Manuální režim: Proč se vyplatí umět si nastavit fotoaparát?

Možná už se vám to taky stalo: chcete zachytit kouzelnou atmosféru večerního bytu osvětleného jen svíčkami, ale automatika fotoaparátu scénu zesvětlí a zničí její náladu. Nebo chcete vyfotit hrající si děti, ale kvůli dlouhému času závěrky je snímek rozmazaný. A právě v takových chvílích přichází ke slovu manuální režim fotoaparátu.

Režim M může působit jako funkce pro pokročilé, ale právě v náročnějších nebo nestandardních světelných podmínkách vám poskytne největší kontrolu nad výslednou fotografií. Neznamená to, že byste měli manuál používat vždy. Ale když víte, kdy a proč po něm sáhnout, posunete své fotografování na novou úroveň.

Není třeba se bát čísel a nastavení. Manuální režim se dá pochopit krok za krokem. Stačí vědět, co vlastně ovládáte a jak tyto prvky spolupracují.

Kdyby to bylo na fotoaparátu, nastavil by expozici tak, aby byly všechny části snímku prosvětlené. Mým záměrem bylo zachytit světlo, proto jsem expozici nastavila v manuálním režimu. 1/80, f/1.8, ISO 200, 85 mm

Co znamená manuální režim?

Přepnutím na režim M přebíráte plnou kontrolu nad expozicí. Máte tak možnost upravit každý parametr podle toho, co chcete vyjádřit a jak scéna opravdu vypadá – ne podle toho, co si myslí automatika.

Manuální režim je založený na práci se třemi základními prvky expozice: 

  • clonou
  • časem závěrky 
  • a citlivostí ISO

Každý z nich ovlivňuje nejen to, kolik světla se dostane do fotoaparátu, ale i to, jak bude fotografie působit.

K čemu je clona objektivu

Clona určuje, jak velký otvor v objektivu pustí světlo na snímač. Menší clonové číslo (například f/1.8) znamená větší otvor, více světla a zároveň malou hloubku ostrosti – tedy hezky rozostřené pozadí. Vyšší číslo (třeba f/8) propustí méně světla, ale obraz bude ostřejší v celé ploše.

Manuální režim: nízké clonové číslo
V lese bývá obecně málo světla a nízké clonové číslo je nutností. Díky manuálnímu nastavení expozice zůstává pozornost nejen na zaostřené části, v tomto případě na pavučině, ale také na osvětlených částech fotky. 1/160 s, f/2.8, ISO 640, 75 mm

Co je expoziční čas (čas závěrky)

Čas závěrky říká, jak dlouho světlo na snímač dopadá. Delší čas (například 1/10 sekundy) pustí více světla, ale může zachytit i nechtěný pohyb a fotka bude rozmazaná. Krátký čas (například 1/500 sekundy) umožní pohyb zmrazit, ale světla už tolik nezískáte.

Manuální režim: nastavení expozice na světlo
Při focení ráda následuji světlo a čekám, kdo mi do něj vstoupí. Expozici záměrně nastavuji tak, aby vyniklo světlo na úkor jiných částí snímku. 1/6400, f/1.8, ISO 250, 85 mm

Jak vám pomůže ISO

Třetím parametrem je ISO, tedy citlivost snímače. Při nízkém ISO (100 nebo 200) získáte čistý obraz bez šumu, ale budete potřebovat víc světla. Pokud je tma a zvýšíte ISO na 1600 nebo víc, fotoaparát bude citlivější, ale může to být vykoupeno zrnitostí a ztrátou kvality.

Manuální režim: nastavení ISO
Při focení zvířat se dostávám do stájí nebo jiných krytých přístřešků. Protože se zvíře hýbe, nemůžu si dovolit příliš dlouhý čas. Proto nastavuji co nejnižší clonu a experimentuji, jaké nejvyšší ISO je únosné z hlediska šumu. Vidím, že čas mohl být klidně delší. 1/8000, f/1.8, ISO 10000, 75 mm

Proč kombinovat všechny tři parametry?

Jednotlivé hodnoty je nutné kombinovat. Například při focení se svíčkami potmě můžete nastavit clonu f/1.8, čas závěrky 1/100 sekundy a ISO 640. Clona je dostatečně otevřená, aby na snímač dopadlo co nejvíc světla, zároveň vytvoří krásně rozmazané pozadí. Delší čas zachytí atmosféru světla, ale bude potřeba fotit stabilně – ideálně ze stativu nebo s podepřeným fotoaparátem. Vyšší ISO zase pomůže scénu zesvětlit, i když troše šumu se nevyhnete.

