Uprav mi fotku: Od RAWu po tisk

Máte fotografie z dovolené, sotva jste je nahráli do počítače, ale už jste našli tu, kterou zkrátka musíte mít vytištenou? Pojďme se podívat, jaké úpravy není vhodné podcenit, pokud se na svou fotografii chcete dívat nejen v počítači, ale i na papíře.

Kamil Janásek nám zaslal svou fotografii a požádal o radu, jak by se dal snímek upravit tak, aby ho mohl zvěčnit alespoň na formátu 45×30 cm, tedy zhruba A3 (pro upřesnění, formát A3 má rozměry 29,7×42 cm). Pro úpravu pro tisk využijeme naše oblíbené Zoner Photo Studio.
Ať už chcete tisknout jakýkoliv snímek, je potřeba zjistit, zdali ho máte v dostatečném rozlišení. Dostatek informací i přehlednou tabulku jsme pro vás shromáždili už ve starším článku. Pro rychlý výpočet potřebných rozměrů můžete využít i chytrou kalkulačku.

Víme tedy, že pokud chceme výsledný snímek na papíře ve formátu 45 x 30 mm, nesmíme se ořezem a dalšími úpravami dostat po rozměry 2657 x 1771 px při rozlišení 150 DPI. Vždy je ale lepší do fotolabu dodat snímek větší. Vzhledem k tomu, že zaslaná fotografie má rozměry 3040 x 2014 px, stále nám zde zbývá nějaký prostor pro případný ořez.

Základní úpravy v RAW modulu

Před tím, než začnete v Zoner Photo Studio pracovat s RAW soubory, propojte ho s DNG konvertorem.

Někdy se může stát, že na fotografii vznikne místo, které ani následnými úpravami nejde příliš vylepšit. Typické jsou světelné přepaly, které můžete vidět i na zaslaném snímku. Přesto se pokusíme i z takové fotografie vytěžit maximum, pokud pro vás má třeba citový význam.

01_puvodni

Původní fotografie. Autor: Kamil Janásek

Na snímku je vidět, že linie horizontu je lehce vypouklá, s čímž pomůže Soudkovitost v záložce Objektiv, nabídka Transformace. Snímek jsme i mírně pootočili. V této nabídce můžete potlačit nebo odstranit i další vady objektivu, například vinětaci, pokud ji nemáte rádi.

02_transformace

Před jakoukoliv úpravou expozice je vhodné vyvážit bílou (Základní nastavení > Vyrovnání bílé). V případě, že byl fotoaparát správně nastaven nebo jsme-li s barevností snímku spokojeni, není to potřeba. U zaslané fotografie jsme mírně posunuli odstín k růžové, aby voda měla nádech spíš do modra než do zelena a nebe získalo oranžovější barvu. Často je možné využít Kapátko a nabrat do něj barvu z plochy, o které víte, že je ve skutečnosti barevně neutrální.

03_bila

Samotné světelné přepaly už nijak upravit nemůžeme, je tu však možnost zmírnit jejich působení stažením světel v nabídce Expozice. Celý snímek nám ztmavne, ale to nemusí být na škodu, chceme-li v něm zdůraznit jen některé prvky. Pozornost vždy bude přitahovat především přepálený západ slunce, vytvoříme mu však protiváhu v tmavé siluetě. Stíny ještě trochu upravíme pomocí Tonální křivky.

Protože připravujeme fotografii pro tisk, snímek lehce doostříme. Ostření provádějte v zobrazení 1:1 (Num*).

04_raw

Lokální úpravy  v Editoru

Snímek není potřeba vyvolávat, klikneme rovnou na tlačítko Do Editoru. V Editoru lehce ztmavíme siluetu, aby ze snímku lépe vystoupila. To provedeme pomocí nástrojů výběru, např. Magnetické laso (A) a Výběrový štětec (Shift+Q), a úpravy Expozice v Rychlých úpravách (Q).

05_silueta

Nakonec snímek ořízneme, aby byl kompozičně vyváženější (přesto by kompozici více prospělo, aby postava byla na snímku více vpravo). Jak bylo řečeno na začátku, minimální rozměry výsledného snímku musí být alespoň 2657 x 1771 px. V nabídce nástroje Oříznout (C) nastavíme Poměr ořezu na Pevnou velikost. Pro přidání libovolné velikosti nebo poměru stačí kliknout na Přidat.

06_vlastni-velikost

Kliknutím do snímku se zobrazí maximální ořez. Ten můžete ještě upravit přepnutím Poměru ořezu na Volný poměr, ale pozor, abyste neořízli snímek víc, než je vhodné pro tisk.

07_orez

Teď fotografii uložte a nechte vytisknout. Můžete se s ní těšit, dokud nepořídíte zase nějakou novou, třeba lepší.

Původní fotografie

Původní fotografie

08_final

Upravený snímek

Pošlete nám fotku
Jestliže máte ve svém archivu fotografii, s jejíž úpravou si nevíte rady, pošlete nám ji. Po jejím zhodnocení bychom ji v podobně návodném postupu a úpravě v Zoner Photo Studiu publikovali na našem magazínu. Snímek můžete zaslat na e-mail poslifotku@zoner.cz. Do předmětu e-mailu napište „Pošli fotku“. Zasláním snímku nám udílíte souhlas k jeho zveřejnění na magazínu Milujemefotografii.cz.

Poslední aktualizace 12. září 2014

12 0

Autor: Aja Voráčková

Aja je nadšený psavec, amatérský fotograf a vášnivý kulinář, což se projevuje i v jejích fotografiích. Fotí jak jídlo samotné, tak nejrůznější kulinářské a gastronomické akce, na nichž má nejraději spokojené a šťastné výrazy zúčastněných jedlíků.