Prodávat fotografie na mikrofotobankách ano či ne?

Tomáš Slavíček: „Předně chci uvést, že nejsem militantní odpůrce mikrofotobank (dále už jen fotobank), ale mám k nim nemálo výhrad. Nejsem odpůrcem, protože možnosti prodeje fotek přes fotobanky občas využívám. Někdy však i půl roku nic nenahraji. Když už, tak se snažím vybírat snímky, které by mi ležely na disku a zřejmě bych je v budoucnu nikde ‚neudal‘. Mám tak zřejmě více odmítnutých fotografií, než průměrný uživatel. Přímo a záměrně pro fotobanky však fotografovat nehodlám – nikdy nemáte jistotu, že vaše fotografie projdou schvalovacím procesem a že se zaplatí jejich pořizovací cena (čas + energie + další náklady).
Můžete mít klidně skvělé snímky, nebo si to alespoň myslet, ale fotobance se zrovna nebudou hodit a někdy také záleží na tom, kdo fotografie kontroluje. Kolikrát jsou i zákazníci lační po kýčovitých obrázcích a to není nic pro mě. Nakonec se pak ani nedivím, že jedním z mých nejprodávanějších snímků je fotografie šneka v dešti, kterou bych se nereprezentoval ani na té nejvíc dekadentní přehlídce. (Na stranu druhou se dobře prodávají snímky Velké čínské zdi.)
Největší výhodu z pohledu fotografa přináší fotobanky svým majitelům a kupujícím. Fotograf je ve fotobankách v pozici dodavatele obsahu, který udělá nemálo práce, ovšem dostane většinou i nejméně zaplaceno. Nejvíce času stráví nad pořizováním fotografií, jejich úpravou, pojmenováním, přidáváním klíčových slov a nahráváním do fotobank(y). Nad jednou fotografií tak může strávit desítky minut i déle. A odměna? Jestliže fotografie projde ‚výběrovým řízením‘ na straně fotobanky, tak za její prodej dostane ve většině případů okolo dvaceti, třiceti centů. Tedy pár korun.
(Možná je to důvodem, proč někteří fotografové utekli k prodeji vektorových ilustrací, namísto fotografií, ale to by bylo na zcela samostatnou diskusi.)
Finančně se tato snaha začne vyplácet až v případě několika stovek, nebo ještě lépe tisíců snímků již akceptovaných fotobankou. A to už dá sakra práce. Z krátkodobého hlediska je toto silně demotivující, zvlášť v případech, kdy víte, že za dvě hodiny práce na některé zakázce přímo pro odběratele si můžete jako zkušený fotograf vydělat odměnu v řádech tisíců korun. Příprava a zdlouhavý proces při využívání fotobank se ve srovnání s tímto výdělkem jeví jako zbytečná námaha navíc.
Poslední myšlenka proti fotobankám a pak už budu mlčet: Šedovlasí a šedovousí, řemesla znalí vlci zřejmě musí kroutit hlavou nad tím, jak někdo může roky zkušeností prodávat za pár korun. Já se tomu divím také, protože nahráváním snímků na levné fotobanky jdeme jako fotografové sami proti sobě – kdo si nás najme v budoucnu (= dnes), když za zlomek ceny stáhne potřebné snímky z fotobanky?“

 

Vít Kovalčík: „Co píše Tomáš je naprostá pravda, nástupem mikrofotobank klesla cena fotek na směšnou úroveň. Cílem ale je nalákat zákazníky, kteří si předtím relativně drahé fotografie nemohli dovolit (každý chce mít hezký web s ilustračními snímky a pokud někdo bloguje, může ke každému příspěvku sehnat rychle odpovídající fotografie v profesionální kvalitě).
Ztotožňuji se i s depresivními stavy, když zjistíte, že fotobance už nestačí 75 % z prodejní ceny a na příští rok si ukousne 80 %. Na druhou stranu fotobanka za vás sežene zákazníky a opravdu i já mám několik fotek, u kterých se počet prodejů pohybuje ve stovkách.
Experimentoval jsem i na (makro)fotobankce Alamy, kde jsou ceny za fotografie výrazně vyšší a i tam si několik mých fotek zákazníci našli. Nicméně počet prodaných kusů jedné fotografie je tam drasticky nižší než právě u mikrofotobank, takže ani tohle není ideální řešení. Profi fotografům tohle bere práci na kterou byli zvyklí spolu s odpovídajícími výdělky. Je zde ale několik východisek.

Co se týče obecné fotografické činnosti, pořád je nezastupitelná v neopakovatelných událostech – jestliže si chce rodič nechat udělat portrét malé dcery, těžko ho odněkud stáhne. Stejně tak události, ať už svatby nebo firemní akce, jsou vždy jedinečné.

Ani ve fotobankách snad ještě není situace úplně ztracená. Už v současné době jsou způsoby rozdělení fotek podle kvality a dalších faktorů do cenových kategorií, takže s kvalitnějšími fotkami se dostanete do vyšších úrovní. A je tu i jiná dobrá zpráva – Bruce Livingstone, který stojí za celou touto revolucí a vytvořil první mikrofotbanku (kterou už ale prodal), plánuje v brzké době rozjetí Stocksy. To by měla být nová fotobanka, která má v programu vyplácet férové odměny fotografům. Ještě uvidíme, co bude dál.“

 

Poslední aktualizace 8. dubna 2013

24 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Redakce

Milujeme fotografii a tvoříme pro vás Zoner Photo Studio. Přinášíme vám články nejen o něm, ale také o dalších oblastech fotografie.

Číst všechny články.

Komentáře