Jak se připravit na fotografování leteckého dne

Máte-li zálusk na fotografování vojenských letadel, pak vám září nabízí hned dvě ideální příležitosti. V tomto měsíci se totiž každoročně opakují dvě největší události u nás: CIAF v Hradci Králové a Dny NATO v Ostravě.

CIAF (Czech International Air Fest) v Hradci Králové i Dny NATO v Ostravě jsou dobře dostupné akce, jak veřejnou dopravou, tak autem. Placená parkoviště se v obou případech nachází v bezprostřední blízkosti areálu. V Hradci počítejte se vstupným v řádu stokorun, ostravská akce bývá již tradičně zdarma.

Ve vzduchu nebo na zemi

Fotografování na těchto akcích se odehrává dvojím způsobem: fotografování nehybných strojů – statické ukázky, kdy jsou letadla pro návštěvníky k shlédnutí na zemi, a dále také fotografování dynamických letových představení – letových ukázek.

Drobnou výhodu někdy představují press akreditace (organizátoři obou akcí poskytují pokyny v této oblasti na svých webech), které umožňují v Hradci vstup zdarma, a lepší možnost přístupu k fotografovaným strojům – např. návštěvu tzv. stojánky letadel, která budou představena ve vzduchu, kam se s běžným lístkem nedostanete.

Letoun Hawker Harrier britského královského letectva. Vzhledem k vyřazení tohoto typu se s ním už na leteckých dnech nepotkáte (Dny NATO 2006). Canon EOS 350D, EF-S Canon 18–55 mm F3,5–5,6, 1/400 s, F8, ISO 200, ohnisko 18 mm.

CIAF (Czech International Air Fest)
Asi obecně nejznámější česká letecká akce CIAF se několik let sice odehrávala v Brně, ale tradičně bývala a nyní je opět doma na letišti v Hradci Králové. Na rozdíl od akce v Ostravě již nyní účast jednotlivých zahraničních letectev nebývá tak atraktivní jako v době, kdy se jednotlivé velmoci předháněly v nabídkách na vyzbrojení české armády nadzvukovým letectvem, nicméně i v současné době se organizátorům daří sestavit kvalitní program, sestávající z vystoupení skupin i jednotlivých letounů. Těšit se můžete např. na francouzskou skupinu Breitling Jet Team, létající na českých strojích L-39 Albatros.
Kdy: 8. – 9. září 2012
Kde: Hradec Králové

Statické ukázky bývají pro letecké fotografy méně atraktivní, ale na druhou stranu počet vystavených strojů na zemi bývá větší, než těch létajících. Problémem pro vhodnou kompozici při fotografování strojů na zemi jsou bohužel převážně návštěvníci, kteří „okupují“ ploty kolem letadel a mnohdy brání čistému výhledu na letadlo.

Tento nedostatek někteří fotografové řeší pomocí přenosných schůdků. Vyhnutí se davům je také možné v případě, kdy areál přehlídky navštívíte hned zkraje dne, kdy je počet přítomných osob nižší. V ranních hodinách ale bývá ještě mnoho letadel přikryto plachtami (pouze překryt kokpitu) a v celé kráse se ukážou až během dne.

Bez zrcadlovky to půjde hůř

Stále opakovaným nešvarem ze strany organizátorů je pak příliš malá vzdálenost mezi jednotlivými exponáty, která také mnohdy zamezuje výhledu na fotografovaný exponát. Pro účely fotografování statických ukázek jsou vhodné základní nebo mírně širokoúhlé objektivy, postačující službu udělá i běžný kompaktní fotoaparát. Nedílnou součástí leteckých dnů je také přítomnost posádek vystupujících letounů a nezřídka se vám naskytne možnost se s nimi vyfotit.

Dlouhá chvíle posádky letounu C-130 Hercules, který doprovázel britskou akrobatickou skupinu Red Arrows. (Dny NATO 2006). Canon 350D, Sigma 50–500 mm, F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/500 s, F13, ISO 400, ohnisko 57 mm.

