Poprvé svatebním fotografem

Měl jsem za sebou půl roku praxe focení s digitální zrcadlovkou a pár přečtených knih o fotografických základech, když jsem dostal nabídku na focení svatby, konkrétně jako „fotograf v záloze“. Absence předchozích zkušeností mě sice nutila váhat, vzal jsem to však jako příležitost pro získání zkušeností nových, sehnal jsem doplňující techniku k té mé a šel jsem do toho.

Převážně od kolegů z práce, jsme tady všichni „fotografií praštění“, jsem ke svému základnímu zoomu sehnal ještě pevnou světelnou padesátku, teleobjektiv a externí blesk. Výbava tak byla kompletní. Původní nabídka sice zněla: „Na obřad fotografa máme, potřebujeme jen někoho, kdo bude fotit to ostatní. A nebudeš sám, měli by tam být další dva fotografové.jpg“

Den před konáním se ale změnila: „Po obřadu už nikdo jiný než ty fotit nebude.jpg“ Knedlík v krku narostl, ale abych si mohl odfajfkovat kolonku „příprava“, prošel jsem na Flickru a Zoneramě několik alb svatebních fotografií, z čehož mi vyplynuly dva hlavní poznatky:

  • Zachytit maximum různých aspektů svatebního dne, být s novomanžely „od probuzení do usnutí“. Jinými slovy: alibisticky kvalitu dohnat počtem momentů, které zachytím.
  • V situacích, ve kterých nebude šance na nápravu (předání květiny otci nevěsty, svatební tanec, proslov svědků na hostině), nevymýšlet blbosti a jít na jistotu, aby byly aspoň nějaké fotky.

Ještě večer před svatbou jsem si domluvil účast na přípravě nevěsty (líčení, česání, oblékání). A právě z líčení a česání, které probíhalo v kadeřnictví, vznikly – dle mého názoru – nejzajímavější fotky. Fotil jsem převážně pevnou padesátkou, což po přepočtu na kinofilm odpovídalo ohnisku 80 mm, na „plnou díru“ nebo s minimálním zacloněním.

Canon EOS 1100D, EF Canon 50 mm F1,4, 1/80 s, F1,6, ISO 200

Do té doby jsem pracoval s objektivy se světelností F2,8 nebo horší, u kterých nebyl problém zaostřit a poté snímek s namáčknutou spouští překomponovat. U světelnosti F1,4 se to jako problém ukázalo, jelikož objekty, které jsem chtěl mít ostré, mi po změně kompozice utekly z roviny ostrosti. Poučení pro příště – použít jiný ostřící body než středový. Zajímavý výsledek zajistilo množství zrcadel, současně i možnost pohybu a dostatek času pro experimentování.

Canon EOS 1100D, EF Canon 50 mm F1,4, 1/80 s, F2,5, ISO 1000

Potemnělý novomanželský pokoj v hotelu, kde se nevěsta převlékala, zase poskytl prostor pro seznámení se s bleskem. Nebylo ale co vymýšlet, vše jsem nechal na automatice E-TTL, blesk s difusorem namířil na strop a fotil. Výsledek byl přijatelný, snímky dopadaly expozičně dobře a stíny byly prosvětlené, takže jsem nastavení blesku dál neřešil.

Po obřadu, který probíhal na letohrádku Mitrovských v Brně, přišel čas na skupinové fotografie. Po vyfocení několika fotek pevnou padesátkou jsem běžel do auta vyměnit tohle sklo za základní 17-85mm objektiv, u větších skupinek totiž crop faktor způsoboval, že jsem musel být od fotografovaných nepřirozeně daleko. Výsledkem byl údiv jak fotografovaných, tak můj, a to se podepsalo i na výsledné fotce. Pracovat s dlouhým pevným ohniskem chce cvik, který zatím nemám. Ideální by samozřejmě bylo mít dvě těla a oba objektivy v pohotovosti.

Svatební hostina začala příjezdem novomanželů a právě od této chvíle jsem byl jediný fotograf. Po několika fotkách vyfocených na režim priority clony při příjezdu novomanželů mi došlo, že teď jsou ty chvíle, kde mám na důležité fotografie jen pár sekund. Tahle chyba připravila novomanžele o dobré fotky příjezdu i tradičního úklidu střepů z rozbitého talíře. Přešel jsem tedy na plně automatický režim se základním sklem.

Canon EOS 1100D, EF-S Canon 17-85mm F4-5,6 IS USM, 1/60 s, F5,6, ISO 1600, ohnisko 53mm

Stejně tak jsem prováhal i svatební hostinu. Abych nerušil hodování, fotil jsem jen od stolu a bez externího blesku. Výsledek stojí v lepším případě za nic. Další poznámka pro příště – kdybys místo toho použil dlouhé sklo a zpovzdálí udělal pár momentek novomanželů se svatební polévkou, udělal bys líp.

Na portréty svatebčanů, které jsem fotil, když seděli u stolu a byli relativně v klidu, jsem následně použil právě delší ohniska.

Canon EOS 1100D, EF Canon 70-200mm F4L USM, 1/60 s, F4, ISO 1600, ohnisko 91 mm

Obě zmíněné chyby přikládám nedostatečné přípravě a dlouhému rozmýšlení, jak jednotlivé části svatebního dne pojmout. V dalších fázích svatby jsem už poučen předchozím děním fotil v 90 % případů základním zoomem na automatiku, a tak aspoň fotky svatebního tance a následného veselí dopadly uspokojivě.

Pokud bych měl výsledek subjektivně zhodnotit, povedlo se mi „nahradit kvalitu kvantitou zachycených momentů“, což bylo částečně cílem. Reakce novomanželů a svatebčanů na finální snímky byla kladná, a i když já sám jsem spokojený nebyl, dostavila se alespoň částečná satisfakce. Po této mé první zkušenosti s focením svatebního dne mám pocit, že jsem stále ve fázi, kdy v klíčových momentech technika ovládá mě, místo toho, abych já ovládal ji, a proto také pro tentokrát zvítězila.

Pro příště bych si při podobné nabídce určitě ujasnil, jak to bude s focením ve skutečnosti, a odpovídajícím způsobem se věnoval přípravě – podnikl bych průzkum terénu a lépe promyslel důležité záběry, kdy je třeba rychle reagovat. Více času bych si také určitě vyhradil na osahání vypůjčené techniky.

Technika
Snímky byly pořízeny digitální zrcadlovkou Canon EOS 1100D s objektivy EF-S Canon 17-85 mm F4-5,6 IS USM, EF Canon 50 mm F1,4, EF Canon 70-200 mm F4L USM a bleskem Canon Speedlite 550EX.

Poslední aktualizace 9. ledna 2012

56 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Michal Prouza

Michal Prouza pracuje v ZONER software od r. 2010. V létě 2011 vyměnil kompakt za digitální zrcadlovku a od té chvíle se tak seznamuje s pro něj dosud neprozkoumanou fototechnikou. Fotí všude tam, kde cítí příležitost získat nové zkušenosti a prohloubit ty stávající.

Číst všechny články.

Komentáře