Manuální režim: zmrazení pohybu krátkým časem
U této scény jsem zvolila kratší čas, aby nebyl pohyb rozmazaný. 1/100 s, f/1.8, ISO 640, 75 mm

Jakmile si začnete těchto vztahů všímat a zkoušet si je v praxi, rychle pochopíte, jak moc vám manuální režim rozváže ruce. A co je nejdůležitější, získáte jistotu, že foťák udělá přesně to, co chcete vy

Kdy se to hodí? Praktické situace

Nedostatek světla a záměrné nasvícení

Letní večery přinášejí kouzelné světlo – jemné, zlatavé, ubývající. Ale právě v těchto podmínkách se často stává, že fotoaparát scénu vyhodnotí jako příliš tmavou a pokusí se ji automaticky zesvětlit. Výsledkem je plochý snímek, kterému chybí kouzlo.

Typickým příkladem může být večerní posezení u táboráku nebo lampionová slavnost. Plamen ohně krásně nasvěcuje tváře, v pozadí je šero a vše má měkký, teplý nádech. Automatika ale scénu přečte jako podexponovanou a přidá světlo, čímž zničí kontrast i atmosféru.

Manuální režim: večerní focení
1/100 s, f/1.8, ISO 640, 75 mm

Akce v podvečer

Představení na letní scéně, koncerty, dětské besídky nebo večerní sportovní turnaj. Všude tam, kde se lidé hýbou a světla není nazbyt, bývá automatika v koncích. Nechce pustit dost světla – zkrátí čas nebo sníží ISO – a výsledkem jsou často rozmazané nebo příliš tmavé fotky.

Manuální režim vám umožní vše vybalancovat podle dění. Pokud víte, že se lidé hýbou, nastavíte kratší čas závěrky – třeba 1/200 sekundy – a podle potřeby tomu přizpůsobíte clonu a ISO. Foťák se nebude snažit „dopočítat“, co je správně. 

Manuální režim: focení večerních akcí
U focení večerních akcí nastává riziková situace: přemisťování se mezi interiérem a exteriérem, případně vícero místy s různou intenzitou a typem osvětlení. To chce postřeh a přesně vědět, pod jakým prstem je tlačítko s nastavením clony, závěrky a ISO. Na hledání v menu nebo na obrazovce není čas. 1/60 s, f/2.8, ISO 800, 50 mm

Záměrné zachování expozice

Někdy už máte scénu perfektně nastavenou – tlumené světlo, atmosféru, náladu – a jen se lehce pohnete nebo změníte úhel. V automatickém režimu vám foťák okamžitě „přepočítá“ nastavení podle nové kompozice a všechno je pryč. Světlo je jiné, silueta zmizí, expozice se posune.

V manuálním režimu zůstává vše přesně tak, jak jste si nastavili. Expozice je neměnná, dokud ji nezměníte vy. Můžete se soustředit jen na kompozici a výraz, místo abyste bojovali s technikou. To oceníte třeba při focení siluet proti západu slunce, nebo u portrétu v protisvětle, kde je klíčová kontrola nad světly i stíny.

Manuální režim: siluety
1/8000 s, f/2.8, ISO 100, 45 mm

Malování světlem a noční experimenty

A pak jsou tu situace, kdy chcete fotit záměrně dlouhým časem – například kreslit světlem, zachytit světelnou stopu projíždějícího auta nebo pohyb hvězd. Automatický režim by se v takové chvíli snažil okamžitě zkrátit čas a „napravit“ tmu.

Manuální režim: malování světlem
K této fotce byl potřeba stativ. Zaostřeno je na podlahu jeskyně. Clonu jsem nastavila na vyšší hodnoty ne kvůli ostrosti, ale abych fotoaparátu ještě ubrala světlo. 1/30 s, f/10, ISO 100, 35 mm

A co když to nestačí? Kreativní přístup k omezením

I když se s manuálním režimem naučíte rychle pracovat, přijdou chvíle, kdy zkrátka nenajdete „správné“ nastavení, které by dokonale sedělo situaci. Světla je málo, objekt se hýbe, potřebujete víc než fotoaparát zvládne. Jenže to není důvod vzdát to – právě tady přichází na řadu kreativita. Co když tohle rozmazání využijete výtvarně? Co když z pohybu uděláte součást atmosféry?

