7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

Annie Leibovitz je jednou z nejslavnějších portrétních fotografek na světě. To ona vyfotila Johna Lennona v objetí s Yoko Ono pár hodin před jeho smrtí, doprovázela Rolling Stones na divokém turné, zachytila poslední dny prezidenta Nixona v úřadu a jako jediná Američanka fotografovala královnu Alžbětu II.

Přestože se zdá jako fotografka obklopená tuctem pomocníků a s hollywoodskými hvězdami před objektivem nedosažitelná, můžeme si z jejích fotografií i přístupu odnést mnoho cenných tipů pro vlastní tvorbu. Připraveni? Jdeme na to.

Pilujte svůj um při fotografování rodiny a přátel

Když se Annie Leibovitz zeptáte, co by doporučila začínajícím fotografům, obrátí váš pohled k rodině a blízkému okolí. Nejbližší snesou spíš vaše experimentování, výzvy a prosby všeho druhu, hraní si s perspektivou a úhly pohledu, zdlouhavé nastavování fotoaparátu, světel a podobně. Tato rada má i hlubší rovinu: „Objevujte, co to znamená, když máte ke své práci blízko, když jste důvěrně obeznámeni s předmětem svého zájmu,“ nabádá ve své biografii Annie Leibovitz: Při práci.

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Marilyn-Leibovitz, Clifton Point, New York, 1997.

I díky této zkušenosti fotografka doporučuje strávit s cizím člověkem co nejvíce času ještě před fotografováním. Vzájemně se poznáte a dokážete tím spíš zachytit hlavní rysy jeho osobnosti, jakkoli je to ve výsledku pouze na jednom nebo pár snímcích nemožné. Fotografovaný se s vámi cítí mnohem přirozeněji, což se odrazí i na fotografiích.

Vytvořte důvěrné prostředí

Často tápete, o čem si s lidmi povídat? Nezoufejte. Annie Leibovitz již víckrát zmínila, že konverzace s portrétovaným není její silná stránka. Zatímco Richard Avedon, její fotografický vzor, oplýval schopností dostat z modelu, co potřeboval, i díky své výřečnosti, Leibovitz se soustředí pouze na fotografování za doprovodu hudby, která překrývá pro mnohé nepříjemné ticho.

Nejdůležitější je pro ni budovat důvěru a respekt portrétovaných v její schopnosti. Před začátkem jim na rovinu vysvětlí, co mohou očekávat, a ujistí je, že opravdu ví, co dělá. V průběhu focení jim ukazuje výsledky na displeji foťáku nebo na počítači. Vzhledem k intimitě, kterou můžeme vidět na spoustě jejích snímků, jí tato taktika vychází.

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; John Lennon a Yoko Ono, New York City, 8. prosince 1980.
Podle původního záměru měli být milenci nazí, s čímž ani jeden nemíval problém. Ten den se však Yoko Ono nechtěla svléknout, do čehož ji fotografka ani nenutila. Vznikl tak snímek, který podle Yoko nejvíc vystihuje jejich vztah s Johnem Lennonem.

Zároveň fotografie nepublikuje bez souhlasu modelu. Možná si pamatujete obálku s nahou a těhotnou Demi Mooreovou. Fotografie vznikla původně pouze pro Demi a jejího manžela Bruce Willise, které v průběhu let fotila vícekrát pro jejich osobní účely. Herečka však dala souhlas s publikací a konzervativcům div nevypálila oči.

Popusťte uzdu kreativitě

Když v roce 1983 nastoupila Annie Leibovitz do časopisu Vanity Fair, stála před ní otázka, zda se pustit i do fotografování reklamy – odvětví, které jí bylo cizí. Oproti reportážní fotce do její práce klienti vkládali určitá očekávání, která ji omezovala. Zlom nastal se zakázkou od společnosti American Express, jež nechala fotografce volnou ruku.

V průběhu let se Annie stala mistrem takzvané konceptuální portrétní fotografie. Své snímky dopředu detailně promýšlí a ty náročnější poté realizuje ve spolupráci s týmem producentů, maskérů, asistentů, návrhářů, techniků aj. Klíčový pro ni není samotný nápad, ale i to, aby seděl jejímu modelu. I sebelepší nápad totiž může lehce zaniknout, pokud se s ním model neztotožňuje. Nakonec to totiž bývá sám model, kdo dodá obrazu tu pravou jiskru.

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Keith Haring, New York City, 1986.

K této fotografii se váže i historka. Původně fotografka připravila pouze obývák ve stylu Haringových děl. Dohodli se, že si pomaluje i horní část těla, ale oběma bylo jasné, že se bude muset pomalovat celý. Annie Leibovitz se obzvlášť líbilo, jak jednoduše zdůraznil svůj penis. Protože focení trvalo jen pár minut, rozhodl se Haring vyrazit v této parádě i do města. A Annie ho následovala.

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Mikhail Baryshnikov, Gisele Bundchen a Tina Fey z Petra Pana ve spolupráci s Disney studiem.

