Vývoj nezastavíš, ani v Zoneru

Chtěli byste vědět, kdo stojí za úspěchem Zoner Photo Studia? My vám to prozradíme a dnes vyzpovídáme osobu nejpovolanější, a to vedoucího vývojového týmu Aleše Hasalu. Možná prozradí i něco o nové verzi programu!

První, na koho tentokrát padl los, je Aleš Hasala, vedoucí vývojového týmu Zoner Photo Studia. Aleš stojí u programu prakticky od jeho počátků, které se datují přibližně sedmnáct let zpátky. Se Zoner Software začal spolupracovat už jako student vysoké školy a z brigády se stala regulérní práce.

Aleš Hasala (1974) Svobodný, bezdětný. Vystudoval elektrotechnickou fakultu VUT v Brně. V Zoner Software pracuje na pozici vedoucího vývojového týmu, k focení se dostal přes práci a v současné době fotí Canonem EOS 5D Mark II, na který nasazuje převážně pevná skla. Fotografie, které vidíte v článku, jsou Alešova práce

Aleši, kolik lidí společně s vámi pracuje na vývoji Zoner Photo Studia?
Celkem je nás osm a tvoříme už poměrně stabilní tým. Máme rozděleny jednotlivé části programu (např. RAW, export snímků, nástroje pro úpravu a další) delší dobu, takže každý z nás už zná poměrně dobře svůj díl práce.

Co konkrétně máte na starosti vy?
Dá se říct, že při vývoji se věnuju třem základním oblastem. Jednak je to návrh a implementace uživatelského rozhraní, tedy prakticky všechno, co vidíte po spuštění programu. Druhou oblastí je technická stránka lokalizací Photo Studia do různých jazyků a poslední pak tvorba instalačního programu a nápovědy.

Vždycky jsem si říkal, jak asi vznikají nové funkce do Editoru a novinky ve Photo Studiu vůbec. Vím, že existují různá fóra, kde právě vývojáři diskutují s uživateli a řeší případné chyby či vylepšení. Jsou nějaké další kanály?
Těch cest je několik, jednak s návrhy přicházíme my z vývoje, další část se skládá z informací od marketingu a od obchodníků. Nemalou měrou přispívá taky technická podpora, odkud máme někdy podnětné informace, například v Německu jsou v téhle oblasti hodně plodní. Pro zpětnou vazbu s uživateli také využíváme sociální sítě a diskusní fóra, například na serveru grafika.cz. Významným zdrojem jsou i betatesteři, se kterými spolupracujeme už delší dobu a jejich doporučení a nápady mají velkou váhu. Mimoto samozřejmě sledujeme současné trendy a snažíme se jim přizpůsobit.

Každý rok, prakticky ve stejnou dobu, vydáváte novou verzi Photo Studia, není to svazující a částečně limitující pro vývojáře? Neuvažujete o prodloužení této periody?
No, částečně svazující to je, protože sotva doladíme jednu verzi, tak začínáme pracovat na té další. O prodloužení periody už se bavíme delší čas, ale zatím to není pevně rozhodnuto. V některých oblastech by to asi pomohlo, třeba vývoj 64bitové verze Photo Studia nebyl hotový za rok, ale postupně jsme na něm pracovali prakticky tři roky.

Poměrně často se setkávám s lidmi, kteří tzv. switchnuli a vyměnili klasickou platformu PC za Apple a pracují v Mac OS. Nemálo z nich si stěžuje, že není Photo Studio dostupné pro tuhle platformu, uvažuje se o verzi pro Apple?
Upřímně řečeno, rádi bychom měli verzi i pro Apple, ale momentálně ji nepřipravujeme z několika důvodů. Jednak  z časových a kapacitních důvodů, potom například kvůli tomu, že využíváme poměrně dost technologií třetích stran, které zkrátka pro jinou platformu nejsou dostupné.

Když se podívám na stávající podobu a funkčnost Photo Studia a rozmach videa a sdílení obsahu na sociálních sítích, jsou tu jisté mezery. Plánují se nějaké změny?
V oblasti sociálních sítí a sdílení obsahu asi zatím ponecháme vše na stávající úrovni a budeme se spíš snažit vylepšit tyto funkce uvnitř programu. Případná změna je poměrně složitá, protože sociální sítě prochází neustálým vývojem, mění se rozhraní pro komunikaci s těmito službami a mnohokrát jsme i omezeni jejich licenčními podmínkami. U videa je situace trošku jiná a ty mezery si uvědomujeme.

