Topiho tipy: Využijte nádraží jako fotografické hřiště

Bývávaly doby, kdy byla nádraží považována za strategický objekt a fotografování zde bylo zakázáno a postihováno. Tyto doby už (u nás) naštěstí minuly, a tak lze s foťákem, od malého kompaktu po velkou zrcadlovku postavenou na mohutném stativu, pojmout nádraží jako hřiště či tréninkovou plochu. 

Nádraží jsou výborná, neboť se na nich pořád něco děje, jsou tam jak lidé, tak stroje i architektura a navíc mají specifickou atmosféru cestování. Jde jen o to, jak tento mix zachytit.

Moje oblíbená nádražní hláška obsahuje slova: „vlak přijíždí na první nástupiště“. Vyplývá z faktu, že první nástupiště pražského Hlavního nádraží je mou favorizovanou fotografickou zastávkou. Díky dávno zašlým a podle žlutého nádechu léta nemytým střešním oknům a litinovým sloupům se tady dají vytvořit barevně zajímavé kompozice.

Navíc tu zajíždí Pendolino, jehož tvary také svádějí k fotografickým hrátkám.

A v neposlední řadě je bonusem proslulá Fantova kavárna, kolem které cestou na nástupiště projdete, pokud se nevydáte podchodem, ale vyjedete jezdícími schody z hlavní haly. Zátiší se starou telefonní budkou je místem, které stojí za zachycení na čip.

Nikon D300S, AF-S Nikkor, 12–24 mm F4 ED-IF DX, 1/100 s, F18, ISO 500, ohnisko 24 mm.

Stará nádraží mají svou fotografickou atmosféru nejen díky uplynulé historii, ale často i pro smutnou zanedbanost. Pražanům tak například lze doporučit nádraží Praha-Vyšehrad, které svou funkci přestalo plnit už roku 1960 (dnes funguje jako výhybka).

Chátrající neorenesanční budova a okolní prostory jsou výborným místem pro zachycení postupující devastace i s projíždějícím vlakem. Trať je totiž pořád funkční a poměrně frekventovaná. Opačným příkladem mohou být čerstvě rekonstruovaná nádraží. Abych nebyl nařčen z pragocentrismu, kde se v současnosti dramaticky mění kvalita Hlavního nádraží (například ceny občerstvení jsou naprosto nehorázné), vydejte se na sever Čech.

Ústí nad Labem hlavní nádraží je výborný, zejména podvečerní, „fotopoint“. Podobné je to s Ostravou-Svinovem, kde se architektům podařilo skloubit moderní skleněnou krychli se starými budovami. Ani tam samozřejmě nesmí chybět původní litina.

Ústí nad Labem po rekonstrukci. Nikon D300S, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX, 1/13 s, F3,8, ISO 640, ohnisko 19 mm.

V rámci jednoho nádraží se nabízejí desítky pohledů. Příkladem budiž dva snímky, které od sebe dělí jen pád desítek centimetrů cihlové zdi. Nádraží Teplice v Čechách sídlí v mohutné historické budově, která by potřebovala celkovou a hlavně důkladnou rekonstrukci. Část vnitřních prostor rekonstruovaná je, ovšem obejdete-li budovu kolem dokola, tak je jasné, že celková oprava by vyžadovala ještě hezkou řádku milionů.

Teplice v Čechách, pohled vzhůru. Nikon D300S, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX , 1/25 s, F3,5, ISO 640, ohnisko 16 mm.

Nádražní. Nikon D300S, AF-S Nikkor 16–85 mm F3,5–5,6G ED VR DX , 1/500 s, F20, ISO 640, ohnisko 16 mm

V cizině jsou nádraží ještě mnohem pestřejší než u nás. Zejména Asie je v tomto ohledu naprosto úchvatná. Mnohem větší ruch, pestrost, tlačenice (pozor na kapsáře).

Pokud si nádraží začnete všímat coby živoucích celků, tak dřív nebo později vám v archivu vznikne speciální složka věnovaná jenom jim. A to zdaleka nemusíte být železniční fandové.

Nádraží Dillí. Nikon D300S, AF-S Nikkor, 12–24 mm F4 ED-IF DX , 1/250 s, F6,3, ISO 500, ohnisko 22 mm.

Poslední aktualizace 5. září 2012

34 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně. Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře