Zabil digitál instantní fotografii?

Když po masivním nástupu digitálních fotoaparátů ohlásila firma Polaroid v roce 2008 ukončení výroby instantních filmů a fotoaparátů, leckoho jistě napadlo, že to je i konec instantní fotografie. Digitál totiž zasadil instantu tvrdou ránu. Naštěstí ne smrtelnou.

Trochu paradoxní na celé situaci instantní vs. digitální fotografie bylo i to, že společnost Polaroid se v roce 1996 zařadila se svým fotoaparátem PDC-2000 mezi první výrobce digitálních fotoaparátů. Právě oblast digitální fotografie měla být odvětvím, v jehož prospěch se firma Polaroid instantní fotografie před koncem minulého desetiletí vzdala. V té době fotografové znali Polaroidy a proces okamžité fotografie bezmála šedesát let a za tu dobu si naštěstí získaly dost fanoušků, kteří jí nedovolili z fotografického světa odejít do věčných lovišť.

Co udrželo instantní fotografii při životě?

Za šest desítek let dozrály instantní filmy v určitém ohledu téměř k dokonalosti. Podobně jako u ostatních analogových materiálů. S jejich nedostatky se mnozí fotografové naučili žít a pracovat s nimi ve svůj prospěch nebo je dokonce díky jejich potenciálu pro kreativní tvorbu začali milovat. Ostatně instantní fotografie je vlastně kategorií retro fotografie, takže lpět na technické dokonalosti a perfektním obrazu není na místě.

Pro leckterého fotografa nebylo jistě jednoduché vzdát se možnosti být doslova kouzelníkem a mít hotovou fotografii na papíře za pár minut. Navíc podobně, jako u Lomografie, šlo i v případě instantní fotografie o životní styl, o tvůrčí a kreativní fotografický projev. Polaroid se pro fotografa stal štětcem i plátnem, a osobitým způsobem s ním zachycoval svět kolem sebe.

Také si lze jen těžko představit fotografa, jenž je majitelem například skládací zrcadlovky – Polaroidu SX-70, že se smíří s tím, aby takového krasavce uložil do skříně a přestal s ním fotit. Pro některé fotografy se stala instantní fotografie rukopisem a jejich Polaroid tím, čím byla pro Jimiho Hendrixe kytara.

Polaroid SX-70. Foto: Polaroid.

Polaroid SX-70. Foto: Polaroid.

Polaroid SX-70. Foto: Polaroid.

Z legendárních fotografů, kteří Polaroidem fotili lze na prvním místě zmínit Helmuta Newtona. Ten dokonce Polaroid po určitou dobu používal jako svůj hlavní fotoaparát. Mezi první umělecké fotografy, kteří s Polaroidem pracovali patřili například Walker Evans nebo Ansel Adams. Na sklonku svého života Polaroidem fotil i legendární fotograf maďarského původu André Kertész. Tomu firma Polaroid věnovala právě model SX-70, s nímž experimentoval až do své smrti v roce 1985.

Jaká je instantní fotografie současnosti?

Kvůli výše zmíněným důvodům, logicky ve světě fotografie zůstala poptávka po instantních filmech taková, že bylo jen otázkou času, kdy se do jejich výroby pustí někdo další. V současnosti lze na našem trhu v kamenných i internetových obchodech sehnat instantní filmy tří výrobců. Jde o značky Fujifilm, IMPOSSIBLE film a dokonce i Polaroid. Filmy jsou dostupné v různých citlivostech a formátech, které jsou k dispozici nejen pro nové fotoaparáty, ale i pro staré Polaroidy. Samozřejmě lze volit mezi černobílými a barevnými filmy.

Fujifilm Instax mini 7S s deseti instantními filmovými kazetami. Foto: Tomáš Slavíček.

Instantní filmy zajistí pozornost na každém večírku. Foto: Tomáš Slavíček.