K fotografování letových ukázek s kompaktem zapomeňte – jediným myslitelným fotoaparátem je zrcadlovka, neboť pouze u té reaguje spoušť bez prodlevy a fotíte opravdu to, co aktuálně vidíte v hledáčku, nemluvě o nezbytné možnosti sekvenčního snímání více snímků za sekundu.

Málokterý kompaktní fotoaparát také nabízí potřebný rozsah ohniskových vzdáleností (jestliže zrovna nemáte v rukou ultrazoom), a pro účely letecké fotografie už vůbec nebývá dostačují rychlost elektronického zoomu. Stěžejní vlastností techniky je totiž rychle zoomující a ostřící objektiv. Fotografovaná letadla sice nelétají nadzvukem (pro účely ukázek předpisy omezují maximální rychlost), ale i tak se pohybují rychlostí v řádu stovek kilometrů za hodinu.

Jedna ze skupinových formací akrobatické skupiny Turkish Stars, létající na sice již starších, ale nadzvukových letounech americké výroby F-5 Tiger. Vzdálenost mezi letadly není větší než několik metrů (Dny NATO 2011). Canon EOS 7D, EF Canon 100–400 mm F4-5–5,6 L IS USM, 1/4000 s, F8, ISO 320, ohnisko 400 mm.

Dny NATO v Ostravě
Z nadcházejících dvou přehlídek jsou Dny NATO sice ta s kratší tradicí, ovšem s každoročně lepším programem. Pravidelně se koná na letišti Leoše Janáčka v Ostravě Mošnově. Znatelnou výhodou je to, že akce je stále pořádána zdarma. Od CIAFu i jiných leteckých dnů v ČR odlišuje Dny NATO zejména fakt, že se nejedná čistě o letecký den, ale na své si přijdou i příznivci pozemní bojové techniky během četných dynamických ukázek např. tanků, lehkých obrněných vozidel aj. Letos největším lákadlem bude chystaná letová ukázka amerického strategického bombardéru B-52.
Kdy: 22.–23. září 2012
Kde: Ostrava-Mošnov

Nejčastěji používané ohniskové vzdálenosti pro letecké fotky se pohybují v rozsahu 300 až 500 mm. S dlouhými expozicemi při fotografování pohyblivých objektů na větší vzdálenosti moc štěstí nepořídíte, výjimku tvoří snaha o zachycení „kruhu“ rotujícího rotoru vrtulníku, nebo dosažení panningu při fotografování startujících letadel.

Dva stroje F-5 Tiger turecké akrobatické skupiny Turkish Stars (Dny NATO 2011). Canon EOS 7D, EF Canon 100–400 mm F4-5–5,6 L IS USM, 1/1600 s, F8, ISO 320, ohnisko 190 mm.

Najděte to správné místo

K pořízení dobré fotografie je samozřejmě nejdůležitější světlo. Nevím, zda se jedná o náhodu, nebo záměr vojenských stratégů, ale v Česku snad neexistuje letiště, na kterém by byl při leteckých dnech prostor pro diváky vzhledem k runwayi z jihu. Tedy tak, aby bylo možné fotografovat se sluncem v zádech.

Vystoupení dvojice vrtulníků Mi-24 české armády bývá často jedním z nejlepších bodů letového programu. Stroje východní provenience jsou vzácné zejména pro fotografy ze západní Evropy. Tento obrázek nebyl pořízen z prostoru vyhrazeného pro diváky. (Dny NATO 2010). Canon EOS 7D, Sigma 50–500 mm F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/1600 s, F8, ISO 500, ohnisko 50 mm.

Jestliže chcete opravdu kvalitní fotografie letových ukázek a ne pouze sotva znatelné obrysy letadel v oparu, musíte se obvykle vypravit po vlastních nohách do přilehlých polí a luk, odkud získáte diametrálně rozdílné – lepší – světelné podmínky.

