Workflow podle Pavlína

Deset let jsem bytostně spjatý se Zoner Photo Studiem, které se zároveň stalo nezbytnou součástí mého fotografického workflow. Způsobů, jak přistupovat ke správě fotek, existuje mnoho. Někdo přijde z výletu a nasype rovnou všechny snímky z fotoaparátu na Facebook, jiný fotí vše do RAWu a každý separátně zpracovává, tráví retuší a popisky dlouhé hodiny, někdo volí rozumný kompromis. V následujícím článku bych vám rád ukázal, jak to dělám já. 

První otázka zní fotit do JPEGu nebo RAWu? Moje odpověď – do obojího. Dříve jsem fotil pouze do RAWu a soubor po souboru převáděl do TIFFu. Roky a děti však přibývají a času ubývá. Většinu (hlavně reportážních) fotek tedy zpracovávám rovnou z JPEGu, který je pro daný účel naprosto dostačující. Paralelně do RAWu fotím z toho důvodu, kdyby se mi konečně podařil životní záběr, abych z něj dokázal vyždímat maximum. Zatím se mi však taková fotka nepodařila. Samozřejmě trochu přeháním, např. pokud fotím svatbu, pracuji vždy s RAWy kvůli korekci expozice, vyrovnání bílé až při zpracování apod.

Všechny fotografie ukládám do stromové struktury v adresáři „C:\Fotky“, který mám nastavený i v možnostech ZPS jako složku s obrázky (menu Možnosti | Složky | Obrázky). Navigátor přepnutý do režimu Obrázky je pak přehledný a vidím pouze složky s mými fotografiemi. Jak můžete vidět na následujícím obrázku, adresářovou strukturu používám ve formátu „Rok\Měsíc\Datum – název akce“.

Adresářový strom.

Tato struktura mi umožňuje relativně rychle dohledat fotky z určité akce i v případě, že nepoužiji klíčová slova nebo popisky.

Stažení fotek do počítače

Výše popsanou strukturu mi pomáhá vytvářet už při stažení fotek do počítače funkce Kopírovat ze zařízení, kterou mám nastavenou tak, aby fotografie automaticky roztřídila do adresářů podle data pořízení.

Funkce Kopírovat ze zařízení.

Fotografie nekopíruji přímo do adresáře, jako například „2012-01-18 USA – Back to Las Vegas“, ale do podsložky s názvem „Orig“. Zde je prvně protřídím a ve finále tu zůstanou pouze RAW soubory. V podstatě je to pro mě taková ta bedna s negativy, kterou střežím jako oko v hlavě.
Filmy o 36 políčkách měly něco do sebe. Je strašná nuda prohlížet fotogalerie na internetu, kde fotograf vypráskal za jeden večer pět stovek fotografií a všechny jsou téměř totožné. Proto hned po stažení fotky promazávám – vyberu ty nejlepší záběry, smažu neostré fotky, případně fotky, které ani Zoner Photo Studio nedokáže zachránit.

Pro třízení používám funkci Promítání (F3) a tyto klávesové zkratky:

Page Up/Page Down – přechod mezi fotografiemi
* (hvězdička na numerické klávesnici) – zobrazení 1:1, pro kontrolu ostrosti
0 (nula na numerické klávesnici) – opak *, zobrazení celého obrázku
Delete – odstranění souboru, s tím, že mám v Možnostech mazání zatrhnuto „Vše s odlišnou příponou“. Takto zároveň smažu JPEG i RAW

Mazání souborů.

Jak jsem již popsal výše, po protřídění nechávám ve složce „Orig“ pouze RAW soubory, JPEGy nyní přesunu o úroveň výš („2012-01-18 USA – Back to Las Vegas“), kde s nimi dále pracuji.

Přejmenování

Jak JPEG, tak i RAW soubory přejmenovávám tak, aby měly jméno ve tvaru „120119_001.JPG“ (rok, měsíc, den pořízení a pořadové číslo). Používám na to funkci Přejmenování, kterou ale netradičně vyvolávám přes Hromadný filtr (viz samostatný rámeček o Hromadném filtru).

Přejmenování fotografií.

Hromadný filtr

Asi moje nejoblíbenější funkce v Zoner Photo Studiu je Hromadný filtr. Ten lze vyvolat několika způsoby:

• Z menu Upravit (Průzkumník a Editor), včetně přímé volby Nastavení
• Pomocí ikony v panelu nástrojů (viz screenshot), která umožňuje také přímou volbu Nastavení
• Klávesová zkratka Ctrl+Q, případně Shift+Q pro rychlé použití posledního použitého nastavení

Hromadný filtr mi umožňuje sloučit několik operací do jedné, uložit si je jako tzv. Nastavení, které lze pak jednoduše spouštět z panelu nástrojů na pár kliků. Nemusím znovu a znovu nastavovat filtry u operací, které dělám pokaždé stejně. Mám takto připraveny Nastavení např. pro:

• Převod na bezeztrátový formát
• Převod zpět na JPEG
• Zmenšení, doostření, přidání vodoznaku a pasparty pro různé fotoservery

 

JPEG nebo TIFF

V dalším kroku fotografiím přiřadím základní textové informace.

Hromadné přiřazení informací.

Zde si musím trochu nasypat popel na hlavu – i když si velmi rád prohlížím např. cestopisy, kde je ke každé fotce komentář, sám popisuji jenom malé procento galerií. Většinou jenom v případě, že fotky někde promítám. Zoner Photo Studio má obrovskou výhodu v tom, že stačí popsat fotografie jednou a následně mohu použít vytvořené popisky na webu, při tisku, promítání atd.

