S fotoaparátem na hlavě

Malá krabička, která toho nemálo umí – outdoorová kamera GoPro HD Hero2 – přestože ji nepoužívám po dobu mého pobytu v Asii denně, v batohu mi rozhodně nezahálí. Namísto nahrávání videa ji více nasazuji při záznamu statických obrázků, její služby však využívám tak trochu jinak, než jako běžný fotoaparát. Ono to totiž ani jinak nejde. 

Když jsem se od studia aplikované informatiky začal čím dál intenzivněji zabývat fotografií, přečetl jsem desítky publikací o fotografii, hledal doporučení, jak zlepšit vlastní fotografie a hltal zkušenosti mnohem vzdělanějších a zkušenějších fotografů.

Porušování pravidel

Jedním z takových prvních doporučení bylo komponovat výsledný snímek už přímo v hledáčku fotoaparátu. Za mě jedna z nejlepších rad, kterou jsem mohl dostat a kterou jsem rád předával při svých přednáškách a fotografických kurzech dál.

Hanoj, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/3577 s, F2,8, ISO 100.

Dnes sice může kdekdo argumentovat tím, že rozlišení fotoaparátů je více než dostačující, ale zde nešlo o nedostatek megapixelů, nezáleželo na tom, jakým konkrétním přístrojem fotografujete. Záleželo na tom, že už před zmáčknutím spouště do výsledného obrazu zahrnete jen to, co chcete, aby ve výsledné fotografii bylo zobrazeno a více se tak zaměříte na hlavní objekt svého zájmu. Eliminujete všechny rušivé prvky, které by od něj odtahovaly pozornost.

Tento způsob fotografování jsem si natolik osvojil, že je pro mě zcela automatický přirozený. Už roky jsem nefotil jinak a ani jsem nečekal, že bych někdy k focení přistupoval odlišně. Jenže letos jsem si pořídil minikameru GoPro HD HERO2 a s tím se to změnilo. A musím uznat, že tato změna je pro mě docela zábavná.

GoPro HD Hero2

Maximální rozlišení pro fotografie: 11 Mpx
Maximální úhel záběru: 170°
Ohnisková vzdálenost: 2,5 mm (16 mm ekv. kinofilmu)
Světelnost: F2,8
Režimy fotografování: jeden snímek, dávka 10 snímků, samospoušť a Time-Lapse<align=“center“>GoPro HD HERO2, zdroj: GoPro.

 

Fotit hlavou, doslova

Deníkovou formou (při následujícím zpracování) jsem se rozhodl dokumentovat některé své cesty po jihovýchodní Asii s tím, že kameru umístím většinou na motorku či na přilbu a ta bude v určitých časových intervalech snímat to, co sám vidím.

Většinou jsem nastavil frekvenci snímání na 1 snímek/5 sekund. Nemusím pochopitelně dodávat, že takové „focení“ má 99% odpad, který hned po přesypání snímků do počítače končí v koši. Zbylé fotografie však stojí za to – ve většině situací bych totiž nestihl vůbec vytáhnout fotoaparát z brašny, na některých místech by zastavení mohlo být i zdraví nebezpečné a s kamerou na hlavě jsem kolikrát zabředl do vtipného rozhovoru s „domorodci“, kterým jsem pak výsledné snímky prostě musel ukázat.

Ostrov Cat Ba, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/5951 s, F2,8, ISO 100.

Kdo tu ještě fotí?

Nezapírám, že dost výsledných snímků je částečně dílem náhody. Díky několika rokům zkušeností s fotografováním mám však poměrně slušný odhad na to, jak by mohly výsledné snímky vypadat. Někdy si dokonce jedu pro určitý záběr s tím, že vím, jakou snímkovací frekvenci mám nastavenou. Výsledné snímky ořezávám buďto na širší formát či na čtverec – vlastně tak znovu „komponuji“ fotografii až při zpracování (zarytí fotografové mi doufám tento slovní obrat prominou). Kamera totiž není sama o sobě vybavena displejem.

Ačkoliv mě takové focení baví a mohu se při tomto sběru obrazových informací zároveň plně věnovat řízení, s prací s klasickými fotoaparáty je to samozřejmě nesrovnatelné. Focení s kamerou GoPro HD HERO2 beru spíš jako odpočinek, takový bonus navíc, než jako plnohodnotnou práci. Jinými slovy: na komponování scény přímo v hledáčku fotoaparátu stejně nedám dopustit. Občas si však dovolím některá pravidla porušit.

GoPro místo fotoaparátu?

Dokonce jsem se při jedné plavbě na lodi potkal s člověkem, který bez ostychu používal své „goupróčko“ jako stoprocentní náhradu za fotoaparát. Sice se ani trochu nevěnoval jakékoliv kompozici, ale vypadalo to, že mu to ani nevadí. Měl jednoduše 170° v záběru a to mu zřejmě stačilo. To byl na mě ale už příliš velký extrém.

 

Ho Či Minovo Město, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/2104 s, F2,8, ISO 100.

Ho Či Minovo Město, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/1631 s, F2,8, ISO 100.

Ho Či Minovo Město, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/697 s, F2,8, ISO 100.

Ho Či Minovo Město, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/4442 s, F2,8, ISO 100.

Ho Či Minovo Město, Vietnam. GoPro HD HERO2, 1/3370 s, F2,8, ISO 100.

Další způsob zpracování fotografií z kamery GoPro můžete vidět v samostatném článku zde.

Poslední aktualizace 17. prosince 2012

42 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Tomáš Slavíček

Téměř sedm let pracoval pro fotografický časopis DIGIfoto. Nyní se na volné noze živí psaním, focením, učením a propojováním textu s obrazem. Stále u něj platí, že potřebuje za svou prací vidět nějaký vizuální výsledek, byť by to měl být virtuální obraz prohlížený pouze na monitoru počítače. Osobní web.

Číst všechny články.

Komentáře