizace mají velký smysl pro barvy a silnou touhu udržet svou kulturu naživu.“ The Atlas of Beauty.

Přirozené světlo

Ty odlesky v očích, to není softbox nebo externí blesk. Na všech fotografiích nejen u tohoto článku můžete pozorovat, jak se dá pracovat s přirozeným světlem. Na fotce níže fotografka rozptýlila korunou stromů ostré polední slunce, které jinak vytváří temné stíny. Přírodním difuzérem může být i zatažená obloha, která je pro fotografování portrétů ideální – světlo je rovnoměrně rozptýlené po celé tváři.

„Během fotografování používám vždy přirozené světlo. Snažím se vytvořit pocit pohodlnosti a zachytit magický okamžik, kdy se žena otevře a kdy se mohu ponořit do jejích očí a zachytit její vnitřní krásu,“ popisuje Mihaela Noroc.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Kolkata, Indie. „Mezinárodní den žen jsem strávila prozkoumáváním ulic Kalkaty v Indii, známého také jako „město radosti“. A je to pravda! Navzdory všem bojům a výzvám mě většina žen přivítala s velkým úsměvem na tváři. Náhodou jsem dokázala tuto krásnou skupinu žen vyfotografovat z podhledu. A myslím, že to dokonale ukazuje jejich sílu. Život má mnoho stínů, jako tato fotka, ale nezapomeňme na světlo, radost. Je vždy tam. Zakusme ho a nabídněme těm, kteří mají méně štěstí.“ The Atlas of Beauty.

Oddělte postavu od pozadí

Shluk lidí, pohybu, barev a tvarů, ve městě běžná vizuální přestřelka. Buď můžete portrétované přemluvit, aby s vámi zašli do postranní uličky a na podobná klidnější místa, nebo si musíte poradit s tím, co máte. Nejjednodušší způsob, jak snížit rušivé prvky, je použít objektiv s delší ohniskovou vzdáleností a nastavit nízké clonové číslo, například f/2.8. Tím docílíte velmi malé hloubky ostrosti, která osobu izoluje od pozadí. A je to právě ona, kdo přitáhne divákův pohled. 

Nezapomeňte však na barevný kruh a kontrastní barvy, aby pohled diváka neputoval od tváře k výraznému červenému fleku v pozadí – že by turban nějakého Inda anebo dopravní značka? Ale pozor: u skupinových portrétů je potřeba použít vyšší clonu, například f/8, především pokud stojí za sebou.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Pyongyang, Severní Korea. „Zřídka jsem viděla takovou koncentraci uniforem; v této společnosti jsou všude. Tato žena byla průvodcem ve vojenském muzeu.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Bukurešť, Rumunsko. The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Kolkata, Indie. The Atlas of Beauty.

Pracujte s kontextem

Sled tváří se snově rozostřeným pozadím by začal po čase unavovat i lenochoda. S použitím širokoúhlého objektivu nebo vyššího clonového čísla dodáte do snímku více z prostředí, ve kterém portrétovaný žije. Tetelivý ruch ulice, architektura typická pro pouštní nebo futuristická města, ručně tkané koberce po stěnách, to vše pomáhá divákovi dokreslit si obrázek o každodenním životě člověka na snímku a o jeho kultuře.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Cuenca, Ekvádor. „Okamžik něhy na trhu s potravinami.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Mexico City, Mexiko. „Kapitán Berenice Torres je pilotem vrtulníku mexické federální policie. Tato statečná žena, která je také matkou, je součástí jednotky zvláštních sil, jež bojuje proti drogovým kartelům nebo zachraňuje lidi před přírodními katastrofami. Když mluví o své práci, vášeň v jejích očích je působivá.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Amazonský prales, Ekvádor. „Stále více amazonských kmenů začíná v každodenním životě nosit moderní oblečení. Stále si však uchovávají své tradiční oblečení pro důležité události. Tuto mladou ženu jsem fotografovala ve svatebním.“ The Atlas of Beauty.

