Zadarmo na fesťák? Pište nebo foťte!

Úvodem bych rád upozornil, že toto není návod, jak se na festival dostat úplně zadarmo bez hnutí prstem. Můžu vám ale doporučit způsob, jak si dobře odvedenou prací zajistit novinářskou akreditaci, a díky ní se tak dostat i do míst, kam se běžní návštěvníci nedostanou ani s řádně zaplaceným lístkem (backstage, mixzóny apod.)

V roce 2009 jsme s kamarádem rozjeli kulturní web LaCultura.cz, jehož čtenost se i v dobách největší slávy nepohybovala v nějak závratných číslech, ale dobře zapamatovatelné jméno a zdravý přístup pro nás znamenaly novinářskou akreditaci v podstatě na jakoukoliv akci.

 

Canon EOS 1100D, Sigma 70–200 mm F2,8 APO EX HSM, 1/100 s, F3,2, ISO 1600, ohnisko 180 mm.

Ve většině případů je cílem organizátorů dostat na kulturní akci co nejvíce návštěvníků (ať už platících či neplatících), a pokud nezvolí masové oslovení populace placenou formou, zbývají média. Ano, ta média, která zase mají zájem na vysoké čtenářské základně proto informují o zajímavých kulturních událostech z dané oblasti. Jestliže prahnete po novinářské akreditaci, piště, foťte, publikujte, tzn. buďte pro organizátory zajímaví tím, že vaše tvorba dokáže oslovit.


Jak získat akreditaci?

  • Mějte médium. Pište do studentského nebo školního časopisu, veďte si vlastní (foto)blog, založte si online zpravodaj z vašeho kraje. Možností je spousta Jste v cizině, kde se koná zajímavá akce a vy můžete přinést reportáž přímo z místa? Kontaktujte nějaké médium a domluvte se na externí spolupráci. Sám jsem se takhle například dostal na Rock in Rio v Lisabonu.
  • Před akcí napište upoutávku na kulturní událost, byť ještě neproběhla. Použijte ji jako jeden z argumentů ve chvíli, kdy budete o akreditaci žádat. Může to být článek o vzniku festivalu, loňských ročnících, pokud jste hodně průbojní, může se vám podařit například vyzpovídat hlavní hvězdy.
  • Prolezte oficiální web akce a zjistěte, kde a koho o akreditaci požádat. Velké kulturní akce zpravidla mají přímo na svých internetových stránkách formuláře k žádosti o novinářskou akreditaci. Neobvyklý není ani specifický termín na jejich odeslání, např. nejpozději týden před akcí. Menší akce obvykle uvádějí kontakt na člověka řešícího PR či prostě někoho, komu dali na starost novináře.
  • Oslovte je. Stačí krátký e-mail, kde představíte své médium a specifikujete, pro koho akreditaci chcete. Pokud fotíte, nezapomeňte zažádat také o fotopas – ten vám totiž zajistí přístup na místa určená speciálně pro fotografy (na festivalech se jedná např. o prostor přímo pod pódiem). Na některé akce se fotopasy nevydávají a přístup máte všude i se standardní akreditací, ale vyplatí se na něj zeptat dopředu.
  • Buďte však připraveni, že se vás pořadatelé mohou (a také budou) ptát na informace o médiu, jeho čtenost, regionální působení apod. Nemusíte se bát, že budete odmítnuti, když za vámi nestojí vydavatel s celorepublikovým působením a připravíte si pár jasných argumentů, čím je právě vaše médium zajímavé. Ale hlavně popravdě!
  • Zbývá už jen čekat na vyjádření – někde jej dostanete do hodiny, jindy to může trvat i měsíce. Nedostane-li se vám žádné reakci od pořadatelů, připomeňte se, nevyužívejte pouze emailu, ale zkuste i telefon.
  • Pokud je výsledek vašeho snažení negativní, co se dá dělat, jinde to třeba vyjde.
  • Jestliže vám akreditaci udělili, máte vyhráno. Tedy jen napůl.

Být na akci s novinářskou akreditací znamená povinnost splnit své sliby a na svém médiu publikovat z festivalu slušný výstup v podobě článku či fotek. Myslete na to a přizpůsobte tomu i plánování aktivit v průběhu akce – kdy, kde a co musíte vidět, nafotit atp.

Canon EOS 1100D, EF Canon 75–300 mm F4–5,6, 1/320 s, F4,5, ISO 1000, ohnisko 85 mm.

Není to tedy až tak bezstarostná návštěva, jakou zažívá běžný návštěvník. Na druhou stranu uvidíte akci z jiného úhlu pohledu, seznámíte se se zajímavými lidmi, hvězdy festivalů budete mít na dosah ruky, budete mít třeba i možnost osobního setkání a rozhovoru atd. Tedy odcházíte obohaceni na duchu, případně také na paměťové kartě svého fotoaparátu, a navíc s ušetřenými pár stovkami v peněžence. Prostřednictvím svého média se potom podělíte o zážitky také např. s těmi, kteří neměli na lístek…

Tak už víte, kam se vydáte v letošní festivalové sezóně?

Canon EOS 1100D, EF Canon 75–300 mm F4–5,6, 1/50 s, F5, ISO 1600, ohnisko 140 mm.

Poslední aktualizace 14. května 2012

38 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Michal Prouza

Michal Prouza pracuje v ZONER software od r. 2010. V létě 2011 vyměnil kompakt za digitální zrcadlovku a od té chvíle se tak seznamuje s pro něj dosud neprozkoumanou fototechnikou. Fotí všude tam, kde cítí příležitost získat nové zkušenosti a prohloubit ty stávající.

Číst všechny články.

Komentáře