Jak rozmazat pozadí na fotce i se základním objektivem

Máte fotoaparát se základním objektivem (třeba 18–55 mm), s nadšením fotíte portréty, ale pořád se vám nedaří vykouzlit to krásné rozmazané pozadí, jaké mají na svých snímcích jiní fotografové? A uznejte sami – takový portrét při jinak stejných podmínkách vypadá profesionálněji než ten, kde je ostré úplně všechno. Nebojte, nemusíte hned utíkat do obchodu pro nový drahý objektiv, na začátku se to dá zvládnout i s tím, co momentálně máte.
Všechno se točí kolem hloubky ostrosti – to je ta „ostrá vrstva“ na fotce. Když je malá (široce otevřená clona – menší clonové číslo), může být ostré třeba jen jedno oko a rty modelky. Když je hloubka ostrosti velká (zavřenější clona – větší clonové číslo), máte ostrou nejen postavu, ale i plot za ní a klidně i odpadkový koš, který se připletl do záběru. A ten na fotce fakt nechcete.
Pozor, optická a pohybová neostrost nejsou totéž! Pokud máte delší expoziční čas (třeba kvůli nedostatku světla), může celá fotka vyjít neostrá či rozmazaná, ale to nemá nic společného s bokehem (rozmazaným pozadím), o kterém se teď bavíme.
Tři nástroje, kterými pozadí na fotce rozmažete
Abyste snížili hloubku ostrosti a na fotce tak rozmazali pozadí, potřebujete k tomu tři věci:
- správně nastavenou clonu,
- vhodnou vzdálenost od objektu,
- správné ohnisko.
1. Nastavení clony pro rozmazané pozadí
Čím víc clonu otevřete (clonové číslo klesá), tím víc se pozadí rozmaže. Je to tajemství drahých světelných objektivů, které dovolují otevírat clonu až na hodnoty jako f/1.2. Amatérská optika je skromnější. Možná váš objektiv umí jen f/3.5, ale stejně ho můžete využít. Nastavte režim A (Av) a zkuste si pohrát s hodnotami. V našem případě ohnisko celou dobu zůstalo neměnné (50 mm), stejně jako vzdálenost od objektu.



2. Přibližte se – ano, nohama
Za hloubku ostrosti neodpovídá jen clona, ale také vzdálenost od objektu. Takže pokud fotíte portrét a chcete, aby bylo pozadí rozmazané co nejvíc, nespoléhejte na to, že pak snímek oříznete v Zoner Studiu. Přibližte se k modelu, jak jen to bude možné. Všimněte si, jaký efekt to dělá při jinak stejných podmínkách! Mimochodem, tímto způsobem lze dosáhnout bokehu i tehdy, když fotíte obyčejným mobilem. Tady jsem použila pevný 50mm objektiv a u všech tří záběrů clona zůstala stejná: f/3.5.



3. Hrajte si s ohniskem
Pokud máte zoom, gratuluji – váš objektiv nabízí škálu ohniskových vzdáleností. Čím víc zoomujete, tím delší ohniskovou vzdálenost máte a tím rozmazanější bude pozadí. Samozřejmě při jinak stejných podmínkách. Pozor, digitální zoom se nepočítá, je to obyčejný ořez. Mluvíme o optickém zoomu, tedy přibližování pomocí čoček objektivu.
A ještě jeden detail: většina dostupných zoom objektivů má proměnnou světelnost. To znamená, že pokud clonu otevřete na maximum, při přiblížení se sama o něco přivře. Ale nebojte, i tak se na maximálním ohnisku, byť ne s úplně nejširší clonou, pozadí rozmaže dobře.
Pro přehlednost jsem využila celý rozsah ohniskových vzdáleností, který jsem měla k dispozici.





Pamatujte – clona, zoom, vzdálenost
Takže pokud chcete ze své techniky vymáčknout co nejvíce a docílit maximálně rozmazaného pozadí, otevřete clonu, zazoomujte na maximum a k objektu se přibližte, jak jen kompozice dovolí. A nezapomeňte tím vyhnat ze záběru všechny ty odpadkové koše a cedule, které by jinak slavnostně zářily v pozadí!