Jak fotit na trzích?
Tržiště je skvělým prostředím pro téměř všechny foto žurnalistické dovednosti. Budete potřebovat rychlost a postřeh, abyste zachytili zajímavou situaci, momentku. Naučíte se být nenápadní a schovat se v davu. Nebo se naopak naučíte, jak k lidem přistupovat a říci si o jejich portrét.
Poznáte také jak barevně sladit scénu. A možná největší výzvou, které budete čelit, je nelehká práce se světlem. Zkuste vyrazit na trh a prozkoumat všechny tyto faktory v sérii (reportáži).
Zmíněné body si podrobně rozebereme na příkladu mé reportáže z tržiště v pákistánském Péšávaru. Zkombinoval jsem všechny přístupy a vybral pár fotek, které nejlépe vystihují dění a atmosféru tohoto exotického místa.
Pro vytvoření podobné reportáže však nemusíte jezdit až do Asie. Stejný přístup lze opakovat všude, včetně klasických vánočních trhů u nás ve střední Evropě.
1. Ach ti lidé
Začněme asi nejpalčivější otázkou. I když se na tržišti rozhodnete fotografovat pouze architekturu nebo detaily místních produktů, nikdy se nevyhnete interakcím s lidmi. Než se do čehokoliv pustíte, udělejte si malý průzkum.
Projděte se po tržišti, občas něco viditelně vyfoťte a pozorujte reakce lidí. Uvidíte, jak jsou na vás naladěni.
Pokud si vás nevšímají nebo se dokonce usmívají, je to dobré znamení. A také vás to ujistí, že jste zde se svým fotoaparátem vítáni. Pak se musíte rozhodnout, jak fotit.
První možností je na nic se neptat a všechno prostě fotit. Riskujete, že vám někdo vynadá, a možná budete čelit otázce, zda je to vůbec etické. Výhodou je autentičnost scény, lidé nepózují a nejsou statičtí.
V tomto případě není dobré dlouho někde postávat a čekat na moment. Lépe uděláte, když se budete neustále pohybovat, a rychle a intuitivně cvakat okolní momenty. Mnoho snímků bude zbytečných. I zkušení fotografové ale pořídí jen několik dobrých fotek.
Druhým přístupem je získat od lidí souhlas. Tato varianta je mnohem těžší, protože s sebou nese risk odmítnutí, a tedy demotivaci k dalšímu focení. Na druhou stranu se naučíte s lidmi komunikovat a můžete říci, že váš přístup je plně etický. Připravte se na to, že lidé od vás mohou na oplátku něco chtít, často peníze nebo koupi jejich výrobku.
Ani v tomto případě nemusíte nutně fotit jen statický portrét (obvykle) usměvavé osoby za pultem. Zeptejte se fotografované osoby, zda si vás může chvíli nevšímat, abyste ji mohli zachytit v běžné situaci.
2. Načasování
Ať už je váš fotografický cíl jakýkoli, zjistěte si předem, jak tržiště funguje. Pokud chcete zachytit živou akci, hodí se vám přijít v té nejrušnější hodině. V jižních zemích je to obvykle ráno, kdy ještě není takové vedro a lidé na tržiště chodí nakupovat podobně, jako my do supermarketů.
Na vánočních trzích je to naopak večer, kdy se lidé vracejí z práce a vyrážejí se svými blízkými zahřát se sklenkou horkého nápoje.
3. Střídání snímků
Pokud budete tvořit reportáž, nezapomeňte střídat detaily a celky, statické a dynamické snímky a kombinovat různá ohniska. Přispěje to k dynamičnosti série, a divák se nebude nudit. Zároveň se pokuste o vizuální a barevnou kompaktnost celé série. Pojďme si ale říci více o tom, jak toho dosáhnout.
4. Jak zkrotit barvy?
Barvy na tržišti jsou tak dominantním prvkem, že můžou vaši fotku jak pohřbít, tak pozvednout. Obvykle se setkáte s tak širokou paletou barev, že je těžké následovat jakékoli poučky o tom, které barvy jsou kompatibilní.
Pokud máte pocit, že je ve scéně příliš mnoho barev, existují dva způsoby, jak je z fotky odstranit. Můžete zkusit komponovat víc na detail (nebo přebytečné prvky dodatečně oříznout) nebo si můžete pohrát se sytostí barev v editoru. V tomto případě doporučuji pracovat se sytostí jednotlivých barev, ne se sytostí celé scény.
5. Jak světlo ovlivňuje barvy?
Tyto dvě veličiny od sebe nelze při fotografování (nejen) tržiště oddělit. Světlo vždy ovlivňuje barvy a dokáže způsobit nemalé problémy.
Zejména v interiéru můžete zažít opravdu komplikovanou situaci. Vaším přítelem jsou bílé žárovky, jejichž barva odpovídá barvě denního slunce. V takovém světle se fotografuje dobře a vše vypadá přirozeně. Problémy začínají, pokud jsou v interiéru žluté žárovky. Ty zbarví celou scénu do sytě žluté, často velmi nepěkné barvy.
Nejsložitější situace pak nastává, když se bílé světlo kombinuje se žlutým. Buď se s tím můžete smířit a barvy jen mírně upravit, nebo převést celou fotografii na černobílou.
V exteriérech budete čelit jiným výzvám. Zejména ostré polední slunce může být opravdovým problémem. Pokud jsou stánky v takovém světle zakryté střechou/plátnem, získáte scénu s vysokým dynamickým rozsahem, kde zastíněný interiér stánku ostře kontrastuje s přeexponovaným pozadím.
Částečným řešením je zaměřit se pouze na detaily a nefotit celou kontrastní scénu. Nebo počkat na lepší večerní/ranní světlo dopadající z úhlů. Případně počkejte, až se zatáhne a scéna ztratí ostrý kontrast.
Pokud je navíc plachta nebo střecha barevná, tato barva se promítá i do všeho pod ní, včetně obličeje stánkaře. V tomto případě obvykle nepomůže ani postprodukce. Řešením je zaměřit se na takové stánky, jejichž plachty jsou v bílé nebo alespoň pastelové škále barev.
Focení trhů je průzkumná akce, kde si natrénujete rychlou reakci a nebo komunikační dovednosti. Možná odejdete s plnou kartou, a nebo taky jen s pár úlovky, ale výsledek bude stát určitě za to.
Zatím zde není žádný komentář.