Topiho tipy: Vánoční kýč

Nikdy bych nechtěl dělat pokladní v supermarketu a už vůbec ne o Vánocích, kdy by mi celou směnu do uší cinkaly rolničky a podobné hity. Vánoce jsou kýč, zejména prodejní. Ale zároveň i výborná fotografická výzva.

Vrcholem kýče, jenž se každoročně točí kolem 24. prosince, je pro mě pražské Staroměstské náměstí, kde jsem před lety právě při této příležitosti ochutnal snad nejošizenější svařák svého života.

Abych si udělal skutečné cvičení, vzal jsem si jediný objektiv a navíc pevné sklo. V praxi to znamenalo, že nešlo kompozici „ošidit“ zoomováním. Ovšem díky dobré světelnosti (f/1.8) jsem mohl volit relativně dlouhé časy. Výsledek posuďte sami.

Každoroční kýč startuje

Staroměstské, a o něco méně Václavské, náměstí nabízelo různorodé motivy. Všechny snímky v příspěvku jsou momentky, bez stylizování, vše bez stativu a pěkně za pochodu. Světelná barevnost zejména obrovských žlutých zářivek a výbojek vytváří magickou „vánoční“ světelnou atmosféru. Takže na to myslete a vyvážení bílé nechte na denním světle. Pak vám žlutozlatá více „vyleze“.

Vánoce jsou pro prodejce zlatým dolem, stačí dát ke stánku trochu umělohmotného jehličí, pár baněk a můžete s vánoční přirážkou prodávat třeba hranolky. Samozřejmě pod jejich anglickým jménem, ať je to světovější a dražší. Jen pro informaci: rozdíl v ceně 1 deci teplé medoviny mezi Václavským a Staroměstským náměstím je 14 korun českých.

Dejte k tomu baňky a prodávejte hranolky. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/250 s, F6,3, ISO 800.

Zaplnit paměťové karty, vyprázdnit peněženky

Pečené kaštany jsou produktem, který mimo prosinec takřka nejde na odbyt. Prodejce moc dobře ví, že stát těsně u vánočního stromečku má svou symboliku i praktické využití. Má alespoň trochu krytá záda před nenechavci a pražskými „čórkaři“.

Mohl jsem poprosit, aby mi prodejce chvíli postál, ale rozhodl jsem se pro klasickou street fotku, tedy o nestylizovaný okamžik. Po deváté večerní se stánky zavírají, dav rozvolňuje a je menší riziko, že vás v chumlu někdo okrade. I kapsáři vědí, že v období Vánoc jsou peněženky obzvláště nabité.

Dejte k tomu baňky a prodávejte hranolky. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/250 s, F6,3, ISO 800.

Na „santovskou červeň“, jak nazývám odstín rudé, jsme z amerických vánočních filmů a reklam na Coca Colu tak navyklí, že nám atmosféra Vánoc nabíhá sama od sebe. A když se k tomu přidá nějaký bílý prvek, je dílo hotovo. Reklamní stratégové by si zasloužili mohutný potlesk, neboť mimo jiné stejný princip se dnes dá bez problémů využít ve vánoční fotografii. Však se stačí podívat, do jakých barev se na Vánoce obul Baťa.

Santův plášť. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/60 s, F3,5, ISO 800.

Santův plášť. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/60 s, F3,5, ISO 800.

Zachytit tu atmosféru

Vánoce jsou o andělíčcích, Santovi, Ježíškovi, kaprovi, stromečku a jeho ozdobách. To tvoří onu špatně uchopitelnou atmosféru. Na fotce se velice špatně zachycuje „zklidnění“, jenž přichází po Štědrém dnu, kdy jsou všichni rádi, že mají nákupy a dárky za sebou. Proto je dobré využít pro vánoční fotku právě ty předměty, jež jsou s Vánocemi a jejich atmosférou přímo spojené. A nejlépe za šera až tmy, aby vynikly svíčky, ať už skutečné, nebo elektrické.

Symbolika. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/100 s, F2,5, ISO 800.

Vánoční obrazový chaos. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/250 s, F2,2, ISO 800.

Baňky ve zlatém tónu. Nikon D300s, AF Nikkor 50 mm F1,8G, 1/80 s, F3,2, ISO 800.

Důkazem, že atmosféra vánočně vyzdobeného Staroměstského náměstí má něco do sebe, byl malý foťáček pomalu kroužící pomocí konstrukce a čtyř vrtulek. Odstartoval před orlojem a zamířil nad stánky. Záběry shora byly bezesporu efektní.

Přistupujte k focení odlišně

Výzdoba, lidé, ale i zvířata (oslík a kozy zastupující betlém jsou na vedlejším Malém náměstí před domem U Rotta) tady budou k fotografově potěšení až do Silvestra, takže pokud je možnost podle předpovědi počasí vytipovat nějaký pěkný den, neváhejte. Navíc jsou vánoční trhy ve všech větších městech, takže šanci mají i nepražští.

Jak ukázal Vít Kovalčík ve svém příspěvku, Vánoce se dají pojmout různě. Třeba i tak, že symbolika Vánoc bude jen jemně naznačená a musí čtenářům a divákům dojít v rámci kontextu celého příspěvku. Takovým je i snímek odrazů světel vánočního stromku na opršené dlažbě.

Stromek na dlažbě. Nikon D300S, Nikkor 50mm, F1,8G, F1,8, 1/40 s, ISO 800

Pozor na lidi v ušankách
Nevládnete-li ruštinou a přesto chcete poznat našeho „východního bratra“, s nímž jsme to měli táhnout na věčné časy a nikdy jinak, koukejte se po ušankách. Jsou-li k nim přiřazeny kožené či kožešinové kabáty v ceně tisíců korun, můžete jít takřka na jistotu.
Místní rusky mluvící stánkaři jsou občas na fotografy agresivní a není vyloučeno, že jejich spolusoukmenovci budou reagovat podobně. Jsou sice svátky lásky a míru, nicméně je dobré být připravený na verbální konfrontaci, nenechat se zatáhnout do diskuse, omluvit se a nehádat se. Klidně i fotku vymazat. Čert nebi Putin ji vem.

Poslední aktualizace 27. prosince 2012

21 0
Děkujeme! Nasdílejte prosím článek dál, ať se o něm dozví další lidé.

Autor: Topi Pigula

Po návratu z vojny se Topi profiloval jako dřevorubec jihočeských státních lesů nebo pomocný kuchař na krkonošské horské boudě. Hnutí Brontosaurus mu do života vneslo téma vzdělávání dospělých. Studenti i učitelé ho proto znají jako pedagogického pracovníka v oblasti ekologické výchovy z Rýchorské boudy, Střediska ekologické výchovy a etiky Rýchory a z Centra volného času Lužánky v Brně.
Fotografie z celého světa pořídil v žoldu CK Kudrna, která pořádá cesty světem různé náročnosti a v posledních letech začala realizovat i fotografické expedice pro amatéry.

Číst všechny články.

Komentáře