Snaha něco s tím udělat tady určitě je, ale nemůžu slíbit, že to bude už nyní. Opět tady má vliv velká řada faktorů a tím největším je samotný operační systém Windows, kam si může prakticky kdokoliv nainstalovat jakékoliv kodeky a pak vzniká poměrně solidní chaos. Nemluvě o tom, že v případě videa se pracuje s formáty, které jsou licencované a to přináší další paušální náklady, které by se musely nutně promítnout do ceny programu.

Už jsme trochu nakousli nějaké změny, co novinky čtrnácté verze, prozradíte, na co se můžeme těšit?
Tak nevím, jestli můžu něco prozradit, ale snad ano. Předně je třeba říct, že nechystáme žádnou úplně revoluční změnu, ale spíš řadu vylepšení a optimalizací. Samozřejmě přibudou i nové funkce, ale ty zatím nechám tajemstvím.

Nadále zlepšujeme podporu 64bitových systémů a také vícejádrových procesorů, takže opět nastane zrychlení programu, což v době, kdy i ty nejlevnější kompakty mají rozlišení přes 15 Mpx, jistě ocení většina uživatelů. Koketujeme taky s akcelerací pomocí GPU, neusínáme tedy na vavřínech a stále sledujeme vývoj. Tahle technologie je poměrně náročná na implementaci, navíc ne vždy má akcelerace pomocí GPU smysl.  Grafické karty sice umožňují opravdu rychlé výpočty, ale v případě digitální fotografie, kdy se pracuje s velkými objemy dat, se stává úzkým hrdlem celého procesu přenos těchto dat do paměti grafické karty případně zpět do operační paměti.

Tak a teď se pojďme bavit o Aleši Hasalovi – fotografovi, fotíte?
Jasně, že fotím, myslím, že u nás ve firmě fotí snad každý.

Jak jste se dostal k focení?
No bude to znít možná zvláštně ale přes práci. Když jsem začal na vývoji Photo Studia, tak jsem postupně začal i fotit. A pominu-li malý plastový kompakt, který jsem si jako dítě přivezl kdysi z návštěvy východního Německa, tak vlastně fotím jen digitálně.

To jste asi první, koho jsem potkal a fotí a nemá prakticky zkušenosti s klasickou analogovou technikou.
Asi to tak bude. Můj první foťák byl kompakt Olympus 730 UZ, který jsem koupil v roce 2003, potom jsem po dvou letech přesedlal na Canon EOS 300D, který mi vydržel přes pět let. Když jsem pak uvažoval o upgradu a podíval se na hromadu příslušenství, co se mi nastřádalo, tak byl výběr značky jasný. Skončil jsem u EOS 5D Mark II, ke kterému mám čtyři objektivy (jeden zoom a tři s pevným ohniskem), externí blesk a stativ.

Co nejčastěji fotíte?
Nejsem ten typ, který neustále vozí foťák s sebou, ale spíš si vybírám různé akce anebo vyrážím na fotografické výlety o víkendech. Hodně jsem fotil a stále fotím makro, kde je potřeba klid a soustředění. K tomu jako protipól rád fotím koncerty, které jsou zase o něčem jiném. Je to živější focení.

Upravujete fotky? V jakém programu? 🙂
Dá se říct, že fotky upravuju minimálně, ale dělám to a používám pro to Zoner Photo Studio. Dříve, když byla podpora RAW formátu v Photo Studiu omezená, jsem používal Capture One. Jelikož fotím převážně do RAWu, tak je základem konverze v RAW modulu, kde upravím spíše jen expozici, vyvážení bílé a občas si pohraju s HDR pro vyjasnění stínů. Po exportu pak narovnám horizont (to je můj věčný problém) a něco oříznu. Retušuju minimálně. Jakmile mám fotky takhle upraveny, tak je hromadnou úpravou zmenším a nahraju na na svůj web, Facebook apod.

Aleši díky za rozhovor, měl byste třeba nějaký tip pro naše čtenáře, ať už k focení nebo k úpravám ve Photo Studiu?
Snad jenom zálohovat, zálohovat a zálohovat 🙂

Poslední aktualizace 20. dubna 2011

32 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře