Jak odstranit červené oči

Červené oči na fotografii jsou nepříjemným nešvarem, který vzniká nejčastěji při fotografování s bleskem. Odstranění tohoto efektu je možné také při úpravě fotografií během postprodukce.

Jev červených očí vzniká obvykle při fotografování s bleskem, především pak při fotografování kompaktním přístrojem, který má blesk umístěn poměrně blízko ose objektivu. Výsledkem při fotografování je rozzářené oko, kdy přímo na sítnici dopadá velká část světla, zornice je rozšířená, jelikož se fotografovaný nachází v místě s nedostatkem světla a tudíž odráží světlo ve větší ploše.

Nejčastěji se s tímto problémem budeme potýkat u fotografií dětí, jelikož jsou natolik přirozené a nezatížené zkušenostmi, že se rády podívají přímo do objektivu. Eliminace tohoto efektu je možná dvěma způsoby, buďto budete červeným očím předcházet již při fotografování anebo naopak odstraníte červené oči dodatečně při úpravě fotografií.

Většina fotoaparátů má vestavěnou funkci redukce červených očí, která funguje velmi jednoduše, před expozicí vyšle blesk sérii krátkých záblesků, v jejichž důsledku se stáhnou zornice a teprve poté je exponován snímek s bleskem. Výsledkem takového fotografování však jsou ve většině případů portréty šklebících se či jinačí grimasy tvořících osob. Série záblesků je totiž poměrně silná a není možné ji ponechat bez povšimnutí.

Alternativou může být silnější zdroj světla, který se rozsvítí před expozicí a donutí zornice stáhnout se, úspěšně se takto dát využít například přisvětlovacího paprsku autofokusu. Výsledný efekt je však velmi podobným protože i tento paprsek má poměrně silné a nepříjemně ostré světlo.

Nejlépe softwarové úpravy červených očí

Nejefektivnějším nástrojem, který nijak nenaruší přirozenost fotografovaných osob je tedy následné odstranění červených očí v počítači. Zoner Photo Studio touto funkcí disponuje již ze svých předešlých verzí, neustále je také vyvíjena a vylepšována.

Postup práce při odstranění červených očí je velmi jednoduchý, v modulu editor si otevřete fotografii, kterou chcete upravovat a v levé nástrojové liště vyberte možnost Redukovat červené oči (R), kurzor myši se změní v nitkový kříž s ikonkou červeného oka.

Jakmile vyberete v nástrojové liště funkci, zobrazí se v horní liště možnost jejího nastavení

V horní liště s nastavením nástroje vyberte první ikonku Odstranit červené oči. Doporučuji pracovat při větším zvětšení snímku, ideálně 100 %, abyste měli dobrou kontrolu nad výsledkem a poté klepněte kurzorem na červené oko, které chcete odstranit. Jakmile tak učiníte, zobrazí se kolem oka malý rámeček a zpřístupní se nabídka pro nastavení parametrů funkce v horní liště.

Všechny parametry mají své výchozí nastavení, které je možno podle požadavků změnit

Každý z parametrů pak má na funkci nástroje jiný vliv. Průměr nastavuje velikost vyhodnocované plochy oka, ideální tedy je, aby zobrazovaný rámeček oko obepínal. Parametr Tolerance určuje rozsah barev, které nástroj upravuje. Nikdy není červená barva jednolitá, proto je potřeba s nějakou tolerancí počítat. Osvědčená je hodnota v rozmezí 40 až 60. Ztmavení určuje, jak moc bude červené oko ztmaveno, zde platí čím vyšší číslo, tím tmavší barva, ideál leží někde v rozmezí hodnot 70 až 90.

Rozmazání určuje rozsah prolnutí hranice upravovaného místa s okolím, čím menší tato hodnota je, tím lepšího efektu většinou dosáhnete. Poslední parametr je Přesah, kterým určujete, o kolik bude efekt přebarvení přesahovat automaticky vybranou oblast. Vzhledem k tomu, že výběr není nikdy zcela dokonalý a kolem retušované oblasti zůstává červené okruží, je třeba přesah vždy využívat. V závislosti na míře pozůstatku červeného oka nastavte dostatečný přesah, většinou dostačuje hodnota 6 až 15.

Všimněte si rozdílného efektu retuše u levého a pravého oka, u pravého oka je nastavena menší hodntoa ztmavení a a přesahu

Výslednou opravu efektu červených očí můžete porovnat na snímcích níže, vlevo je originál a vpravo pak fotografie po úpravách.

Poslední aktualizace 11. dubna 2011

32 0