Sbíhání linií

Další tip, jak vizuálně zaměřit pozornost přímo na portrétované, je nechat k nim směrovat linie, které se přirozeně v prostoru objevují. Mosty, domy, cesty, záhony, na tom nezáleží.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. „Živoucí důkaz různorodosti Ameriky. Tato mladá Mexičanka má africké, domorodé a evropské kořeny. Nadia studovala v Oaxaca v Mexiku, když jsem ji minulý rok potkala.“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. „Elegance a síla spolu úžasně koexistují ve většině indických žen, které jsem potkala.“ The Atlas of Beauty.

Tip na základní pózu, která sluší každému

Sebejistota žen vyzařuje nejen z jejich pohledu a zdvižené brady, ale i z držení těla. Nevím, zda Mihaela portrétovaným říká, jak se mají postavit, ale na jejích portrétech můžeme vypozorovat užití základní pózy: šikmá linie ramen. 

Jak na to? Je to jednoduché – portrétovaného požádejte, aby se postavil mírně bokem k objektivu, přičemž přenese váhu na jednu nohu a hlavu natočí zpět k vám. Tím obohatíte portrét o pár líbivých linií a máte zaděláno na dobrou fotku.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Teherán, Írán. „Mahsa je grafička a je hrdá na to, že je od svých osmnácti let finančně nezávislá. Její jméno v perštině znamená ‚jako měsíc‘. Když byla adolescent, její otec trval na tom, ať studuje, aby se stala doktorkou, ale Mahsa se zajímala více o umění a rozhodla se stát grafičkou. Plánuje si otevřít vlastní firmu.“ The Atlas of Beauty.

Zaměstnejte jim ruce

Pokud fotíte celou nebo tři čtvrtě postavy, dávejte si pozor, co dělají portrétovaní s rukama. The Atlas of Beauty je studnicí inspirace: ženy mají ruce klasicky založené na prsou, v pase nebo v klíně, případně si jimi podpírají hlavu. Mimoto si ale přidržují šátek, šaty a kapuci, drží knihy, mušle, zeleninu, řídítka kola, boří prsty do hřívy koním, a světě div se, vždy u toho vypadají naprosto přirozeně.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Kyjev. Ukrajina. „Grace se narodila ukrajinské matce a indickému otci. Vyrostla na Ukrajině a nyní studuje žurnalistiku v Kanadě. ‚Cítím se spíš jako součást Matky Země než konkrétní země.‘“ The Atlas of Beauty.

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

Mihaela Noroc: 10 věcí, které nás může naučit o focení portrétů

© Mihaela Noroc. Buenos Aires, Argentina. „Vyfoťte mě, prosím, rychle. Jdu pozdě ke kadeřníkovi.“ Maria, 95. The Atlas of Beauty.

Hledejte ve fotografování smysl

Mihaela Noroc našla něco vzácného: poslání. Svou tvorbou se snaží ukázat svět v jeho bohatosti a různorodosti. Pátrá po vnitřní, nikoli vnější kráse. Chce ukázat, co máme jako lidé společného, co nás spojuje. Ženy na jejích fotografiích jsou zajímavé samy o sobě, ale až v sérii s ostatními portréty přesahují sebe samotné. 

„Nakonec jsme všichni součástí jedné krásné rodiny,“ říká Mihaela a nepřímo tak odkazuje na neméně ambiciózní projekt Edwarda Steichena The Family of Man, který vznikal bezprostředně po druhé světové válce.

Abychom nezabíhali k sentimentálnosti, víte, co doporučuje autorka fotografům, kteří by chtěli jít v jejích stopách? Pořídit si dobré boty. Práce, jako je ta její, vyžaduje hodně chůze a objevování.

Popisky k fotkám volně přeložila autorka článku.

Poslední aktualizace 19. března 2020

7 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Ester Dobiášová

Obdivuji (nejen) dokumentární fotografy a sama se v rámci vlastní tvorby snažím vytvářet série, které propojuje čitelná myšlenka, ale ponechávají prostor domýšlení, příběhům. Věnuji se i reportážní a cestovatelské fotografii a již třetím rokem vedu fotografické kurzy pro teenagery. Na moji tvorbu se můžete podívat na mých stránkách.

Číst všechny články.

Komentáře