Ovládněte světlo a vyvážení bílé

Vyvážení bílé je jednou z funkcí, které je nutno porozumět, aby vaše snímky měly tu správnou realistickou barvu. O tom, jak vyvážení bílé funguje a jak s ním pracovat, si proto povíme více.

Ačkoliv by se mohlo zdát, že je vyvažování bílé specialitou digitálních fotoaparátů, není to úplně pravda. Již v době rozkvětu analogové fotografie existovaly v případě diapozitivních filmů dva typy materiálu – jeden pro fotografování v umělém osvětlení a jeden pro fotografování při přirozeném světle. Každý z těchto filmů byl jinak citlivý na barvu světla, což je ve velmi zjednodušené formě stejná vlastnost jako současné vyvážení bílé.

Různé zabarvení světla

Světlo, které je kolem nás má různou barvu, respektive barevnou teplotu, udávanou v Kelvinech. Srovnání barvy s teplotou může být matoucí, jak vlastně souvisí? Barevné spektrum světla je ovlivněno jeho teplotou. Barva světla se tedy vyjadřuje teplotou, na kterou je potřeba zahřát absolutně černé těleso, aby vyzařovalo právě zamýšlenou barvu.

Teplota světla, se kterou se setkáváme asi nejčastěji, je v rozsahu 2 500 až 10 000 K. První hodnota je běžná pro klasickou žárovku vydávající nažloutlé světlo, druhá hodnota pak pro modré nebe bez slunce, kdy je světlo spíše namodralé. Ve většině případů se teplota světla pohybuje kolem 5500 K, což je přibližně hodnota jasného slunečného dne.

světelná škála

Znalost barevné teploty světla je potřeba při práci s digitálním fotoaparátem v různých situacích, protože s ní přímo souvisí vyvážení bílé barvy, které ovlivňuje celkovou barevnou atmosféru snímku. Navíc při znalosti barevné teploty, respektive jejího vztahu k vyvážení bílé, můžete snadno dosáhnout velmi efektních záběrů především při západu slunce nebo naopak při fotografování zasněžených plání.

Jak zařídit, aby bílá byla bílá?

Jistě jste již slyšeli o tom, že lidské oko je ve vnímání okolí nedokonalé, vzhledem k tomu, že je ale řízeno mozkem, vnímáme vše bez problémů, protože jsou nedokonalosti cestou odstraněny. Lidský mozek zná barvu mnoha předmětů, a tak dokáže na základě zkušeností opravit chybnou informaci, kterou v daný okamžik dostal od očí.

Bílá barva, například papíru, je dána tím, že papír odrazí do okolí dopadající světlo beze změn, respektive bude mít papír takovou barvu, jakou má odrážené světlo. Vstoupíte-li například do místnosti, kde bude žárovkové osvětlení a bude v ní ležet bílý papír, bude jeho barva žlutá až oranžová, v závislosti na konkrétní teplotě světla zářivky. Mozek však ví, že papír je bílý a tudíž potlačí ostatní složky světla – provede vyvážení bílé.

Prakticky na stejném principu pracuje vyvážení bílé ve fotoaparátu při expozici, je třeba digitálu říct, co je v konkrétních světelných podmínkách bílá barva. Pro tyto účely bohatě stačí kousek bílého papíru nebo ubrousek. Pokud vyvážení bílé neprovedete, budou mít snímky nereálné zabarvení.

špatný wbŠpatně nastavené vyvážení bílé se zde projevilo silným modrým nádechem – nataveno bylo žárovkové osvětlení, skutečné světlo bylo slunečné denní

Vyvážení bílé ve fotoaparátu

Ve většině případů si při expozici vystačíte s automatickým vyvážením bílé, které pracuje u současných modelů digitálů již velmi spolehlivě. Můžete se však dostat do situace, kdy je světlo namícháno z více zdrojů a automatika vyhodnotí bílou nesprávně. V takovém případě je třeba zvolit některé z předvolených nastavení – obvykle označované symbolem slunce, mráčku, stínu, žárovky či zářivky. U pokročilých kompaktů a zrcadlovek najdete krom přednastavených voleb také možnost vyvážení bílé ve stupních Kelvina, tato alternativa je ideální při práci s externím bleskem, jehož barevnou teplotu znáte.

snow_wbTypická ukázka namodralého osvětlení zimní krajiny při zatažené obloze

Pokud ani tento krok nepomůže, což se může stát například při smíšeném osvětlení žárovkou, zářivkou a sluncem, dostává se ke slovu tzv. kalibrace vyvážení bílé. Tu najdeme u každého fotoaparátu, samotná kalibrace je velmi snadná, v menu vyberete danou položku, namíříte na jednolitou bílou plochu a stisknete spoušť nebo jiné, ke kalibraci určené, tlačítko. Digitál si zapamatuje, co má být bílé a přizpůsobí tomu záznam snímků. Pokud budete omylem exponovat snímek se špatným vyvážením bílé, můžete se pokusit o nápravu ve fotoeditoru, ne vždy je však návrat k přirozeným barvám možný.

sundown_wbVhodným vyvážením bílé, můžete ještě více podpořit atmosféru podobných snímků

Poslední aktualizace 5. října 2010

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Petr Březina

Komentáře