Vytvořte si digitální kinofilm

Ačkoliv jsme se již kompletně přehoupli do digitální éry a prakticky všechno kolem nás je založeno na sekvencích jedniček a nul, stále ještě nostalgicky vzpomínáme na krásu černobílých fotografií. Co takhle si je vyrobit digitálně?

Velkou výhodou a zároveň i nevýhodou digitální fotografie je její šum. Dříve bylo velmi problematické fotografovat a digitálním kompaktem na vyšší hodnoty citlivosti – řádově ISO 400 a výše. Výraznou měrou se totiž projevoval barevný digitální šum tj. směsice barevných zrníček na snímku. S postupem času a stále se zlepšující technologií digitálních snímačů byl šum úspěšně odstraňován, a to až do současné podoby, kdy není problém s profesionálními zrcadlovkami fotografovat na ISO 1 600 a vyšší bez přítomnosti šumu v obraze.

Výsledná fotografie, je-li převedena do odstínů šedé, pak může působit nepřirozeně, protože lidský mozek má zafixováno, že černobílé snímky by měly mít alespoň jakési zrno. Navíc hladké plochy nevypadají hezky.

Filmové zrno

A co je vlastně filmové zrno? Černobílá fotografie vzniká osvětlením emulze, na které je nanesena specifická chemická látka, při vyvolávání filmu pak zůstávají částečky látky na filmovém pásu a vzniká filmové zrno – nepravidelné shluky, které jsou na každém políčku originální. Oproti tomu digitální šum je nežádoucí projev zesílení informací odečtených snímačem, jeho charakteristika je homogenní a vše co je pravidelné působí uměle.

Převod barevné fotografie do černobílé podoby tedy nemůže být zákonitě zcela jednoduché odbarvení, které pouze zamění barevné tóny za odstíny šedi. Pojďme se podívat jak na to.

Dlouholetá kamarádka chtěla před časem vytvořit kalendář portrétů pro svého přítele, nafotili jsme tedy několik set fotek, z nichž mi při prvním výběru zůstala přibližně stovka, z té jsme pak společně vybrali sadu fotek, které jsme použili pro kalendář a také sadu fotek které sice použity nebyly, avšak byla by škoda je nijak nezužitkovat. Vzhledem k celkové podobě fotky jsme se rozhodli pro převod do odstínů šedi.

Původní fotografie bez úprav

Vyčištění

Prvním problémem, který jsme při fotografování nezkontrolovali, byla špinavá zem v ateliéru. Nekonečné pozadí se používalo prakticky denně a my samozřejmě zapomněli část role odmotat. První úpravou tedy bylo vyčištění pozadí od šmouh. Velmi dobře v tomto případě posloužil retušovací štětec, který umožnil naklonovat jednolité pozadí přes šmouhy, aniž by přenášel konkrétní místa obrazu, jako to dělá klonovací razítko.

Detail pozadí před vyčištěním

Po základním vyčištění, jsem ještě pozadí pod křeslem dočistil nástrojem žehlička, který rozmazal i poslední zbytky nečistot.

 

Detail pozadí po vyčištění snímku

Převod do odstínů šedi

Dalším krokem byl převod do černobílé, kdy jsem použil nástroj odstíny šedi a v něm volbu metody Uživatelská. Velmi důležité bylo zatržení okénka Normalizovat, které zajistilo reálné odstíny. Protože jsem chtěl zvýraznit červenou barvu křesla, stáhl jsem červený kanál a naopak více vytáhl modrý kanál.

Převod fotografie do odstínů šedi

Přidání kontrastu

Vzhledem k tomu, že většina černobílých snímků má o chlup větší kontrast než barevné fotografie a také proto, že osobně mám raději kontrastnější snímky, rozhodl jsem se ještě trošku vyhrát s úrovněmi snímku, alternativou by byla úprava křivek. S těmi lze sice pracovat detailněji avšak práce s nimi je náročnější a delší.

Navýšení kontrastu pomocí úrovní

Simulace zrna

Předposledním krokem bylo přidání zrna. Jelikož byl původní snímek fotografován na citlivost ISO 160, byl obraz v plochách až nepřirozeně čistý. Zvolil jsem proto efekt Přidat zrno a v jeho nastavení pak vybral jemné zrno a množství 25, jelikož působilo zrno již dost výrazně, stáhnul jsem krytí vrstvy na 75%, zjemnilo se tak celkové vyznění snímku.

Pouhé přidání zrna nevypadá zrovna přirozeně

Jak již jsem zmiňoval, mám raději kontrastnější fotografie a při jejich vyvolávání v temné komoře jsem se také vždy snažil o vyšší kontrast. Z toho důvodu jsem použil v nastavení režimu vrstvy možnost Tvrdé světlo. Celý snímek je kontrastní, zrno zůstalo, avšak působí již mnohem přirozeněji.

Přidání zrna a nastavení režimu vrstvy na Tvrdé světlo

Trošku retro

Když už jsme fotografovali s retro křeslem, převedli snímek do černobílé a přidali zrno, proč ho ještě trošku nestylizovat? Navíc použitý objektiv měl viditelnou vinětaci, takže jsem se rozhodl pro její zvýraznění. V menu Vylepšit jsem vybral nástroj Vinětace a přidal zastínění rožků.

Vinětace skryla její náznak v levém horním rohu a zároveň dodala snímku větší retro nádech

Výsledná fotografie prošla několika zásahy, které z obyčejného snímku vyrobily originální fotografii, subjektivně se mi libí a to je důležité. Nedejte vždy na odborné řeči a foťte a upravujte tak, aby se fotografie líbila především vám.

Vlevo je původní snímek, vpravo pak snímek po úpravách

Poslední aktualizace 9. května 2011

32 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Petr Březina

Komentáře