Znamená to sice několik desítek minut přesunu, ale výnos v podobě kvalitních fotek je proti těmto „nákladům“ naprosto zásadní. Nutno však počítat s tím, že v prostorech nevyhrazených pro diváky nenaleznete všudypřítomné stánky s občerstvením ani např. toalety.

Oblasti v okolí letišť navíc bývají při leteckých dnech uzavřené pro dopravní prostředky, proto nezbývá než opravdu chodit pěšky. Prostor pro letové ukázky je tradičně od dráhy letiště (tzv. display line) na druhou stranu od diváků, pouze v Ostravě je display line kolmo na vzletovou dráhu, jižně od prostoru pro diváky. Pro orientaci je vhodné podívat se na veřejné mapové servery nebo mapky na webech leteckých dnů.

Letoun JAS-39 Gripen českého letectva při letové ukázce, kondenzační efekty (patrné na náběžné hraně křídla) jsou pro fotografy vděčným objektem a důkazem, že display piloti svá vystoupení rozhodně „neflákají“ a zažívají silná přetížení (Dny NATO 2010). Canon EOS 7D, Sigma 50–500 mm F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/250 s, F8, ISO 500, ohnisko 363 mm.

Štěstí přeje připraveným

Při focení vám bude velkou výhodou znalost sestav jednotlivých letounů nebo skupin – letový řád jednotlivých ukázek (jejich pořadí) naleznete na webu daného leteckého dne. Většina armád má pro účely předvádění na leteckých dnech vyčleněny speciální stroje nebo skupiny (a piloty), obvykle ve speciálních atraktivních barvách létající v předem nacvičených sestavách a variantách, které se nemění třeba i několik let. I když čas od času ke změně dojde, je užitečné alespoň rámcově vědět, co za figuru či prvek sestavy aktuálně přijde, odkud letadlo přilétne, jakou rychlostí atd.

Jako fotograf se následně můžete mnohem lépe připravit na nadcházející záběr a minimalizujete možnost propásnutí zajímavé příležitosti. Ze stejného důvodu nedoporučujeme dívat se na vyfocené snímky ihned po jejich pořízení, protože tím rovněž ztrácíte přehled o probíhajícím představení.

K jedněm z nejatraktivnějších vystoupení mezi zástupci letectev Evropy paří tento nizozemský letoun F-16 v poutavém oranžovočerném zbarvení. Zde zachycen při vypouštění divácky vděčných světlic, tzv. „flares“, v boji používaných k odklonění teplem naváděných raket (Dny NATO 2011). Canon EOS 7D, EF Canon 100–400 mm F4-5–5,6 L IS USM, 1/800 s, F8, ISO 200, ohnisko 400 mm.

Relativně nejjednodušší je focení sólové ukázky letounu, kdy fotografovaný objekt je jen jeden. Větší možnosti (ale také náročnější) kompozice nabízí skupinová představení, ty jsou složeny obvykle ze 4–10 letadel. Ty můžete zachytit jako celky, vybrat si detaily nebo využít třeba motivu opakujících se prvků.

Na kompozici má člověk třeba i desetiny vteřiny, doporučuji tedy ne tolik zoomovat, aby byla pravděpodobnost zachycení objektu větší, s případnou možností ořezu, otočení atd. Obrácenou stranou mince je pak menší možnost zachycení detailu, je to v podstatě jen o zkušenostech. Udržet rychle letící letadlo v hledáčku ale nikdy není tak úplně jednoduché.

Obzvláště při vystoupení skupin jsou působivé dýmovnice na letadlech, často v národních barvách státu, který skupina reprezentuje. Zde čtyři letouny švédské skupiny Team 60 na starších strojích Saab Sk60 (CIAF 2006, Brno). Canon EOS 350D, Sigma 50–500 mm F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/2500 s, F8, ISO 400, ohnisko 313 mm.

Poprvé na airshow?
Jestliže se na letecký den chystáte vůbec poprvé, neměli byste zapomínat na několik důležitých bodů:

  • Budete celý den na slunci, takže první důležité nefotografické doporučení zní: použijte opalovací krém, nebo pokrývku hlavy. Pro jistotu přibalte deštník nebo pláštěnku. Půjdete-li mimo letiště tak občerstvení
  • Počítejte s tím, že návštěvnost podobných akcí dosahuje desítek tisíc lidí
  • Při možnostech podívat se i do některých letadel tak čekejte fronty
  • Záložní karta (na leteckém dni obzvlášť) a dobité baterie fotoaparátu jsou samozřejmostí
  • Již před leteckými dny bývá na webu pořadatele dostupný časový harmonogram ukázek, můžete si tak naplánovat co chcete vidět a přizpůsobit tomu svůj program
  • Nesnažte se zoomovat až nadoraz
  • TIP: Pořadatelé po skončení akcí obvykle vyhlašují webové divácké fotosoutěže

Letecký den pro opravdu zapálené nadšence netrvá pouze jedno odpoledne či den, ale velkou výhodu skýtá přítomnost na místě konání leteckého dne ještě před jeho začátkem. Typicky to bývá pátek před víkendem, kdy probíhají jednak přílety účastníků a také nácviky jednotlivých vystoupení v podmínkách toho kterého letiště. To umožní fotografovi odkoukat chystaná představení na víkend. Podobně tomu bývá v pondělky po leteckých dnech, kdy naopak většina strojů odlétá.

Na místě před i po akci

Piloti jsou také jenom lidé a rádi si hrají, proto si občas „na rozloučenou“ s letištěm a spottery neodpustí některé kousky na hraně předpisů, např. nízké průlety, velmi vysoké rychlosti apod., když budete mít štěstí, můžete vyfotit například před startem mávajícího pilota atd. Dny před a po leteckých dnech také oddělují skutečné nadšence od těch, kteří se přišli „jen“ podívat.

V publiku tak proto právě mimo hlavní dny airshow narazíte právě na skalní fotografy, kteří si focení náležitě užívají, nebo například pracují pro různé letecké časopisy či jiná média. Atmosféra v tyto dny je tedy mnohem méně masová a mnohem více nadšenecká.

Typický obrázek ze sklizeného pole v okolí letiště, mimo prostory vyhrazené pro diváky. Nadšenci všech věkových skupin a různých národností si mají vždy o čem povídat. Mezi spottery převažuje značka Canon, následována samozřejmě Nikonem. Ne příliš často, ale mezi spottery lze potkat i ženy (CIAF 2006, Brno). Canon EOS 350D, Sigma 50–500 mm F4,0–6,3 APO EX DG HSM, 1/160, F9, ISO 200.

Základní úpravy v počítači
Při následném nahrání snímků do počítače, jejich vytřízení a zásahům do nich se často budete muset potýkat s těmito úpravami:

  • Mazání fotografií s kusem křídla mimo rám snímku, letadlo bez špičky apod.
  • Ořezávání fotografií
  • Při dobrém nasvětlení mnoho snímků výrazné zásahy potřebovat nebude – standardně se jedná o doostření, jas, kontrast a tonální úpravy

 

Opět již jednou zmíněná skupina Turkish Stars ve figuře podpořené efektem dýmovnic – většina akrobatických skupin kombinuje během vystoupení skupinové prvky a představení sólistů nebo dvojic (Dny Nato 2011). Canon EOS 7D, EF Canon 100–400 mm F4-5–5,6 L IS USM, 1/1600 s, F8, ISO 320, ohnisko 100 mm.

Poslední aktualizace 6. září 2012

85 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Ondřej Moravanský

Hlavními objekty před mými objektivy byly, jsou a budou letadla. Ve všech podobách, úhlech, ročních dobách i kontextech. Velká, malá, dopravní, nákladní, vojenská, civilní, na letištích, leteckých dnech i v terénu. Mimoto se věnuji občas reportážím z různých veřejných akcí a v poslední době zastoupení v mém portfoliu výrazně stoupl počet fotografií architektury a kulturních památek.

Číst všechny články.

Komentáře