Jak na HDR z RAWu (pseudo HDR)

Při vytváření snímků HDR z RAWu se především projeví obrovské výhody tohoto formátu (o kterých jsme již nejednou psali). V dobách minulých někdo mohl argumentovat vysokou paměťovou náročností RAW souborů, tyto doby jsou však už dávno pryč.

HDR z RAWu nebo také pseudo HDR, jak bývá tento postup označován, využívá toho, že v RAWu jsou uchována veškerá data tak, jak je snímač fotoaparátu pobral. Při fotografování do JPEGu dojde ke konverzi a spousta dat, které byste v konvertoru RAWu dokázali vytáhnout, je nenávratně ztraceno.

V praxi to znamená, že během konverze lze ztmavením světlých oblastí zachránit značnou kresbu v jasech, podobně pak zesvětlením ve stínech.

Vyvolejte tři snímky z jednoho RAWu

Postupujete přitom tak, že vyvoláte tři snímky do formátu TIF z jednoho souboru v RAWu. Jeden tmavý, abyste zachránili kresbu ve světlech, druhý světlý, aby byly prokresleny stíny a nakonec jeden exponovaný „správně“. V některých situacích přitom postačí fotografie dvě – například jedna podexponovaná a jedna se správnou expozicí. Záleží na konkrétní situaci a snímku.

Jako modelový příklad uvedu fotografii podzimní jinovatky v trávě. Fotil jsem na sériové snímání a brackeing. Bohužel jsem však pořídil jen jednu sadu fotografií a ta zarovnat prostě nešla. Nakonec jsem se rozhodl vycházet ze „správně exponované“ fotografie, která byla naštěstí zachycená do RAWu. Tmavá je z toho důvodu, že se jedná o snímek focený v přímém protisvětle.

Zdrojová fotografie. Jak můžete vidět, světla jsou poměrně dobře prokreslená, ovšem stíny jsou příliš tmavé.

Otevřete fotografii v Zoner Photo Studiu (ZPS) v modulu RAW. Začněte tím, že si připravíte podexponovanou fotografii. V tomto případě stačilo posunout Expozici na hodnotu -2. Sledujte přitom, jak ztmavení fotografie vypadá, abyste to nepřehnali. Můžete totiž překročit hranici, kdy už začíná ztmavení vypadat nepřirozeně (RAW není všemocný).

Můžete také využít jezdce Světla a stáhnout jej do mínusu (vytváříte-li přeexponovanou fotografie, pak použijte funkci Stíny). Pokročilejší uživatelé mohou také využít Křivek.

„Podexponovaná“ fotografie z modulu RAW.

Dejte takto upravenou fotografii vyvolat do formátu TIF (tlačítko Vyvolat). Následně se vraťte k jezdci Expozice a nastavte ji na hodnotu +2. Opět ji vyvolejte, a získáte tak přeexponovanou fotografii s kresbou ve stínech. Také v tomto případě hlídejte vzhled snímku, abyste nepřekročili hranici, při které již zesvětlení stínů nebude přirozené.

Protože na můj vkus byla fotografie v některých částech stále ve stínech příliš tmavá a ztrácela se kresba, použil jsem funkci Stíny a posunul ji na hodnotu -40, čímž krásně vylezla kresba i v hlubokých stínech. Opětovně jsem pak snímek vyvolal a uložil do formátu TIF.

Samozřejmě při tomto postupu trošku vyleze šum, ale nejde o nic tragického. Vzhledem k rozlišení fotografie jde o zanedbatelný problém.

Zesvětlení fotografie a získání „přeexponovaného snímku“.

Zbývá vytvoření posledního výstupu z RAWu. Protože má jít o snímek „správně exponovaný“, můžete se vrátit k původní fotografii, což uděláte jednoduše poklepáním na šipku Zpět. Jelikož mi však v tomto případě i původní fotografie připadala na správně exponovanou příliš tmavá, posunul jsem kompenzaci Expozice na hodnotu +1, stíny ponechal na hodnotě 0. Naposledy uložte snímek, opět do formátu TIF.

Vytvoření „správně“ exponované fotografie.

Nyní máte tři snímky, které poslouží k vytvoření HDR již dříve popsaným způsobem. Opět tedy v Průzkumníku modulu Správce ZPS vyberte ony tři fotografie. Z nabídky Vytvořit vyberte položku HDR prolínáním expozic. Viz článek Technika HDR v praxi.

V okně Zarovnání obrázků doporučuji zrušit volbu Zarovnat obrázky, protože fotografie jsou samozřejmě zarovnané na 100 %.

Zrušte volbu Zarovnat obrázky. Snímky konvertované z jednoho RAWu jsou totiž stoprocentně zarovnané.

Můžete tedy bez obav a komplikací pokračovat do finálního okna Vytvoření HDR obrázku. Zde proveďte úpravy tak, abyste docílili, dle svých představ ideálního výstupu a nakonec v Editoru na již hotové fotografii s HDR ve formátu TIF proveďte finální úpravy dle potřeby (křivky, barvy, ořez atd.).

Výsledný snímek po finálních úpravách.

Poslední aktualizace 23. května 2014

49 0

Autor: Jakub Chrudina

Digitální fotografii se věnuji od svých patnácti let, ve dvaceti pak nastal zlom s pořízením mé první zrcadlovky. Od té doby se focení stalo mým největším koníčkem. Protože rád trávím čas v přírodě, na horách, prostě venku, zaměřuji se nejvíce na krajinářskou fotografii. Příležitostně se ale nevyhýbám ani jiným disciplínám. Můžete navštívit můj osobní fotoblog.