Přepaly na fotkách? Naučte se s nimi pracovat v Zoner Studiu

Přepaly jsou častým problémem, který trápí zejména začínající fotografy. Přitom se jim dá snadno předejít. Stačí dodržet pár zásad při focení a znát rychlé úpravy v Zoner Studiu. Podívejte se, jak zachránit příliš světlá nebo příliš tmavá místa ve vašich fotografiích.
Tento text volně navazuje na článek Jak se vyhnout přepalům na fotkách. V něm šlo spíš o vysvětlení, co to přepaly jsou a různé obecné triky při focení i po něm. Tentokrát si ale ukážeme konkrétní úpravy v Zoner Studiu. Problém vám pomohou vyřešit tyto nástroje:
- posuvníky Světla a Stíny,
- Lineární přechod (G),
- AI výběr oblohy,
- HDR skládání expozic.
Vycházíme z podexponované fotografie
Jak jsme si ve zmíněném článku už řekli, je potřeba vycházet z dostatečně podexponovaného (tmavého) snímku. S takovým snímkem už lze pracovat, přičemž výsledná kvalita závisí na možnostech fotoaparátu i na tom, k čemu snímek použijete.
Pro tisk je vhodná co nejvyšší kvalita, ale malé obrázky na webu snesou i velmi výrazné úpravy. Úpravy sice zvýší šum, ale v nízkém rozlišení nebude patrný.

Korekce přepalů pomocí posuvníků Světla a Stíny
První možnost je jednoduchý a velmi univerzální postup v modulu Vyvolat. Pro nás zde budou hlavní čtyři posuvníky, které musíme vybalancovat.

První je Expozice. Pomocí ní snadno zesvětlíme nebo ztmavíme snímek. Zkusmo tedy expozici zvýšíme, abychom věděli, jak snímek zhruba vypadá a kolik zesvětlení potřebujeme. Není třeba se bát chyb, v modulu Vyvolat se můžete kdykoliv ke kterémukoliv posuvníku vrátit a změnit jeho hodnotu.

Fotka by potřebovala pořádně zesvětlit, jenže pak už je z oblohy bílý flek. Proto tu je další parametr Světla, který potřebujeme snížit. Ten utlumí právě jen ona intenzivní světlá místa a tím ztmaví oblohu.

Dostáváme se k lepšímu výsledku. Někdy samotná Světla nestačí na velký světelný rozsah snímku. Proto je tu ještě možnost upravit Stíny, které naopak lze zesvětlovat. V extrémních případech tedy můžete skončit se Světly -100 a Stíny +100.
Už je dobře vidět celá krajina, jen obrázek je jakýsi plochý. Dobrý trik je tedy zvýšit Kontrast. Připravte se jen na to, že při výrazném přidání kontrastu se zvýší i sytost barev, někdy až za únosnou hranici. Podobné problémy je pak vhodné řešit snížením Sytosti.

Dál už je to jen o experimentování a o tom, jaké konkrétní parametry se vám u dané fotky líbí.

Jak odstranit šum po zesvětlení snímku
Všechny operace zesvětlení se sčítají a zhoršují šum. Proto se vždy podívejte na zvětšenou verzi fotky, zejména do míst, která byla původně tmavá. Právě ta se zhoršují nejvíce. Pokud už je jejich kvalita nepřijatelná, zkuste v sekci Redukce šumu zvýšit sílu Jasu nebo Barev. Případně si přečtěte podrobnější článek o šumu.

Uvěřitelnější snímky s přechodovým filtrem
Řešení přepalů pomocí Světel a Stínů je jednoduché, ale má také své problémy. Čím víc hodnoty vzdálíte od nuly, tím víc se budou objevovat světlé nebo tmavé kruhy kolem objektů. Jsou snímky, kde si toho nikdo nevšimne, ale na jiných tyto efekty působí nehezky nebo vytvářejí dojem, že je s obrázkem něco špatně.
Existuje ale pomocník, kterého můžete využít u snímků s relativně rovnou hranicí mezi rozdělením světlými a tmavými částmi. Tím pomocníkem je softwarový přechodový filtr. Na jeho použití je ideální krajina s vcelku rovným horizontem, naopak velmi nevhodný je třeba pohled na nebe skrz okno.
Pro aktivaci běžte do nabídky Lokální úpravy a vyberte Lineární přechod (G). Jeho Expozici můžete pro začátek nastavit na -1.

Po tažení myší na obrázku přechod nakreslíte podle konkrétní situace. Někdy se hodí horizontální a ostrý, jindy šikmý a pozvolný. Cílem je ale vždy ztmavit příliš světlá místa.

Díky tomu, že přechod snížil dynamický rozsah obrázku, už nemusíte používat tak agresivní nastavení Světel a Stínů.
Moderní postup: Výběr oblohy pomocí AI
U snímků se složitým přechodem mezi oblohou a zemí se hodí výběr oblohy pomocí AI a její ztmavení namísto použití lineárního přechodu.
Masku opět vytvoříte v sekci Lokální úpravy, kde zvolíte tlačítko Obloha. Pak už opět stačí snížit Expozici.

U oblohy se nemusíte omezovat jen její ztmavení. Výhodná může být i změna sytosti, zřetelnosti, teploty bílé a další.
Podobně jako úpravy omezené jen na oblohu, lze dělat korekce zaměřené jen na ostatní objekty. V tomto případě opět přesně stejnými volbami vyberete oblohu, ale poté z menu u masky (tři tečky) vyvoláte povel Invertovat.
Ve všech případech je důležité nedělat pomocí AI masky příliš velké změny. Snadno dostanete nebe tmavší než zemi, což působí velmi uměle. Na druhou stranu není problém i v jediném obrázku kombinovat všechny postupy – trošku AI masky, jemný lineární přechod a zbytek Světla a Stíny. Tím získáte výhody těchto tří přístupů.
Ještě vyšší kvalita díky složení více expozic
Pro nehybné scény, jako jsou krajiny bez velkého větru, je k dispozici trik, který ještě zredukuje šum a tím zvýší kvalitu v oněch problémových stínech. Je to vyfocení více snímků o různých světlostech a jejich pozdějším zkombinování do jednoho.

Zoner Studio dokáže vzít tyto dvě až tři fotky a sloučit do jedné pomocí funkcí v modulu Správce. Stačí vybrat příslušné soubory (držením Ctrl a klikáním myší) a z nabídky vpravo zvolit HDR prolínáním expozic nebo HDR mapováním tonality.

Software automaticky provede podobné úpravy, jako jsme dělali v první polovině článku. K dispozici je opět spousta posuvníků, kterými můžete algoritmus směřovat.

Pokud by se vám s mapováním tonality pracovalo lépe než s postupy popsanými na začátku článku, je možné použít tento proces i na jediném snímku. Stačí v modulu Editor zabrousit do horního menu Efekty, kde najdete Mapování tonality.
Možností je hodně, ale všechny jsou jednoduché
Při troše tréninku zvládnete základní korekce během sekund, složitější během minuty nebo pár minut. A z původně temné fotky uděláte dílo, které se nemusíte bát ukázat světu.
Stáhněte si Zoner Studio na 7 dní zdarma a zbavte se přepalů jednou provždy!