Vydělávejte focením, nevěřte ale podvodníkům

Na internetu se rozšířila nová služba, která slibuje, že vás naučí vydělávat fotografováním velké peníze. Jelikož znám dobře prostředí internetového marketingu a díky práci v ZONERu jsem v kontaktu s celou československou fotografickou scénou, beru jako svou povinnost vás před touto službou varovat.

Kdo z nás by nechtěl vydělávat focením? Kdo z nás by nechtěl mít z focení navíc pasivní příjem, bez hnutí prstu jen sledovat, jak nám roste stav bankovního konta? Změnit svého koníčka na plnohodnotný zdroj příjmů je opravdu lákavá nabídka.

Bohužel, jak už to tak bývá, jakmile něco vypadá příliš dobře na to, aby to byla pravda, většinou to pravdou není. To je i případ nového info-podnikání – webu s názvem Vydělávej focením.

Info-podnikání
Web Vydělávej focením patří mezi projekty, které souhrnně nazýváme info-podnikáním. Myšlenka info-podnikání není ve své podstatě vůbec špatná a marketingově určitě funguje. Je postavena na principu – nabídněte zadarmo lidem informace o oboru, který vás zajímá, ve kterém víte víc než ostatní, tím se z vás v jejich očích stane expert a můžete jim dát další informace, již za (nemalé) peníze. 
Bohužel bohudík v českém prostředí znamená info-podnikání povětšinou šarlatány, kteří těží z neznalosti, hlouposti či planých nadějí ostatních a využívají přitom síly internetu a tzv. multi-level marketingu (MLM). MLM znáte možná z prodeje kosmetiky (např. Avon), finančního poradenství (např. Partners) nebo telefonních tarifů. Funguje jako pyramida prodejců, kde vyšší úrovně získávají provize i za obchody uskutečněné na úrovni pod nimi. U MLM je třeba dát si zvýšený pozor na kvalitu produktů, které nakupujete, prodejci jsou motivováni provizemi a často je tak pro ně výhodnější soustředit se na kvantitu prodejů, ne kvalitu produktu, či co nejspokojenějšího zákazníka. To však neznamená, že MLM rovná se špatná společnost nebo produkt.V českém prostředí je info-podnikání spojeno se jménem Davida Kirše, většina vykuků se nechala inspirovat úspěchem jeho „Milionového impéria“, jeho dikcí a výraznými gesty rukou.

 

Proč vás varuji před Vydělávej focením?

1. Není to zdarma

„There is no such thing as a free meal“ je anglické rčení, které uvozuje, že zadarmo vám nikdo nic nedá. To je příklad i Vydělávej focením. Za mail sice dostanete několik videí zdarma, jejich kvalita je však pochybná a smysl jediný – přesvědčit vás ke koupi dalších videí a webinářů. Cena placené části je necelých 6 tisíc korun. Celé je to byznys, což by ani v nejmenším nevadilo, kdyby to nebyl byznys, který zneužívá lidskou naivitu.

2. Nevěřím člověku, který to dělá

Pod Vydělávej focením je podepsaný Pepa Cvrček. Díky mé profesi se každodenně pohybuji v české fotografické komunitě, poslední dva roky jsem se zúčastnil téměř všech důležitých fotografických akcí. Mám přátele mezi elitními českými fotografy, laureáty Czech Press Photo, šéfredaktory fotografických webů a časopisů. A o Pepovi slyším úplně prvně. Jeho fotky nejsou špatné, k dobrým mají ale taky daleko. Jeho schopnosti vydělávat fotografií závratné sumy nevěřím, věřím však, že těží nemálo na lidské touze přijít bez práce k penězům.

Jakkoliv je však jméno Pepy Cvrčka pro mě novinkou, o to víc jsou mi známé jeho prodejní praktiky a jeho kumpáni. Ale ne z fotografie, ale právě z jiných info-podnikatelských počinů, které slibují změnit vám život, udělat vás skoro zadarmo šťastnějšími, bohatšími, úspěšnějšími – od zítřka, za pouhých 8 tisíc.

3. Nefunguje to

Ve videích naleznete spoustu pravdivých informací – focení jako byznys je často o marketingu více než o schopnostech, musíte si věřit a aktivně své služby nabízet, a bez toho, že budete fotit, fotit a fotit se nikdy ve fotce nezlepšíte. Fotografování pro fotobanky se značně liší od fotografie zakázkové, má vlastní pravidla i principy fungování a je to možný zdroj příjmů. Mnoho fotografů nezvládá pricing, nastavení ceny svých služeb, a tím se připravují o zisky. Toto vše můžu podepsat.

Tyto informace však můžete získat jinde, zadarmo, lépe zpracované a zprostředkované.

Hlavní chybou celého produktu Vydělávej focením je velká lež, že nezáleží na samotné kvalitě vašich fotografických schopností, že je zde nějaký lehký, nekomplikovaný způsob, jak se dostat k penězům.

Mám pro vás smutnou informaci, 99 % z nás se fotografií nebude živit, možná by mohlo, ale nebylo by to ani jednoduché ani příliš výdělečné. Kdokoliv se vám snaží namluvit opak, tomu jde nejspíš o těch 6 tisíc korun, které si za dané informace účtuje. Myslím, že fotografie je krásné řemeslo a může se ji živit každý bez ohledu na vrozený talent, není to však rozhodně práce jednoduchá ani pro každého.

Nevěřte tomu

Pepa Cvrček není fotografická autorita, jak se vám snaží on a lidi, kteří jej prodávají, namluvit, a vydělávat focením není, podle názorů opravdových autorit, žádná procházka růžovým sadem.

Než se začnete učit vydělávat focením, naučte se fotit. Opravdu dobře fotit.

Pepa Cvrček vás přímo nepodvede, dá vám videa a webináře, možná i pocit, že se živit fotobankami zvládnete. Několika málo lidem dokonce poznatky v kurzu řečené změní kariéru a vydělají víc peněz než investovali. Většina lidí ale vyhodí 6 tisíc za směsku polopravd a manter pozitivního myšlení. Problémem je, že na této většině celý byznys stojí.

A na závěr sestřih nejznámějších info-podnikatelů, který ukazuje, že všichni používají ty samé praktiky jak z vás vymámit peníze.

¨

Na základě dotazů Ing. Josefa Cvrčka, autora Vydělávej focením, Pavla Fary, affiliate manažera Vydělávej focením a autora info-podnikání Milionová příležitost, a Jana Čejky, affiliate partnera Vydělávej focením, doplňuji článek o stanovisko ZONER software:

ZONER software a.s. je provozovatel blogu milujemefotografii.cz a producent populárního programu na práci s digitální fotografií Zoner Photo Studio. Autorem článku je pan Jiří Vicherek a vyjadřuje v něm své osobní stanovisko, jak už tomu u sekce Blogujeme bývá (minulý týden takto vyšel například názor proti používání vodoznaku ve fotografii, který také není stanoviskem společnosti…).

Článek tedy není stanoviskem ZONER software a.s., ZONER software a.s. se k povaze podnikání pana Cvrčka nebude vyjadřovat.

Poslední aktualizace 11. listopadu 2013

762 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Jiří Vicherek

Jirka měl v minulosti v ZONERu na starosti public relations a k fotografování se dostal až díky nadšení svých kolegů. Ve své práci strávil značnou část týdne čtením o fotografii. Rád objevuje a zkouší nové věci nejen ve fotografování. Je také jedním z organizátorů akce PechaKucha Night Ostrava.

Číst všechny články.

Komentáře