Seznamte se s prostředím i s portrétovanými předem

Každý nápad provází pečlivé rešerše. Díky nim máte ještě před fotografováním ucelenou představu, co můžete očekávat například od lokace – odkud proudí přirozené světlo, kam můžete umístit doplňková světla nebo blesk, jaký objektiv nejlépe zachytí prostor jako celek, kde je příliš mnoho rušivých prvků, anebo která část místnosti nebo exteriéru má největší potenciál k realizaci vašeho nápadu.

Annie Leibovitz rešeršuje i samotné portrétované. Fotí-li hudebníky, poslouchá jejich hudbu. Tanečníky sleduje při tanci, u herců pozoruje jejich gesta a u královny Alžběty II. studovala snímky panovnice od jiných fotografů, aby zjistila, jaké jsou její hranice. 

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Alžběta II., Buckinghamský palác, Londýn, 2007.

Jako vášnivá sběratelka fotografických knih má k tomu v hlavě jakýsi archiv se snímky jiných autorů, po kterých v případě potřeby sahá nebo se jimi inspiruje. Při fotografování řady básníků se třeba pokusila „napodobit poezii“ každého básníka a vložit ji do portrétu.

Snažte se porozumět osvětlení

Annie Leibovitz se snaží co nejvíce napodobovat přirozené světlo. Kde je ho nedostatek, doplní ho uměle, například bleskem, avšak ze směru, ze kterého přirozený světelný zdroj vychází. Zní to jednoduše, ale tento přístup vyžaduje hodiny a hodiny experimentování s různými typy světel a prostředí, aby vám příprava nezabrala příliš mnoho času. 

„Mým hlavním světlem je nejčastěji jediný stroboskop. Jediný fotografický deštník. Mám tuhle jednoduchost ráda. Blesk zvýrazní směr světla a ozáří tvář. Zbytek fotografie může být osvícený přirozeným světlem. Ale musíte být připraveni použít záložní doplňkové světlo. Světlo, které obvykle přichází ze směru fotoaparátu,“ píše ve své biografii Annie Leibovitz: Při práci.

Skupinový portrét krok za krokem

Vzhledem k osvětlení je zajímavá její práce na skupinových fotografiích. Protože většinu času tráví fotografováním časově vytížených osobností, nachystá si u jednodušších skupinových fotek scénu předem včetně nasvícení obličejů. K tomu využívá své asistenty. Její klienti pak pouze dojdou na předem určená místa, světla jsou nastavená a focení tak nezabere příliš mnoho času. 

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Rodina Sopranů, Sun Valley, Idaho, 1997.

Pro velkoformátový tisk (trojstrana v časopise) využila Annie Leibovitz spojení vícero políček v postprodukci. Obraz pak působí téměř trojrozměrně.

Učte se ze svých chyb a věřte si

Annie Leibovitz začínala jako fotožurnalistka v dnes již kultovním hudebním časopise Rolling Stone. Když ji v roce 1975 oslovila stejnojmenná kapela, zda by se na koncertní šňůře stala jejich Cartier-Bressonem, neváhala, přestože dvorního fotografa kapele ještě nikdy nedělala. Navíc tak divoké a vyčerpávající, jako jsou právě „Stouni“. Dříve je provázel Anin idol, fotograf Robert Frank. Taková nabídka se jednoduše neodmítá. I za cenu vystoupení z komfortní zóny.

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; The Rolling Stones, Philadelphia, 1975.

Podobně neodmítla fotografovat proces s O. J. Simpsonem nebo britskou královnu Alžbětu II., ačkoliv se jednalo o velmi náročné zakázky. Jednoduše nečekala, až bude dostatečně připravená, sebrala odvahu a učila se za pochodu. Možná i proto je dnes podobně slavná jako její portrétovaní, mezi které patří i Leonardo DiCaprio, Brad Pitt, David Lynch, Bill Clinton nebo rodina prezidenta Baracka Obamy. 

7 tipů, jak fotit portréty jako Annie Leibovitz

© Annie Leibovitz; Leonardo DiCaprio s labutí, 1997.

Učte se za pochodu. Nevadí, že se vám nápad nezdaří podle vašich představ, model vám odejde dřív, než si nastavíte světla, nebo dostanete zakázku na typ fotografie, kterou jste nikdy nedělali. Jednak se kolem vás určitě pohybuje někdo, na koho se můžete obrátit s prosbou o radu, navíc tím získáváte cenné zkušenosti. Když Annie Leibovitz prochází své staré fotografie, ví přesně, co jim chybí a co by dnes udělala jinak. Posouvá se a roste i proto, že se nebála dělat chyby a uměla si říct o radu. Jen do toho!

bannermf_690x120

Poslední aktualizace 16. července 2020

12 0

Autor: Ester Dobiášová

Obdivuji (nejen) dokumentární fotografy a sama se v rámci vlastní tvorby snažím vytvářet série, které propojuje čitelná myšlenka, ale ponechávají prostor domýšlení, příběhům. Věnuji se i reportážní a cestovatelské fotografii a již třetím rokem vedu fotografické kurzy pro teenagery. Na moji tvorbu se můžete podívat na mých stránkách.