V dalším kroku provádím základní úpravy, pokud jsou potřeba. Osobně jich dělám opravdu minimum – automatické vylepšení, srovnání horizontu a ořez. Jestliže ale vím, že budu fotografie opakovaně ukládat, není dobré tyto úpravy provádět nad JPEG soubory. JPEG totiž používá ztrátovou kompresi a s každým uložením jde kvalita trochu dolů. Pro klid v duši tak mám opět připraven Hromadný filtr pro dočasný převod na formát TIF (48 bitů – kvůli kvalitě; bez komprese – kvůli rychlosti). Po retuších fotku uložím zpět jako JPEG – opět pomocí Hromadného filtru.

Retuše pro lenochy

Jak už nadpis napovídá, moc si v Editoru nehraji. Vyberu všechny fotografie v Průzkumníku Zoner Photo Studia a hromadně na ně aplikuji funkci Automaticky vylepšit. Potom postupně fotky procházím v Editoru a pokud je to potřeba, použiji některý z těchto nástrojů:

Srovnání horizontu
Ořez – mám nastaveno ořezávání v poměru stran 3:2. Většinou použiji kvůli úpravě kompozice, pokud jsem srovnával horizont, ořezávám vždy, tak aby byl zachován poměr stran 3:2
• Výjimečně Klonovací razítko nebo Retušovací štětec, pokud je na fotce něco, co tam nepatří (smetí v trávě, vada pokožky u portrétů apod.)

Samozřejmě používám i jiné nástroje a filtry (např. Vyrovnání bílé), výše zmíněné ale nejčastěji. Jak už jste asi poznali sami, více mě baví focení, než retušování.

Na závěr fotky ještě jednou prohlédnu pomocí Promítání a pokud je vše v pořádku, převedu je na JPEG s maximální kvalitou. Složky, kde mám fotky již zpracované, si pomocí funkce Změnit ikonu složky označím hvězdičkou.

Změna ikony složky.

Šup s tím na net a zálohovat

A proč vlastně fotím? Protože mě to baví, je to výborná relaxace a taky proto, že jsem ješita. Abych se svou tvorbou pochlubil, sdílím fotky na internetu. Dříve jsem používal klasické HTML galerie a nahrával na vlastní stránky, ale s příchodem 14. verze ZPS jsem si oblíbil publikování na fotogalerii Zonerama. Ve verzi 14 si totiž mohu otevřít v jednom okně Průzkumníku složku s fotkami, v druhém okně Zoneramu. Fotky pak jednoduše chytnu myší a přehodím na Zoneramu.

Na Zoneramě pak doplním popisek alba a vyberu vhodnou obálku alba tak, aby reprezentovala dané fotky. Popisek a obálka alba se mimo jiné použije i při sdílení na Facebooku.

Zbývá poslední krok – v okamžiku kdy jsou fotky zpracovány, kopíruji je na externí pevný disk. Plánuji tuto činnost nějak zautomatizovat (pokud máte tip na vhodný software, budu za něj vděčný), ale prozatím právě zpracovaný adresář prostě nakopíruji do stejné stromové struktury na externím pevném disku.

Až po záloze na externí disk fotky mažu z paměťové karty fotoaparátu. Ano, můžete si říct, že jsem až moc, třeba zbytečně opatrný, ale zrovna nedávno jsem toto pravidlo porušil a málem se mi to vymstilo – ZONER vystavoval v USA (konkr. v Las Vegas) na veletrhu PMA@CES 2012. Karta se rychle plnila a já fotky jenom zkopíroval na notebook a z karty smazal. Když jsem pak další den chtěl zapnout notebook, ozvalo se z něj zlověstné zacinkání pevného disku (kdo tento zvuk někdy slyšel, tak je mu hned jasné, co to znamená) a notebook odmítal bootovat. Hned po příjezdu domů jsem dal disk z notebooku do externího rámečku a podařilo se mi fotky zachránit.

Záloha konfigurace ZPS
Zoner Photo Studio používám na svém domácím PC a pracovním notebooku. Abych nemusel přednastavené filtry přenášet ručně, používám funkce Uložit nastavení a Načíst nastavení, které naleznete v nabídce Nastavení (ikona s ozubeným kolem v pravém horním rohu aplikace).

Výše uvedený způsob nelze brát jako doslovný, univerzální návod – ten neexistuje. Jestliže si z oněch řádek vezmete to, co vám bude vyhovovat, pak budu rád. Stejně tak, když se podělíte o svůj vlastní způsob správy fotografií, který používáte.

Poslední aktualizace 12. března 2012

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Pavel Minář

Do ZONER software jsem přišel v roce 1994 původně na kafe a vydržel zde až do dnešního dne. Podílel jsem se na vývoji produktu Zoner Photo Studio, což mě mimo jiné přivedlo k focení. Pořídil jsem si digitální kompakt, který byl super - mohl jsem cvakat vše, co mne napadlo. Doteď se divím, že mě manželka nezabila, když jsem ji chtěl fotit jenom kvůli tomu, abych vyzkoušel různé nastavení JPEG komprese na konkrétním objektu.Poté, co jsem držel poprvé v ruce zrcadlovku, bylo rozhodnuto - analogový Canon EOS30. A tím to začalo - sklíčka, stativy, blesky, filtříky atd. Momentálně fotím s Canon EOS 5D Mark II a Galaxy Nexus. A ano, fotím i mobilem, protože kdo se má pořád tahat s těmi krámy.Jako otec musím objektivně říct, že mám dvě nejkrásnější dcery na světě - Klárka a Eliška. A Ivanu, nejtolerantnější manželku široko daleko. Kromě focení ulítávám také na mobilních technologiích a kole.

Číst všechny články.

Komentáře