Když třeba dítě večer máchá ohořelým klackem u ohně, můžete nastavit delší čas – třeba 1/2 sekundy – a zachytit celou stopu světla v pohybu. Pokud zároveň pozadí zůstane statické a ostré, vzniká efektní kontrast mezi klidem a pohybem. Obraz není technicky „dokonalý“, ale má sílu, náladu a příběh.

Manuální režim: dlouhá expozice
Při focení tohoto záběru sice nebyla tma ani špatné světelné podmínky, ale chtěla jsem vytvořit dynamický dojem práce dobrovolníků a dobrovolnic na rašeliništi. Poprosila jsem ženu v žlutém kabátu, který přitáhne pozornost barvou, aby vydržela po dobu focení staticky stát, zatímco ostatní kolem ní prochází při práci. 1/6 s, f/22, ISO 100, 32 mm

Manuální ostření a vyvážení bílé

Manuální nastavení fotoaparátu není jen o expozici. Můžete ovládat mnohem víc – a v řadě situací se to vážně vyplatí.

Někdy zkrátka nechcete nechat foťák rozhodnout, kam zaostří. Automatika totiž nevidí to, co chcete zdůraznit, jen hledá kontrasty a někdy zaostří úplně jinam, než potřebujete. To platí hlavně při nízkém světle, u makra, nebo když fotíte přes něco, co je v popředí.

Můj objektiv by nebyl schopný zaostřit na plochu mezi oky plotu. Musela jsem mu pomoct manuálním ostřením. Pozadí je na fotce u plotu rozmazané navzdory vysokému clonovému číslu, protože je od plotu daleko. 1/200 s, f/8, ISO 200, 85 mm

Automatika se často snaží barevné podání „vylepšit“, ale ve skutečnosti přebarví scénu. Například interiér osvětlený teplými žárovkami může automaticky zchladit do modra. V manuálním nastavení bílé si můžete zvolit režim „žárovka“, „stín“, nebo si teplotu nastavit ručně (např. 2800 K pro teplé světlo svíčky). Získáte tak věrnější barvy nebo naopak vědomý barevný efekt, který odpovídá náladě scény.

Manuální režim: manuální vyvážení bílé
Prakticky vždy si nastavuji vyvážení bílé na režim Oblačno. Tento režim dodává snímkům příjemně teplé barvy. 1/500 s, f/5.6, ISO 250, 85 mm

Co vám přinese manuální režim?

Na první pohled může manuální režim působit jako složitý krok navíc. Ale ve skutečnosti je to jeden z nejrychlejších způsobů, jak se stát jistějším, samostatnějším a kreativnějším fotografem. Díky manuálnímu režimu se naučíte lépe rozumět světlu, jeho síle, směru i barvě. Přestanete být závislí na tom, jak scénu „vyhodnotí“ technika, a začnete se sami rozhodovat, co chcete, aby bylo světlé, co tmavé a proč. 

Manuální režim: atmosféra pomocí manuálního nastavení
Kdyby si expozici řídil foťák, žádné tmavé místečko by na fotce nebylo. V manuálním režimu určuji expozici i atmosféru já. 1/100 s, f/2.8, ISO 4000, 19 mm

Získáte taky rychlost a jistotu. V náročné situaci nebudete panikařit, ale sáhnete po tom, co funguje. Umíte si vysvětlit, proč je fotka příliš tmavá, rozmazaná nebo zašuměná – a okamžitě to opravíte.

A v neposlední řadě přichází to nejdůležitější – sebevědomí a svoboda. Foťák už není tím, kdo „rozhoduje“, ale nástrojem, který poslouchá vás. Díky manuálnímu ovládání se stanete fotografem, který nejen zachycuje, ale tvoří.

Naučte se nastavovat foťák v manuálním režimu

Rozhodli jste se naučit manuální režim? Výborně! Podívejte se i na náš návod pro konkrétní situace, kde vám ukážeme, jak nastavit foťák třeba na portrét, krajinu nebo pohyb: Manuální režim: Jak nastavit foťák na různé situace?