Jak jsem v předposlední větě předchozího odstavce napověděl, instantní fotoaparáty se stále vyrábějí. Pod svou značkou jimi trh zásobuje především firma Fujifilm a jejich portfolio průběžně doplňuje o nové modely. Modelová řada je dost pestrá na to, aby zaujala ty, kteří touží po méně formálním designu i skutečné retro fanoušky. V mém článku Zkuste si retro zmiňuji právě jeden takový povedený fotoaparát – Instax mini 90. kterému firma Fujifilm ušila opravdu povedený retro-kabát. Nabídku nových přístrojů doplňuje fotoaparát Polaroid 300. Dá se ale říci, že jde o dvojníka Instaxu 7s a rozdíl je jen v logu výrobce na těle přístroje.

Fujifilm Instax mini 90. Foto: Fujifilm.

Pro opravdové fanoušky jsou k sehnání i klasické Polaroidy. Lze je zakoupit nejen v bazarech a aukcích na internetu, ale jejich prodejem se zabývají také obchody, které je kompletně renovují, vyčistí a vyzkouší. Touto cestou lze sehnat prapůvodní měchové i poslední modely Polaroidů (znovu připomenu, že i do nich není obtížné sehnat instantní film).

O okamžitou papírovou fotku je zkrátka zájem. Dokazuje to i fakt, že například k fotoaparátům Lomo lze dodatečně pořídit instantní stěny. Že polaroidy zažívají comeback dokazuje i zařízení s názvem Insta Lab od firmy Impossible nebo instantní tiskárna Instax Share SP-1, kterou nedávno předvedl Fujifilm. V obou případech jde o zařízení, která lze propojit s mobilem a získat z nich klasické polaroidy.

Co za to?

Ohledně potřebné investice začnu u fotoaparátů. Nové Instaxy od Fujifilmu, Polaroid 300 i použité Polaroidy se pohybují ve stejné cenové kategorii. Začínají na ceně mírně nad tisíc korun a na vrcholu je již zmiňovaný model Polaroid SX-70 s cenou zhruba 6500 korun. Záleží na modelu, prodejci a u těch starších i na jejich stavu.

Jednotlivé modely se od sebe liší nejen vzhledem a velikostí, ale i funkcemi a především s nimi roste cena. I ty nejlevnější klasické Polaroidy a nové Instaxy mají integrovaný blesk nebo samospoušť. Vyšší modely nabízejí například makrorežim s ostřením od 0,6 metru, případně s použitím makropředsádky už od 0,3 metru. Nejdražší modely mohou nabídnout i nastavení času závěrky nebo dvojexpozicí. O některých fotoaparátech Polaroid si můžete více přečíst v článku Fotky jako z Polaroidu.

Instantní fotografie však lze použít i ke komerčnímu focení. Například každý svatebčan byl z instatních snímků, které si ihned mohl podržet v ruce a prohlédnout, nadšen. Foto: Tomáš Slavíček.

Jak je to s ohniskem?

Vzhledem k tomu, že se fotografovaná scéna snímá přímo na obrazovou plochu instantního filmu (nezapomeňme, že všechny snímky z polaroidů mají bílý okraj), je potřeba počítat s přepočtem ohniskové vzdálenosti. Například všechny Instaxy od Fujifilmu mají ohnisko objektivu 60 mm, vyjma modelu Wide 210 s ohniskem 95 mm a formát výsledného snímku je 46

Poslední aktualizace 28. února 2014

16 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.
Jejda! Mrzí nás, že se vám článek nelíbil. Řeknete nám prosím proč?


Autor: Tomáš Bartoš

Fotografii se intenzivně začal věnovat v roce 1997. Tehdy na letní výtvarné akademii vyměnil kreslící a malířské potřeby za fotoaparát Zenith. V následujících letech postupně přešel od kreslení a malování výhradně k fotografování. Později se nechal na tři roky zaměstnat jako fotolaborant. V té době přišel rozmach digitální fotografie. Naučil se nové postupy a techniky zpracování a pochopil potenciál a význam nového trendu ve fotografii. Další tři roky pracoval jako Fotoeditor. Později působil jako fotoreportér pro Mediafax, zpravodaj v ČTK i redaktor ve vydavatelství Vltava Labe Press. V současné době působí jako nezávislý profesionální fotograf. V jeho tvůrčí a komerční tvorbě dominují fotografický portrét, reportážní a dokumentární fotografie.

Číst všechny články.

Komentáře